Bedrijven steeds vaker gechanteerd door hackers
‘Cybercriminaliteit zal de komende jaren een steeds grotere vlucht nemen’, aldus trendwatcher Adjiedj Bakas, auteur van het boek ‘Het Einde van de Privacy’.
Diefstal op de werkvloer, fraude, hacking en sabotage zijn maar enkele voorbeelden van zaken die kwaadwillige werknemers kunnen ondernemen en die een immense kost voor bedrijven met zich kunnen meebrengen. Maar hoe kunnen werkgevers de rotte appels herkennen?
Via het e-mailgedrag van de medewerkers in kwestie, zo blijkt. In hun studie tonen onderzoeksleider Paul Taylor en wetenschappers van de Lancaster University aan dat 80 tot 90 procent van de werknemers die actief vertrouwelijke informatie stelen en doorspelen aan derden kunnen ontmaskerd worden dankzij een analyse van de taal die ze in hun werkmails gebruiken.
In een zes uur durende simulatie werden 54 participanten verdeeld in verschillende teams. Deze teams moesten informatie verzamelen en delen over mogelijke 'verdachten'. Een op de vier deelnemers kreeg het 'insider'-label, wat inhield dat deze persoon zonder medeweten van zijn teamleden informatie moest verzamelen en doorspelen aan een andere partij.
Wat bleek? Kwaadwillige medewerkers zijn meer op zichzelf gericht in e-mails. Ze maken meer gebruik van woorden zoals 'mij', 'mijn' en 'ik' en hanteren een negatievere taal in vergelijking met hun gewone collega's. Daarnaast kwam in het onderzoek eveneens naar voren dat werknemers minder de taal van hun collega's gaan nabootsen in e-mails wanneer zij een 'insider aanval' aan het plannen zijn.
Deze daling in 'nabootsing', dat een sociale afstand impliceert, nam zelfs toe over tijd, waardoor het bij het einde van het experiment mogelijk was om 92.6 procent van de mensen met slechte bedoelingen te identificeren.
"Onze analyse vond subtiele, maar duidelijk onderscheidende verschillen tussen e-mails van probleemwerknemers en die van hun collega's", aldus professor Taylor. De onderzoekers concluderen dat hun bevindingen aantonen hoe taal een indirecte manier kan zijn om kwaadwillige mensen te herkennen.
(nm) – Bron: Phys.org
8 augustus 2013‘Cybercriminaliteit zal de komende jaren een steeds grotere vlucht nemen’, aldus trendwatcher Adjiedj Bakas, auteur van het boek ‘Het Einde van de Privacy’.
zo groot is de kans dat een e-mail leugens bevat...
Tegenwoordig kan je niemand meer vertrouwen, zelfs je eigen personeel niet. Winkelpersoneel zou voor maar liefst 1.381 euro aan goederen stelen.
Bedrijven die twijfelen aan de betrouwbaarheid van sollicitanten, kunnen voortaan terecht bij de valideringstechnologie van David Goldenberg..
Dat de klassieke ‘nine-to five’-werkdag zijn beste tijd heeft gehad, wisten we al. Maar blijkbaar start onze werkdag ook steeds vroeger.
Wat is de grootste strikvraag die je kan krijgen bij het solliciteren? Een flinke strikvraag lijkt ons deze klassieker: waarom wil je bij ons komen werken?
Mensen ontzorgen, dat is de missie van Meat&More. Dat geldt voor de klanten, maar ook voor de eigen medewerkers. Het bedrijf zet daarom sterk in op werkgeluk.
De elektrotechnische sector kampt al jaren met een tekort aan werknemers. Bovendien zal de vraag naar elektrotechnici de komende jaren alleen maar stijgen...
Wat zijn de meest populaire jobs in de functiecategorie verkoop?