Het mobiliteitsbudget: maak jij er al gebruik van?

Ondanks het stijgend aantal bedrijfswagens kiezen steeds meer werknemers ervoor om hun bedrijfsbolide in te ruilen voor een flexibel mobiliteitsbudget. Wie zijn ze, wat doen ze en waarom kiezen ze ervoor?

Mobiliteitsbudget populair

Mobiliteitsbudget: een intro

Even ter opfrissing: het federaal mobiliteitsbudget is een budget dat een werkgever aan zijn personeel kan aanbieden als alternatief voor de bedrijfswagen. Hierbij kan de ontvanger kiezen uit een aantal pijlers waarbij de focus vooral ligt op milieuvriendelijke en duurzame alternatieven.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een elektrische wagen, een abonnement op een deelauto of het openbaar vervoer, een stadsfiets of zelfs de gedeeltelijke terugbetaling van de huur of lening van een woning dicht bij het werk. Wie dus niet per se een bedrijfswagen nodig heeft, kan met dit flexibele alternatief een slimme slag slaan.

Ontdek: Hoeveel kost een bedrijfswagen je als werknemer?

ICT’er in Brussel

Steeds meer werknemers maken er gebruik van. Dat blijkt ook uit de cijfers: volgens een onderzoek van hr-dienstverlener SD Worx koos vorig jaar 1 op de 20 werknemers die een bedrijfswagen heeft (of aangeboden kreeg) ervoor om toch maar voor het mobiliteitsbudget te gaan - een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor.

Vooral Brusselse werknemers maken er graag gebruik van (13,5%), een pak meer dan in Vlaanderen (3,7%) en Wallonië (2,5%). De kans is bovendien groot dat ze in de ICT (9%) of reclamesector (7%) werken, of als bediende (6%), ingenieur of architect (4%) aan de slag zijn.

Lees ook: Belgen hebben meest uitgebreide mobiliteitsaanbod via hun werkgever

Vooral vijftigers laten zich verleiden

Uit een bijkomende analyse van Acerta blijkt dat het niet alleen maar jongere werknemers zijn die de switch maken, ook steeds meer veertigers en vijftigers laten er zich door verleiden. Dit zou te maken kunnen hebben met het feit dat ze - vaak nadat de kinderen het huis verlaten hebben - verhuizen naar een appartement in het centrum waarbij een bedrijfsauto niet echt nodig is.

In deze leeftijdscategorie is er zelfs een stijging van 0,25% in 2023 naar 0,47% in 2024 (+ 83%). Het mogen dan misschien wel kleine percentages zijn, de trend is wel degelijk positief. Aangezien steeds meer bedrijven zelf ook overtuigd raken van de vele mogelijkheden van het mobiliteitsbudget, kan het niet anders dat er nog heel wat groeimogelijkheden zijn.

Hun aantal mag dan voorlopig nog wel redelijk beperkt zijn (vorig jaar bood 3,23% van de werkgevers hun personeel een mobiliteitsbudget aan), de groeicurve stijgt evenredig met de gemiddelde snelheid op een gewestweg tijdens een doordeweekse werkdag rond 17u: traag maar gestaag.

Duurzamer woon-werkverkeer: wat zijn de opties?

(fd) - Bron: SD-Worx / Acerta

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Anderen bekeken ook