Wanneer is eigen wagen toch voordeliger dan bedrijfswagen?
Hoe meer beroepskilometers iemand doet, hoe minder interessant een bedrijfswagen.
Bedrijfswagens ontmoedigen dat is het doel van de overheid, zeker als die bedrijfswagens voor privédoeleinden worden gebruikt. Nu wil de overheid dit realiseren door de werkgever minder kosten te laten inbrengen en dus in principe meer belastingen te doen betalen. Het gaat om werkgevers die voor een bedrijfswagen ook de brandstofkosten voor het privégebruik gedeeltelijk of geheel ten laste neemt. De wet spreekt hierbij niet specifiek over tankkaarten. Als de werkgever de private tankbonnetjes terugbetaalt aan de werknemer of een forfaitaire tankvergoeding betaalt aan de werknemer in plaats van een tankkaart te geven, dan geldt de nieuwe regeling dus ook.
De werknemer krijgt een belastbaar voordeel van alle aard wanneer de werkgever een bedrijfswagen ter beschikking stelt die de werknemer ook privé mag gebruiken. 17% van dit voordeel was tot 31 december 2016 een verworpen uitgave voor de werkgever (= niet-aftrekbare beroepskost). Vanaf 2017 kunnen werkgevers minder kosten aftrekken. Het percentage van 17% werd op 1 januari 2017 opgetrokken naar 40%. Dit betekent voor de werkgever hogere verworpen uitgaven, minder kosten die hij kan inbrengen en dus meer belastingen die hij moet betalen. Werkgevers die niet tussenkomen in de brandstofkosten voor privégebruik blijven genieten van 17%.
De werknemers zelf voelen dit niet rechtstreeks. Werkgevers zullen door de hogere kosten eventueel wel hun beleid herzien wat betreft de brandstofkosten.
ism
Bedrijfswagens ontmoedigen dat is het doel van de overheid, zeker als die bedrijfswagens voor privédoeleinden worden gebruikt. Nu wil de overheid dit realiseren door de werkgever minder kosten te laten inbrengen en dus in principe meer belastingen te doen betalen. Het gaat om werkgevers die voor een bedrijfswagen ook de brandstofkosten voor het privégebruik gedeeltelijk of geheel ten laste neemt. De wet spreekt hierbij niet specifiek over tankkaarten. Als de werkgever de private tankbonnetjes terugbetaalt aan de werknemer of een forfaitaire tankvergoeding betaalt aan de werknemer in plaats van een tankkaart te geven, dan geldt de nieuwe regeling dus ook.
De werknemer krijgt een belastbaar voordeel van alle aard wanneer de werkgever een bedrijfswagen ter beschikking stelt die de werknemer ook privé mag gebruiken. 17% van dit voordeel was tot 31 december 2016 een verworpen uitgave voor de werkgever (= niet-aftrekbare beroepskost). Vanaf 2017 kunnen werkgevers minder kosten aftrekken. Het percentage van 17% werd op 1 januari 2017 opgetrokken naar 40%. Dit betekent voor de werkgever hogere verworpen uitgaven, minder kosten die hij kan inbrengen en dus meer belastingen die hij moet betalen. Werkgevers die niet tussenkomen in de brandstofkosten voor privégebruik blijven genieten van 17%.
De werknemers zelf voelen dit niet rechtstreeks. Werkgevers zullen door de hogere kosten eventueel wel hun beleid herzien wat betreft de brandstofkosten.
ism
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Hoe meer beroepskilometers iemand doet, hoe minder interessant een bedrijfswagen.
In België rijden ongeveer 400.000 bedrijfswagens rond. Om autobestuurders op de fiets te krijgen, bedacht ALD Automotive het concept van de 'poolbike'.
Een overzicht van 5 duurzame alternatieven voor de bedrijfswagen die ook financieel interessant zijn voor werknemer én werkgever.
Ik heb de verkeerde brandstof getankt in een bedrijfswagen. Mijn werkgever vraagt nu dat ik de herstellingskosten vergoed. Kan dit zomaar?
Ook bedrijven moeten belastingen betalen op bedrijfswagens die hun werknemers privé mogen gebruiken.
De helft van de Belgische werknemers wil een cash budget om zelf zijn loonpakket samen te stellen. Zeven op de tien werkgevers zien dat niet zitten. Een op de tien zegt binnen de drie jaar zo’n cafetariaplan aan te bieden. Dat blijkt uit een analyse van SD Worx van het verloningsbeleid bij 344 werkgevers.
Lang wachten op antwoorden, of soms zelfs helemaal geen antwoord krijgen. Dat is de grootste frustratie tijdens het solliciteren...
We vroegen aan een Vlaamse Vice President PMO (project management office) in Thailand hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
Lodder Software is in Nederland met voorsprong marktleider binnen de brandstofhandel. Ook in België voert het bedrijf de sector aan...
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Hoe meer beroepskilometers iemand doet, hoe minder interessant een bedrijfswagen.
De helft van de Belgische werknemers wil een cash budget om zelf zijn loonpakket samen te stellen. Zeven op de tien werkgevers zien dat niet zitten. Een op de tien zegt binnen de drie jaar zo’n cafetariaplan aan te bieden. Dat blijkt uit een analyse van SD Worx van het verloningsbeleid bij 344 werkgevers.
Een overzicht van 5 duurzame alternatieven voor de bedrijfswagen die ook financieel interessant zijn voor werknemer én werkgever.
In België rijden ongeveer 400.000 bedrijfswagens rond. Om autobestuurders op de fiets te krijgen, bedacht ALD Automotive het concept van de 'poolbike'.
Ik heb de verkeerde brandstof getankt in een bedrijfswagen. Mijn werkgever vraagt nu dat ik de herstellingskosten vergoed. Kan dit zomaar?
Ook bedrijven moeten belastingen betalen op bedrijfswagens die hun werknemers privé mogen gebruiken.
Appreciatie voor je leidinggevenden is een bepalende factor voor je welbevinden op het werk. Heb je respect voor je baas, dan ga je zeker voor die extra mile!
Je collega aanspreken over een onprofessionele houding of ongepast gedrag is lastig. Hoe breng je de onaangename boodschap zo aangenaam mogelijk over?
Bijna één op de vijf werknemers werd vorig jaar geconfronteerd met verbaal geweld van collega’s. Als leidinggevende wordt er vaker tegen je geroepen.