Zo wérk je echt van thuis uit
Van thuis uit werken is niet hetzelfde als vanuit je luie zetel zappen met een afstandsbediening. Een stapel werk verdwijnt immers nooit vanzelf …
Op donderdag 28 oktober 2010 lanceerden vier werkgevers het idee van een ‘Nationale Thuiswerkdag’. Meer dan 2.200 werknemers gaven op de begeleidende website te kennen dat zie die dag thuis zouden werken. Een bescheiden resultaat dat de organisatoren in 2011 graag willen vertienvoudigen. Want thuiswerk mag dan in de lift zitten, er is nog een lange weg te gaan.
Uit een onderzoek van Jobat bij 5.700 werkende Belgen blijkt dat een op de vijf werknemers minstens een keer per maand thuiswerkt. Een kleine 15 procent doet dat wekelijks. Daarmee is de trend gezet, maar zijn we nog ver verwijderd van wat werknemers echt willen. Zeven op de tien zouden meer dan een dag per maand willen thuiswerken, meer dan de helft minstens één keer per week.
"Wie al regelmatig thuiswerkt, staat er zelfs nog positiever tegenover", zegt Frédéric Souchon, senior manager bij PwC en betrokken bij de organisatie van de Nationale Thuiswerkdag. "Zij hebben ondervonden dat het efficiënt is en dat het de goede contacten met de collega’s niet in de weg hoeft te staan."
Een teer punt. Maar liefst acht op de tien bevraagde werknemers vindt minder sociaal contact met de collega’s het grootste nadeel van thuiswerk. Niet onlogisch, geeft Peter De Bley, hr-partner bij PwC, toe. "De dagelijkse gesprekken aan de koffiemachine mis je als je thuis zit. Bedrijven moeten alternatieven bedenken om de goede relaties tussen collega’s, maar ook tussen thuiswerkende werknemers en het bedrijf, te verzekeren. Dat kan via netwerken en online chat-tools, maar ook door iedere maand een drink te geven.
Of werknemers thuiswerken, hangt grotendeels af van werkgever. Stimuleert die het thuiswerken, dan werkt 60 procent van de werknemers minstens een dag per week thuis. Is thuiswerk wel toegestaan, maar wordt het niet expliciet gestimuleerd, werkt nog maar 27 procent minstens een dag per week thuis.
Enigszins verontrustend is dat bijna een op de twee werknemers (47 procent) zegt dat zijn werkgever thuiswerk radicaal afwijst. Onbekend maakt onbemind, meent De Bley. "Werkgevers zijn nog onvoldoende vertrouwd met het concept en vooral met de voordelen van thuiswerk. Als een bedrijf thuiswerk eenmaal introduceert, verdwijnt die negatieve perceptie snel", vult Souchon aan. "Vaak omdat men de productiviteit ziet toenemen."
Toch kan thuiswerk pas slagen als er vertrouwen is. De Bley: "Voor een leidinggevende die het gewoon is om dichtbij zijn mensen te zitten, kan het een grote stap zijn om hen plots thuis te laten werken. De afstand wordt groter, waardoor het lijkt alsof hij de zaken minder kan controleren."
Daarom vraagt thuiswerk om een andere manier van managen. "Resultaten en output worden belangrijke criteria," aldus De Bley, "en wat zo mogelijk nog belangrijker wordt, is het geven van feedback."
De vrees dat werknemers minder zouden werken als ze thuis aan de slag zijn, vinden zowel Souchon als De Bley ongegrond. "Een digitale werkomgeving maakt het perfect mogelijk om de resultaten van thuiswerkers op te volgen. Je kan perfect tellen hoeveel calls er binnenkomen bij een thuiswerkende helpdeskmedewerker en hoeveel problemen er worden opgelost."
Volgens Souchon zorgt thuiswerk zelfs voor meer zelfcontrole. "Werknemers zitten thuis heus niet te niksen. Studies wijzen zelfs uit dat wie thuis werkt, vaak beter presteert. Thuiswerkers willen tonen dat ze het vertrouwen van de werkgever waard zijn. Soms beginnen ze al heel vroeg e-mails te sturen of gaan ze die veel sneller beantwoorden, om toch maar te laten zien dat ze aan het werk zijn. Het is niet omdat je thuis werkt, dat de sociale controle verdwijnt."
(mo)
28 oktober 2010Op donderdag 28 oktober 2010 lanceerden vier werkgevers het idee van een ‘Nationale Thuiswerkdag’. Meer dan 2.200 werknemers gaven op de begeleidende website te kennen dat zie die dag thuis zouden werken. Een bescheiden resultaat dat de organisatoren in 2011 graag willen vertienvoudigen. Want thuiswerk mag dan in de lift zitten, er is nog een lange weg te gaan.
Uit een onderzoek van Jobat bij 5.700 werkende Belgen blijkt dat een op de vijf werknemers minstens een keer per maand thuiswerkt. Een kleine 15 procent doet dat wekelijks. Daarmee is de trend gezet, maar zijn we nog ver verwijderd van wat werknemers echt willen. Zeven op de tien zouden meer dan een dag per maand willen thuiswerken, meer dan de helft minstens één keer per week.
"Wie al regelmatig thuiswerkt, staat er zelfs nog positiever tegenover", zegt Frédéric Souchon, senior manager bij PwC en betrokken bij de organisatie van de Nationale Thuiswerkdag. "Zij hebben ondervonden dat het efficiënt is en dat het de goede contacten met de collega’s niet in de weg hoeft te staan."
