Beslis jij al waar en wanneer je werkt?
Werkmobiliteit beslaat ook de controle die je zélf hebt over waar en wanneer je aan de slag gaat, en de heersende bedrijfscultuur binnen jouw organisatie.
Gemiddeld legt een werknemer in Vlaanderen 22,9 kilometer af om van/naar zijn/haar werk te pendelen en doet hij/zij daar gemiddeld 40,8 minuten over, enkele rit. Ter info: 14,4% is langer onderweg dan 1 uur (heenreis) voor zijn woon-werktraject.
Hoe hoger het functieniveau en/of diploma, hoe meer kilometers men aflegt van/naar zijn/haar werk, blijkt bovendien. De gemiddelde afstand tot de werkplek is het hoogst bij werknemers met een academische master: gemiddeld 27,6 kilometer. Mannen doen ook meer kilometers dan vrouwen, aldus het onderzoek, en zijn gemiddeld iets langer onderweg.
Hoe scoor jij? Doe de check op het Jobat Mobiliteitskompas
Gemiddeld wonen arbeiders dichter bij hun werkplek: 18,7 kilometer. Bij bedienden bedraagt dat gemiddeld 24,1 kilometer, bij ambtenaren 21,1 kilometer. Zij die met de trein pendelen leggen de grootste afstand af: gemiddeld 40,1 kilometer. Werknemers in Oost-Vlaanderen leggen (gemiddeld gezien) ook het meeste kilometers af voor hun woon-werk verplaatsing.
Voor zij die met de wagen van/naar hun werk pendelen, zijn files vaak dagelijkse kost. Maar liefst 1 op de 3 autobestuurders (32%) heeft last van files. 35% van de bedienden geeft aan vaak in de file te staan, bij ambtenaren is dat 29% en bij arbeiders ‘slechts’ 17%.
De filegevoeligheid ligt trouwens het hoogst in – zal het iemand verbazen? - Antwerpen (42%) en Vlaams-Brabant (49%). In West-Vlaanderen (15%) en Limburg (17%) kom je blijkbaar de minste files tegen.
Hoe hoger je opleiding of diploma, hoe groter je kans om last te hebben van files, aldus het onderzoek. 18- tot 24-jarigen hebben op hun woon-werkroute relatief het minst last van files.
Lees ook... Auto vs. openbaar vervoer: wie is koning in Vlaanderen?
Verkeersopstoppingen hebben vanzelfsprekend hun gevolg op de gemiddelde snelheid waarmee het woon-werktraject kan afgelegd worden. Met de auto is dat gemiddeld 36 km/u. Limburgers zijn iets sneller op hun werk (of terug thuis), aan een gemiddelde van 39 km/u, zo blijkt. Ter vergelijking: Antwerpenaren halen gemiddeld amper 32 km/u.
Net zoals het aantal afgelegde kilometers, stijgt ook de duurtijd van de verplaatsing met het functieniveau. De hoogst geschoolden zijn dus gemiddeld gezien langer onderweg naar/van hun werk. En ook werknemers uit Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Antwerpen doen gemiddeld gezien langer over hun woon-werktraject. Wie zich met het openbaar vervoer verplaatst, spant daarbij de kroon.
Het openbaar vervoer loopt niet altijd op wieltjes: 4 op de 10 werknemers (43%) die het openbaar vervoer gebruiken, ondervinden vaak of (bijna) altijd vertragingen of storingen. Die storingsgevoeligheid ligt lager in de provincies West-Vlaanderen (21%) en Brussel (19%).
Wie geeft aan het vaakst last te hebben van storingen of vertragingen, aldus het onderzoek? Vrouwen meer dan mannen, en ouderen meer dan jongeren. Ook ondersteunend personeel en werknemers uit het hoger management vinden zichzelf het vaakst de pineut.
Wat betreft het vervoersmiddel zelf werd geen verschil vastgesteld. Bovenstaande frustraties werden evenveel gemeten bij pendelaars op trein, tram, bus of metro.
Jouw mobiliteitsscore? Doe de check en je weet het meteen!
(kv) - Bron: Jobat Mobiliteitsrapport 2020 - Foto: Belga
18 september 2020Gemiddeld legt een werknemer in Vlaanderen 22,9 kilometer af om van/naar zijn/haar werk te pendelen en doet hij/zij daar gemiddeld 40,8 minuten over, enkele rit. Ter info: 14,4% is langer onderweg dan 1 uur (heenreis) voor zijn woon-werktraject.
Hoe hoger het functieniveau en/of diploma, hoe meer kilometers men aflegt van/naar zijn/haar werk, blijkt bovendien. De gemiddelde afstand tot de werkplek is het hoogst bij werknemers met een academische master: gemiddeld 27,6 kilometer. Mannen doen ook meer kilometers dan vrouwen, aldus het onderzoek, en zijn gemiddeld iets langer onderweg.
Hoe scoor jij? Doe de check op het Jobat Mobiliteitskompas
Gemiddeld wonen arbeiders dichter bij hun werkplek: 18,7 kilometer. Bij bedienden bedraagt dat gemiddeld 24,1 kilometer, bij ambtenaren 21,1 kilometer. Zij die met de trein pendelen leggen de grootste afstand af: gemiddeld 40,1 kilometer. Werknemers in Oost-Vlaanderen leggen (gemiddeld gezien) ook het meeste kilometers af voor hun woon-werk verplaatsing.
