De jobkorting werd door de vorige Vlaamse regering ingevoerd om werkende Vlamingen te belonen en het verschil tussen werken en niet-werken groter te maken. Ze was sindsdien al grotendeels teruggeschroefd.
Om het begrotingstekort in te perken, besliste de Vlaamse regering om alleen nog de 600.000 Vlamingen met lagere inkomens de korting te geven. In 2010 bedroeg deze nog maximaal 125 euro, in vergelijking met de 300 euro in 2009.
Maar ook die laatste maatregel moet er nu aan geloven. De jobkorting wordt vanaf 2011 definitief geschrapt. Daardoor is ook meteen een mogelijke Europese veroordeling van de baan. De Europese commissie vond de korting discriminerend en een inbreuk op het vrij verkeer van werknemers. Zo hadden Brusselse Vlamingen en grensarbeiders geen recht op de korting.
De Federale jobkorting van zijn kant is een eenmalige vermindering van de bedrijfsvoorheffing op federaal niveau. Meestal wordt die in mei doorgevoerd, op basis van een koninklijk besluit, genomen door een regering met volle bevoegdheid en met de nodige politieke en financiële consensus. Of er in 2011 dus nog een federale jobkorting komt, is voorlopig nog vingerdik kijken.
(kv/mr) – Bron: Standaard.beMeer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Heb je gewerkt als werknemer of zelfstandige in België en ga je op de wettelijke pensioenleeftijd met pensioen? Dan moet je geen aanvraag indienen.
Meer dan de helft van de professionals, die in de laatste jaren van job veranderden, staan open voor een terugkeer naar hun werkgever van voor de coronatijd...
Voor de werkgever blijft het mobiliteitsvraagstuk vaak complex en niet eenduidig. Linde (Redopapers) en Pieter (Pleegzorg Oost-Vlaanderen) tonen elk vanuit hun ervaring aan waarom autodelen in de lift zit.
Sta jij open voor een nieuwe job? De meerderheid van de Belgen alvast wel. Meer dan zeventig procent zou geen 'nee' zeggen tegen een nieuwe job.
Gelijk loon voor gelijk werk, het is een Europees basisbeginsel. Daarom keurde de EU de Pay Transparancy richtlijn goed. Maar wat betekent dat nu concreet?
Als marktleider runt D’Ieteren een uitgebreid netwerk van concessies., daarvoor is het bedrijf volop op zoek naar extra technisch talent.
De krapte op onze arbeidsmarkt is alomtegenwoordig. Maar in welke sectoren kunnen we ook de komende jaren de meeste vacatures verwachten?