Persoonlijke ontwikkeling Vorige

1 van 751

Volgende

Hoe jezelf beter organiseren: 10 makkelijke tips

Ben je een chaoot in hart en nieren? Jaloers op mensen die hun leven en hun werk perfect op de rails hebben? Geen zorgen, want wat anderen kunnen, dat kun je zelf ook. En deze tips helpen je daarbij.

28 juni 2019

Delen

Photo by Estée Janssens on Unsplash

1. Strakke planning

Een strakke planning helpt je niet alleen om je opdrachten goed uit te werken, maar ook om ze op tijd af te krijgen. Lijst dus op voorhand op wat je allemaal moet doen om aan een opdracht te beginnen, hoeveel tijd je nodig hebt en hoe je dat het beste aanpakt.

2. Een to do-lijstje

Maak elke dag een lijstje met de dingen die je absoluut moet doen. Zo vergeet je niets, en het is gewoon heerlijk om het lijstje alsmaar korter te zien worden. Een tip: zet de belangrijkste dingen bovenaan. En maak – als het kan – je to do-lijst al de dag op voorhand. Zo kun je ’s morgens meteen in actie schieten.

3. De onmisbare... agenda!

Een belangrijke afspraak vergeten? Een opdracht uit het oog verloren? Het overkomt je niet meer als je gebruik maakt van een agenda. Een handig overzicht van al je afspraken, opdrachten, … Let wel: het kan gebeuren dat een dag niet loopt zoals gepland. Voorzie dus altijd wat ruimte voor noodgevallen.

4. Stop met multitasken

Tien dingen tegelijk doen? Geen goed idee! Werk je taken één voor één af. Het geeft je minder stress, en alles verloopt een stuk vlotter waardoor je alleen maar tijd wint.

5. Handige labels

Stapelen de papieren zich op? Maak dan gebruik van handige sorteermapjes en labels. Je weet meteen waar dat ene belangrijke document zit, waardoor je stress én tijd bespaart. Win-win!

6. Twee stapels: nog te doen en gedaan

Niets werkt zo motiverend dan stapels zien slinken. Begin de dag door al je opdrachten te stapelen op één hoop. Is er eentje klaar? Start dan een nieuwe stapel. Als je de ene ziet slinken, en de andere ziet toenemen, kan je geluk niet op.

7. Opgeruimd staat netjes

Staat je bureaublad op je computer vol met losse documenten? Hoog tijd om op te ruimen. Maak mapjes, verwijder nutteloze bestanden en je zal zien: een opgeruimd bureaublad staat garant voor een opgeruimd hoofd.

8. De onzichtbare helper

Krijg je het in je eentje niet voor elkaar? Maak dan gebruik van handige apps, die je leven een stuk makkelijker maken. Met Evernote bijvoorbeeld maak je handige to do-lijstjes in een handomdraai.

9. Vroege vogel

Als je je op tien minuten klaarmaakt om naar het werk te gaan, heb je geen tijd voor een stevig ontbijt en een snelle work-out. Sta daarom eens wat vroeger op. Geniet van je ochtend. Word rustig wakker zodat je de nodige energie hebt om aan je dag te beginnen.

10. Delegeren, dat kun je leren

Het is niet altijd nodig om alles zelf te doen. Soms kan een collega net iets beter zijn met cijfers, of is hij of zij net een krak in het opstellen van presentaties. Geef die ene opdracht dan ook uit handen. Het komt je team ten goede, en je hebt zelf al één zorg minder.

(dt/em) - Bron: CareerAddict

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?