Voor zij die met de wagen van/naar hun werk pendelen, zijn files vaak dagelijkse kost. Maar liefst 1 op de 3 autobestuurders (32%) heeft last van files. 35% van de bedienden geeft aan vaak in de file te staan, bij ambtenaren is dat 29% en bij arbeiders ‘slechts’ 17%.
De filegevoeligheid ligt trouwens het hoogst in – zal het iemand verbazen? - Antwerpen (42%) en Vlaams-Brabant (49%). In West-Vlaanderen (15%) en Limburg (17%) kom je blijkbaar de minste files tegen.
Hoe hoger je opleiding of diploma, hoe groter je kans om last te hebben van files, aldus het onderzoek. 18- tot 24-jarigen hebben op hun woon-werkroute relatief het minst last van files.
Lees ook... Auto vs. openbaar vervoer: wie is koning in Vlaanderen?
Verkeersopstoppingen hebben vanzelfsprekend hun gevolg op de gemiddelde snelheid waarmee het woon-werktraject kan afgelegd worden. Met de auto is dat gemiddeld 36 km/u. Limburgers zijn iets sneller op hun werk (of terug thuis), aan een gemiddelde van 39 km/u, zo blijkt. Ter vergelijking: Antwerpenaren halen gemiddeld amper 32 km/u.
Net zoals het aantal afgelegde kilometers, stijgt ook de duurtijd van de verplaatsing met het functieniveau. De hoogst geschoolden zijn dus gemiddeld gezien langer onderweg naar/van hun werk. En ook werknemers uit Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Antwerpen doen gemiddeld gezien langer over hun woon-werktraject. Wie zich met het openbaar vervoer verplaatst, spant daarbij de kroon.
Het openbaar vervoer loopt niet altijd op wieltjes: 4 op de 10 werknemers (43%) die het openbaar vervoer gebruiken, ondervinden vaak of (bijna) altijd vertragingen of storingen. Die storingsgevoeligheid ligt lager in de provincies West-Vlaanderen (21%) en Brussel (19%).
Wie geeft aan het vaakst last te hebben van storingen of vertragingen, aldus het onderzoek? Vrouwen meer dan mannen, en ouderen meer dan jongeren. Ook ondersteunend personeel en werknemers uit het hoger management vinden zichzelf het vaakst de pineut.
Wat betreft het vervoersmiddel zelf werd geen verschil vastgesteld. Bovenstaande frustraties werden evenveel gemeten bij pendelaars op trein, tram, bus of metro.
Jouw mobiliteitsscore? Doe de check en je weet het meteen!
(kv) - Bron: Jobat Mobiliteitsrapport 2020 - Foto: Belga
18 september 2020Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Werkmobiliteit beslaat ook de controle die je zélf hebt over waar en wanneer je aan de slag gaat, en de heersende bedrijfscultuur binnen jouw organisatie.
Op het eerste zicht is pendelen van en naar je werk absoluut geen pretje, tot je de psychologische voordelen ontdekt.
Niet iedereen is zich bewust van de impact van mobiliteit, zowel aan de zijde van de werkgever als die van de werknemer.
Slechts 0,011% van de werknemers die potentieel in aanmerking kwamen, hebben voorlopig al gekozen voor het mobiliteitsbudget.
Waar je werkt en hoe je naar je werk gaat, is voor iedereen anders. Net als hoe je dat ervaart. Jouw score achterhaal je via het Jobat Mobiliteitskompas.
Welk transportmiddel gebruiken Vlamingen het meest voor hun woon-werkverkeer? Wie maakt gebruik van de meest optimale oplossing?
Hoe is het met jouw woon-werk mobiliteit gesteld? Doe de test en bereken jouw persoonlijke mobiliteitsscore!
Tot 400 kilometer: zo veel file staat er soms tijdens een regenachtige ochtendspits. Toch zijn er efficiënte remedies, al moet de werkgever meewillen.
Meer dan 1 op 10 werknemers (13%) neemt geregeld de fiets voor zijn woon-werkverkeer. Dat is meer dan dubbel zo veel als 5 jaar geleden!
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Niet iedereen is zich bewust van de impact van mobiliteit, zowel aan de zijde van de werkgever als die van de werknemer.
Werkmobiliteit beslaat ook de controle die je zélf hebt over waar en wanneer je aan de slag gaat, en de heersende bedrijfscultuur binnen jouw organisatie.
Slechts 0,011% van de werknemers die potentieel in aanmerking kwamen, hebben voorlopig al gekozen voor het mobiliteitsbudget.
Tot 400 kilometer: zo veel file staat er soms tijdens een regenachtige ochtendspits. Toch zijn er efficiënte remedies, al moet de werkgever meewillen.
Op het eerste zicht is pendelen van en naar je werk absoluut geen pretje, tot je de psychologische voordelen ontdekt.
Welk transportmiddel gebruiken Vlamingen het meest voor hun woon-werkverkeer? Wie maakt gebruik van de meest optimale oplossing?
Meer dan 1 op 10 werknemers (13%) neemt geregeld de fiets voor zijn woon-werkverkeer. Dat is meer dan dubbel zo veel als 5 jaar geleden!
Waar je werkt en hoe je naar je werk gaat, is voor iedereen anders. Net als hoe je dat ervaart. Jouw score achterhaal je via het Jobat Mobiliteitskompas.
Hoe is het met jouw woon-werk mobiliteit gesteld? Doe de test en bereken jouw persoonlijke mobiliteitsscore!