Creatief solliciteren
Vorige

1 van 77

Volgende
Volgend artikel:

Solliciteren we binnenkort allemaal zo?

Creatief solliciteren: hoe gekker, hoe beter?

creatief zot solliciteren
Behalve wanneer je voor de job van circusclown solliciteert, is de clown uithangen tijdens het solliciteren niet echt een aanrader. Toch kun je je best wel creatief in de kijker zetten tijdens het sollicitatieproces. Tenminste: als je niet overdrijft natuurlijk…

6 seconden

Gemiddeld 6 seconden. Dat is de tijd waarin recruiters en hr-verantwoordelijken je cv visueel scannen en de inhoud ervan positief of negatief beoordelen. Wie wil opvallen in de massa cv’s moet zich dus onderscheiden, al hoef je jezelf natuurlijk niet te beperken tot alleen maar het opleuken van je cv.

Creatief of out of the box solliciteren biedt vaak heel wat mogelijkheden om je vaardigheden, motivatie en persoonlijkheid op een originele manier onder de aandacht te brengen.

Lees ook: 7 creatieve manieren om te solliciteren

Leuk, leuker, leukst

Leuke video-cv’s en overzichtelijke microsites (mini-website) met je online cv zijn een originele manier om jezelf te introduceren tijdens het solliciteren. Maar het kan nog creatiever. Wat dacht je bijvoorbeeld van een fototaart met jouw eetbare cv als kers op de taart? De hr-verantwoordelijke van dienst zal er zeker van smullen (hopelijk ook van de inhoud van jouw cv).

Of van een koffiemok met jouw afbeelding en motivatie? De kans is groot dat erover gepraat zal worden rond de koffieautomaat. Solliciteer je voor een job in een drankenhandel, brouwerij of bij een wijnbouwer? Dan kan een fles wijn met jouw cv verwerkt in het wijnetiket een ideale ijsbreker zijn.

EXTRA: 4 voorbeeld cv's om te gebruiken!
job-alert_button

Wel of niet?

Maar moet je per se altijd creatief solliciteren om op te vallen? Niet noodzakelijk: alles hangt vooral af van de specifieke vacature en de branche waarin je wil werken. Zo ligt de focus bij bijvoorbeeld een aannemer die op zoek is naar een vakman meer bij het vakmanschap en de ervaring dan bij de manier van solliciteren.

Ook de zorgsector, advocatenkantoren en bank- en verzekeringskantoren leggen vaker de nadruk op de specifieke kennis en ervaring. Creatieve sectoren zoals de reclame- en marketingwereld zijn dan weer ideale biotopen om je wildste sollicitatie-ideeën in uit te werken.

Online solliciteren: tips & tricks

Dunne grens

Met solliciteren op een klassieke manier is niks mis, al kan een meer creatieve aanpak jou wel wat extra uitnodigingen opleveren. Probeer eerst en vooral uit te vissen wat de bedrijfscultuur is in het bedrijf waar je wil werken en of ze je creatieve, originele sollicitatie wel naar waarde zullen kunnen schatten. Tip: een bezoekje aan hun website of sociale media zal je al heel wat wijzer maken.

Klaar om je creatieve idee uit te werken? Weet dat de grens tussen origineel en flauw soms heel dun is. Bedenk daarom goed op voorhand welke boodschap je wil overbrengen en vraag je af hoe jij zou reageren mocht je je eigen sollicitatie kunnen beoordelen.

Overdrijf dus niet. Zoek je aandacht door aandacht te trekken of trek je aandacht door aandacht te zoeken? Hoe dan ook: wie creatief solliciteert, laat vooral zien dat hij of zij zelfverzekerd is en lef heeft. Met wat geluk heb je dankzij je out of the box sollicitatie een nieuw contract in je zak.

Hoe creatief ben jij? Doe de test!
Mijn Jobat banner

(fd)

17 februari 2023
Anderen bekeken ook