Veel interesse in mobiliteitsbudget
In steeds meer bedrijven kan je als medewerker gebruikmaken van een mobiliteitsbudget. Maar door het wetgevend kader is de groeimarge nu beperkt.
In de zoektocht naar talent - of om het huidige talent te behouden of extra te belonen - wordt door de werkgever al eens alles uit de kast gehaald. Het aanbieden van een bedrijfswagen is daar een goed voorbeeld van. In 2024 reden er 626.645 van rond op onze wegen, goed voor zo’n 8,9% van het totale Belgische wagenpark. 15% van de werknemers mag zich dan ook trotse eigenaar noemen van een wagen van het werk.
Het aantal bedrijfswagens is al jaren in stijgende lijn, al lijkt er sinds de laatste twee jaar toch wel een lichte daling te merken. Mogelijke oorzaak hiervan is het succes van het mobiliteitsbudget waarbij je naast een bedrijfswagen ook kunt kiezen voor alternatieven zoals bv. een terugbetaling van een abonnement bij het openbaar vervoer of het huren van een deelfiets of -auto.
Lees ook: Belgen hebben meest uitgebreide mobiliteitsaanbod via hun werkgever
Voor niets gaat de zon op en dat geldt ook voor bedrijfswagens. Als extralegaal voordeel kan het nochtans zeer interessant zijn, want het bespaart jou als werknemer de aankoop van een auto en de bijbehorende verzekering en onderhoudskosten.
Mag je de wagen na de werkuren ook privé gebruiken, dan is dat een “Voordeel van Alle Aard” (VAA). Dit bedrag wordt door de fiscus gezien als een deel van je inkomen en is dus belastbaar. Concreet: het VAA wordt na inhouding van de socialezekerheidsbijdragen op je loonbrief toegevoegd aan het belastbaar bedrag. Je betaalt dus met andere woorden voor een stuk mee aan je bedrijfswagen.
CHECK: In welke functies heb je de meeste kans op een bedrijfswagen?
Het exacte bedrag van het VAA wordt berekend volgens een bepaalde formule en hangt af van een aantal factoren.
Met de fiscale cataloguswaarde van de auto wordt de totale nieuwprijs van de auto bedoeld, zonder eventuele kortingen maar inclusief alle opties en de betaalde btw. Hoe duurder de auto, hoe groter het voordeel van alle aard en hoe meer je dus zult moeten betalen.
Een bedrijfswagen mag je vaak langer dan een jaar behouden. Hoe ouder de auto wordt, hoe lager het VAA. Concreet: vanaf het tweede tot het zesde jaar gaat er elk jaar 6% af van de fiscale cataloguswaarde, daarna blijft de leeftijdscoëfficiënt staan op 70%.
Ontdek: De 10 populairste bedrijfswagens van het moment
Hoe hoger de gemiddelde CO2-uitstoot van je bedrijfswagen is, hoe meer je uiteindelijk zult betalen. Om de verdere vergroening van het wagenpark een boost te geven, werden de referentiewaarden van de CO2-uitstoot bij auto’s die op fossiele brandstof rijden nog wat verstrengd. Voor dieselwagens bedraagt de CO2-referentie-uitstoot nu 59 g/km i.p.v. 65 g/km en voor bedrijfswagens die rijden op benzine, LPG of aardgas 71 g/km i.p.v. 78 g/km.
De uiteindelijke berekening van het VAA in 2025 gebeurt als volgt:
OPGELET: Aangezien elektrische voertuigen geen CO2-uitstoot hebben, is hun berekening eenvoudiger (en beter voor jouw portemonnee).
Goed om te weten: op welke brandstof je bedrijfswagen ook rijdt, er is altijd een minimum VAA-bedrag dat je zelf zult moeten betalen. Voor 2025 bedraagt het 1.650 euro, oftewel een maandbedrag van minstens 137 euro dat van je maandloon wordt afgetrokken.
Ook hybrides kunnen tegen dat tarief belast worden, op voorwaarde dat er zowel bij benzine als diesel minstens een verschil is van 15 gram CO2 per kilometer met de referentie-uitstoot (dus 44 gram voor een hybride met een dieselmotor en 56 gram voor een hybride met een benzinemotor).
E-GIDS: Dé checklist van alle extralegale voordelen op een rij
(fd)
17 januari 2025In steeds meer bedrijven kan je als medewerker gebruikmaken van een mobiliteitsbudget. Maar door het wetgevend kader is de groeimarge nu beperkt.
Door de hoge brandstofprijzen zoeken veel pendelaars een alternatieve of goedkopere manier om op het werk te geraken. Dit zijn de voordelen van carpooling.
Op vijf jaar tijd zijn er bijna 12,4% meer werknemers die terugvallen op een bedrijfswagen. In de privésector is zo’n wagen intussen ingeburgerd.
Ons wagenpark wordt steeds groener, en dan hebben we het niet over de kleur...
Een historisch kantelpunt op de bedrijfswagenmarkt in België: voor het eerst zijn alle voertuigen in de top 10 van meest bestelde modellen 100% elektrisch.
Kan je werkgever bijdragen in de kosten voor de laadpaal en het opladen van je bedrijfswagen?
Het aandeel bedrijfswagens stagneert voor het eerst in jaren. Dat blijkt uit een analyse van SD Worx bij 1,2 miljoen werknemers in de privésector.
Volgens een Europees onderzoek van leasingbedrijf Arval zijn Belgische werkgevers best wel bekommerd om het mobiliteitsprobleem van hun personeel.
Zou jij blij zijn met een bedrijfswagen in plaats van een loonsverhoging bij je welverdiende promotie?