Bedrijfswagen
Vorige

1 van 116

Volgende
Volgend artikel:

We krijgen steeds meer extralegale voordelen

Wanneer is eigen wagen toch voordeliger dan bedrijfswagen?

Hoe meer beroepskilometers iemand doet, hoe minder interessant een bedrijfswagen wordt.
#

'Vreemd genoeg kunnen uitgerekend werknemers die hun bedrijfswagen echt als bedrijfswagen gebruiken, er belang bij hebben om hun voertuig in te leveren en over te schakelen op een eigen wagen met kilometervergoeding', zegt Kristiaan Andries van het Kenniscentrum van SD Worx.

Voorbeeld

Andries haalt als voorbeeld de Renault Mégane aan, één van de populairste bedrijfswagens. De jaarlijkse totale kost - aankoop, belastingen, verzekeringen, onderhoud en brandstof - bedraagt ongeveer 6.758 euro. Dat bedrag spaar je uit als je een Renault Mégane als bedrijfswagen krijgt.

Het kan echter nog voordeliger. Namelijk door zelf zo’n Mégane te kopen en een kilometervergoeding te vragen aan je werkgever.

'Die kilometervergoeding bedraagt maximaal 0,3412 euro per kilometer. Het gaat om zuivere beroepskilometers. Het woon-werkverkeer wordt fiscaal beschouwd als een privéverplaatsing', aldus Kristiaan Andries.

1.286 euro winst

Rij je 24.000 professionele kilometers per jaar met je Mégane, dan ontvang je van je werkgever 8.044 euro kilometervergoeding. Door zelf een wagen te kopen, strijk je 1.286 euro winst op. Die kilometervergoeding wordt niet belast.

Dit voorbeeld gaat er van uit dat de auto na 7 jaar wordt verkocht. Heel wat mensen gebruiken hun wagen echter langer, waardoor het voordeel nog toeneemt.

Omslagpunt

24.000 professionele kilometers is het maximale aantal dat fiscaal jaarlijks mag ingebracht worden aan 0,3412 euro per kilometer. Wie meer beroepsverplaatsingen doet, kan nog altijd een lagere kilometervergoeding krijgen. Maar niet iedereen doet jaarlijks 24.000 professionele kilometers. Woon-werkverkeer wordt dan wel beschouwd als privékilometers, heel wat werkgevers geven ook daar een vergoeding voor. In dat geval wordt een eigen wagen kopen ook interessanter voor wie minder beroepsverplaatsingen doet.

Bovendien ligt het omslagpunt waarop het niet meer interessant is om met een bedrijfswagen te rijden veel lager dan 24.000 professionele kilometers. Vanaf 19.360 beroepskilometers is er geen verschil meer tussen de jaarlijkse kostprijs van een eigen Renault Mégane en de ontvangen kilometervergoeding.

'De vaststelling dat werknemers die veel professionele kilometers doen vaak beter af zijn met een kilometervergoeding in plaats van een bedrijfswagen is niet helemaal nieuw', zegt Kristiaan Andries. 'Dat was ook al zo met de vroegere wetgeving van de bedrijfswagens. De nieuwe regels die de regering Di Rupo gaat invoeren, versterken deze tendens doordat de belastingen die de werknemers op hun bedrijfswagen zullen moeten betalen (het zogenaamde ‘voordeel van alle aard’) gemiddeld genomen zullen stijgen. Eén opmerking: de kostprijs van de wagen speelt ook een rol. Hoe duurder de auto, hoe interessanter het wordt hem ook al bij minder beroepskilometers als bedrijfswagen te nemen.'

En de werkgever?

Als het geven van een bedrijfswagen goedkoper uitkomt dan een kilometervergoeding, zullen zij niet happig zijn om een werknemer die veel professionele kilometers een kilometervergoeding te geven. 'Een kilometervergoeding uitbetalen of een bedrijfswagen geven aan iemand die veel kilometers doet, komt voor een bedrijf ongeveer op hetzelfde neer. De lease-kost voor een Renault Mégane bijvoorbeeld bedraagt al snel 6.000 euro per jaar. Reken daar nog de brandstofkosten voor de privé- en de professionele kilometers bij en je komt in de buurt van de 8.000 euro, het maximale bedrag dat een werkgever aan kilometervergoeding moet uitbetalen aan iemand met een eigen wagen.'

(mr) - Update : september 2015 

7 september 2015
Anderen bekeken ook