Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 870

Volgende

Wat maakt jouw werkgever echt great?

great place to work
Het is de vraag van 1 miljoen: wat maakt een organisatie een geweldige ‘plek’ om te (gaan) werken? Terwijl andere gewoon een werkgever blijven. Sommige aspecten geven de doorslag: eerlijkheid en vertrouwen staan bovenaan.

We halen de mosterd bij het Great Place to Work Institute en de Vlerick Business School. In hun jaarlijkse onderzoek om tot het Great Place to Work-certificaat te komen, staan vijf categorieën centraal: enerzijds trots (zowel over je eigen inbreng en team als trots op je werkgever) en kameraadschap (met onder meer teamgeest en samenwerking).

Anderzijds spelen ook geloofwaardigheid, respect en eerlijkheid een rol. Die geven een indicatie van het niveau van vertrouwen in een organisatie. Oftewel: in hoeverre vertrouwen medewerkers hun leidinggevenden en de leiderschapsstructuur van hun organisatie? “In ons onderzoek geeft de evaluatie door de medewerkers de doorslag”, vertelt Kristien Van Bruystegem, projectmanager Great Place to Work Institute bij Vlerick Business School.

Gamechanger

Op welke domeinen onderscheiden de Best Workplaces zich van organisaties die de Great Place to Work-erkenning niet behaalden? “Best Workplaces scoren op alle dimensies van het model (vertrouwen, trots en kameraadschap) beter dan niet gecertificeerde bedrijven”, stelt Van Bruystegem.

Maar het meest opvallende verschil zit in de geloofwaardigheid, respect en eerlijkheid, de vertrouwensrelatie dus. “Denk hierbij aan eerlijk en ethisch leiderschap. Of aan effectieve communicatie en een duidelijke strategische positionering. Denk aan het creëren van een respectvolle en warme werkomgeving, waar mensen zich ondersteund en veilig voelen en betrokken worden. Waar er aandacht is voor het welzijn van de medewerkers. In deze domeinen is het verschil het grootst tussen de Best Workplaces en niet-erkende organisaties. Ze vormen een gamechanger”, vertelt Van Bruystegem. Ze stipt aan dat dergelijke zaken er bovendien voor zorgen dat sterk scorende organisaties het beter doen qua innovatie en groei.

Eerlijkheid kan beter

Wat in het algemeen bij alle bedrijven nog beter kan, is de perceptie rond eerlijkheid. Vooral het loon- en promotiebeleid vormt hier vaak een uitdaging. “Toch slagen de Best Workplaces er het meest in om een positieve en consistente werkervaring bij hun medewerkers te creëren. Het maakt er niet uit wie die medewerkers zijn of wat ze doen binnen de organisatie.”

Hiermee maken de beste werkgevers het verschil

  1. Gelijkwaardige behandeling, onafhankelijk van wie je bent of wat je er doet
  2. Eerlijk loonbeleid en faire verdeling van de winst
  3. Duidelijke strategische positionering en menselijke aanpak
  4. Innovatie op de werkvloer, zoals voor opleiding en ontwikkeling
  5. Doeltreffende en transparante communicatie
  6. Eerlijk en ethisch leiderschap
  7. Focus op welzijn 


(William Visterin) – Bron: MARK Magazine, Great Place to Work, Vlerick, 2020

29 juli 2020
Aanbevolen jobs
Anderen bekeken ook