Een teer punt. Maar liefst acht op de tien bevraagde werknemers vindt minder sociaal contact met de collega’s het grootste nadeel van thuiswerk. Niet onlogisch, geeft Peter De Bley, hr-partner bij PwC, toe. "De dagelijkse gesprekken aan de koffiemachine mis je als je thuis zit. Bedrijven moeten alternatieven bedenken om de goede relaties tussen collega’s, maar ook tussen thuiswerkende werknemers en het bedrijf, te verzekeren. Dat kan via netwerken en online chat-tools, maar ook door iedere maand een drink te geven.
Of werknemers thuiswerken, hangt grotendeels af van werkgever. Stimuleert die het thuiswerken, dan werkt 60 procent van de werknemers minstens een dag per week thuis. Is thuiswerk wel toegestaan, maar wordt het niet expliciet gestimuleerd, werkt nog maar 27 procent minstens een dag per week thuis.
Enigszins verontrustend is dat bijna een op de twee werknemers (47 procent) zegt dat zijn werkgever thuiswerk radicaal afwijst. Onbekend maakt onbemind, meent De Bley. "Werkgevers zijn nog onvoldoende vertrouwd met het concept en vooral met de voordelen van thuiswerk. Als een bedrijf thuiswerk eenmaal introduceert, verdwijnt die negatieve perceptie snel", vult Souchon aan. "Vaak omdat men de productiviteit ziet toenemen."
Toch kan thuiswerk pas slagen als er vertrouwen is. De Bley: "Voor een leidinggevende die het gewoon is om dichtbij zijn mensen te zitten, kan het een grote stap zijn om hen plots thuis te laten werken. De afstand wordt groter, waardoor het lijkt alsof hij de zaken minder kan controleren."
Daarom vraagt thuiswerk om een andere manier van managen. "Resultaten en output worden belangrijke criteria," aldus De Bley, "en wat zo mogelijk nog belangrijker wordt, is het geven van feedback."
De vrees dat werknemers minder zouden werken als ze thuis aan de slag zijn, vinden zowel Souchon als De Bley ongegrond. "Een digitale werkomgeving maakt het perfect mogelijk om de resultaten van thuiswerkers op te volgen. Je kan perfect tellen hoeveel calls er binnenkomen bij een thuiswerkende helpdeskmedewerker en hoeveel problemen er worden opgelost."
Volgens Souchon zorgt thuiswerk zelfs voor meer zelfcontrole. "Werknemers zitten thuis heus niet te niksen. Studies wijzen zelfs uit dat wie thuis werkt, vaak beter presteert. Thuiswerkers willen tonen dat ze het vertrouwen van de werkgever waard zijn. Soms beginnen ze al heel vroeg e-mails te sturen of gaan ze die veel sneller beantwoorden, om toch maar te laten zien dat ze aan het werk zijn. Het is niet omdat je thuis werkt, dat de sociale controle verdwijnt."
(mo)
28 oktober 2010Van thuis uit werken is niet hetzelfde als vanuit je luie zetel zappen met een afstandsbediening. Een stapel werk verdwijnt immers nooit vanzelf …
Pol Vanbiervliet moet wegens een recente operatie van thuis uit werken. Als algemeen directeur van Cisco Systems lijkt dat niet simpel. Maar dat is het wel!
Wie van thuis uit kan werken, lijkt een luizenleventje te leiden. Toch vereist dit een aantal vaardigheden en aardig wat discipline. Experts geven 5 uiterst praktische tips.
An Van Landeghem (27) wint 3 uur per dag wanneer ze thuiswerkt. Voor haar zijn er niets dan voordelen verbonden aan telewerk. Aan Jobat vertelt ze waarom.
Studentenarbeid viel door de coronacrisis flink terug. Tegelijk raakte telewerk ingeburgerd en doken er nieuwe jobs op ...
Werkt vandaag door de coronapandemie de grote meerderheid van de werknemers thuis, dan is de vraag hoe dat binnen pakweg vijf jaar zal zijn.
De coronacrisis is voor velen een tijd van bezinning, ook op professioneel vlak. Maar is het wel een goed idee om in deze crisistijd van job te wisselen?
Wanneer iemand een organisatie verlaat of wordt ontslagen, wat te doen met e-mails die (nog) op zijn of haar professionele e-mailadres terechtkomen?
Je bezoekt niet alleen de mooiste Amerikaanse nationale parken, je krijgt ook nog eens een riant loon betaald!
Wie van thuis uit kan werken, lijkt een luizenleventje te leiden. Toch vereist dit een aantal vaardigheden en aardig wat discipline. Experts geven 5 uiterst praktische tips.
Pol Vanbiervliet moet wegens een recente operatie van thuis uit werken. Als algemeen directeur van Cisco Systems lijkt dat niet simpel. Maar dat is het wel!
Van thuis uit werken is niet hetzelfde als vanuit je luie zetel zappen met een afstandsbediening. Een stapel werk verdwijnt immers nooit vanzelf …
An Van Landeghem (27) wint 3 uur per dag wanneer ze thuiswerkt. Voor haar zijn er niets dan voordelen verbonden aan telewerk. Aan Jobat vertelt ze waarom.
Heb je een bedrijf op het oog waar je graag wilt werken? Als er geen passende vacature is, dan kun je ook een open sollicitatie sturen. Hoe pak je dat aan?
Dat een sollicitatiebrief meteen in de papiermand verdwijnt zodra er een dt-fout in staat, blijkt niet juist. “Dat is een mythe.”
Brutoloon, belastbaar loon, nettoloon, RSZ en bedrijfsvoorheffing. Wie voor het eerst z'n loonbrief onder ogen krijgt, fronst vaak de wenkbrauwen...
Je werkgever mag jouw arbeidsongeschiktheid controleren. Het meest aangewezen controlemiddel hiervoor is het medisch onderzoek door een controlearts.
Elke dag weer rijden duizenden bussen van De Lijn uit. Elke dag staat ook een leger techniekers klaar. Een van hen is de 25-jarige Yentel.