Hoe kom je het meest geloofwaardig over?

Geloofwaardig overkomen op de werkvloer kent drie aspecten: wat je precies zegt, welke spreeksnelheid of toonhoogte je gebruikt én je houding. Lichaamstaal blijkt daarbij de belangrijkste factor om die gewilde promotie binnen te hengelen. Maar ook tijdens dagelijkse koffiepauzes of meetings is het een aandachtspunt. We springen in het onderwerp.

Geloofwaardig overkomen

Even concreet. Als je tegen je leidinggevende vertelt dat je een deadline niet gaat halen, dan vormen de woorden die je gebruikt 7% van de boodschap. “Ik ga de deadline niet halen.” Dat je dat heel snel of net traag zegt, beïnvloedt daarbij 38% van de boodschap. Maar dat je dat bijvoorbeeld met gekruiste armen of afhangende schouders meedeelt, dat is zo’n 55%(!) van je communicatie.

Een negatieve boodschap met een open lichaamshouding brengen, maakt dus wel degelijk een verschil. Maar hoe doe je dat nu juist?

Lees ook: 5 tips om beter te communiceren op de werkvloer

Match je houding met je woorden

Zeggen dat je veel zelfvertrouwen hebt om een taak af te ronden, maar dat met een zenuwachtige lach of friemelende vingers doen, komt vreemd over. Je woorden matchen niet met je houding. Door die twee wél op dezelfde lijn te trekken, zorg je voor meer geloofwaardigheid bij de ontvanger.

Moet je tegen je collega’s zeggen dat ze minder goed werk leveren? Neem dan een serieuze én open houding aan, door bijvoorbeeld je handen op tafel te leggen of oogcontact te maken. Als je actie strookt met je boodschap, kom je oprechter over. Belangrijk in een werkcontext, waar je toch een bepaald imago wil creëren.

Lichaamstaal: 10 tips van kop tot teen

Durf te zeggen dat je het niet weet

Niemand weet alles. Of je moet al ChatGPT heten – en dan nog. Als een klant of collega je iets vraagt, en je weet het antwoord niet meteen, geef dat dan ook mee. Zeg dat je het zal opzoeken of navragen en dat je er later op terugkomt. Dat is veel krachtiger dan een half antwoord afratelen om toch maar iets te zeggen.

Het is daarbij ook goed om af en toe stiltes te laten vallen in het gesprek. Zo geef je de ander ook de kans om te babbelen of vragen te stellen en eventueel samen tot een oplossing te komen, indien je het niet weet. Soms is non-communicatie de beste soort communicatie om je situatie recht te trekken.

5 verschillende stijlen van communiceren: een overzicht

Zoek balans in je lichaamstaal

Lichaamstaal is alles wat je doet met je lichaam – van ogen tot armen en benen – om je communicatie af te zwakken of net sterker te maken. Maar zoek daarbij wel een balans om het geloofwaardig te laten overkomen. Oogcontact wijst op interesse en empathie, maar een staarwedstrijd maakt je gesprek natuurlijk heel ongemakkelijk. Het kan daarbij zelfs intimiderend overkomen: het omgekeerde van wat je eigenlijk beoogt.

Gebruik geen overdreven bewegingen, maar hou het ook niet te statisch. Je merkt het, lichaamstaal is een taal apart. Eentje waar je best even bij stilstaat in je volgende kantoorgesprek.

Geloofwaardigheid is geen rolletje dat je speelt, maar een manier waarop je wil leven. Als je houding, stem en woorden in lijn liggen met wie je écht bent, dan voelt iedereen dat gewoon. Wie z’n drijfveren vindt én volgt, komt vanzelf geloofwaardiger over. Geloofwaardigheid is daarbij ook geen hogere wiskunde. Je intuïtie volgen is vaak een goede eerste stap!

Extra: Hoe dwing je respect af op de werkvloer?

(ZINNIG) – Bron: Intermediair / Oya-training

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Anderen bekeken ook