Elektrische auto zoekt collega’s
De elektrische wagen zet zijn opmars ook verder op de arbeidsmarkt. De gezochte profielen gaan van technici tot verkoopprofielen.
Van 71.651 in 2022 tot 138.749 in 2023: de tijd dat een elektrische wagen op de weg nog een curiosum was, ligt stilaan achter ons. Die stevige groei is vooral te danken aan het aantal bedrijfswagens dat - ondanks het vele thuiswerk en het alternatieve mobiliteitsbudget - nog altijd toeneemt. Zo blijkt uit de cijfers van het Belgische statistiekbureau Statbel dat 80,8% van het totaal aantal elektrische voertuigen op naam van een vennootschap staat.
Lees ook: De 10 populairste bedrijfswagens van het moment
Door het uitdoofbeleid van de overheid, waarbij het fiscaal voordeel van een bedrijfswagen met een klassieke verbrandingsmotor stelselmatig wordt afgebouwd tot 0% in 2028, maken steeds meer werkgevers de overstap naar een koolstofvrij, elektrisch wagenpark. Voor hen sowieso een fiscaal interessante zet want vanaf 2026 zijn alleen nog maar 100% elektrische bedrijfswagens fiscaal aftrekbaar.
Het aantal bedrijfswagens met een verbrandingsmotor kent een stevige terugval. Dat blijkt ook uit het aantal nieuwe auto's dat volgens de cijfers van het RSZ in het vierde kwartaal van 2023 werd ingeschreven: meer dan 80% heeft een elektrische aandrijving, waarvan 37,2% volledig elektrisch en 44,53% hybride. Het aandeel bedrijfswagens op benzine of diesel zakt dan weer tot 18,22%. De oeroude verbrandingsmotor op fossiele brandstof (vooral diesel) wordt dus geleidelijk aan - letterlijk - een fossiel.
Enkel nog elektrische bedrijfswagens? 8 vragen beantwoord
Niet alleen volledig elektrische voertuigen liggen goed in de markt, ook hybride voertuigen met een combinatie van een verbrandingsmotor en een elektrische motor zijn populair bij werkgevers (en werknemers). Hun aandeel in het wagenpark steeg in twee jaar tijd van 15,14% tot 27,89%. Een mooie stijging maar toch iets minder spectaculair dan die van de volledig elektrische auto’s (van 2,54% tot 12,15%).
De vergroening van bedrijfswagens is trouwens duidelijk zichtbaar in de C02-uitstoot. Zo daalde de totale uitstoot van het bedrijfswagenpark op twee jaar tijd van 61,78 naar 56,62 ton CO2/km, zelfs na een toename van het aantal bedrijfswagens met meer dan 10% in diezelfde periode.
Fact check: Betaalt je baas jouw laadpaal?
Ook het mobiliteitsbudget kent een trage maar gestage groei. Werknemers die hun bedrijfswagen liever aan de kant laten en kiezen voor deze formule, doen dat in de meeste gevallen bewust. 9 op de 10 werknemers gebruikt het budget niet voor een milieuvriendelijk voertuig maar wel voor duurzame vervoersmiddelen zoals het openbaar vervoer en huisvestingskosten (4 op de 5 werknemers) of de uitbetaling van het saldo (3 op de 5 werknemers).
Het mobiliteitsbudget: maak jij er al gebruik van?
(fd)
19 juli 2024Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De elektrische wagen zet zijn opmars ook verder op de arbeidsmarkt. De gezochte profielen gaan van technici tot verkoopprofielen.
Met je wagen naar het werk karren is natuurlijk de minst duurzame vervoersoptie. Een elektrische variant maakt het traject een stuk duurzamer, maar welke opties zijn er nog?
Op vijf jaar tijd zijn er bijna 11,1% meer werknemers die terugvallen op een bedrijfswagen. In de privésector is zo’n wagen intussen ingeburgerd.
Om de uitstoot van CO₂ zoveel mogelijk te beperken, moet iedereen zijn of haar steentje bijdragen. Zelfs de keuze van je job kan al impact hebben.
Steeds meer werknemers ruilen hun recht op een bedrijfswagen in voor een duurzaam mobiliteitsbudget. Hoe werkt het en waarvoor kun je het gebruiken?
Werknemers die beschikken over green skills zijn belangrijker dan ooit. Maar wat zijn green skills? En welke groene vaardigheden worden het meest gevraagd?
De cijfers spreken voor zich: sinds de introductie in 2019 wordt het mobiliteitsbudget steeds populairder bij werknemers en werkgevers...
In de top 10 van meest bestelde bedrijfswagens zijn er 8 stekkerwagens, waaronder 7 'full electric'. Een overzicht...
Het aandeel bedrijfswagens stagneert voor het eerst in jaren. Dat blijkt uit een analyse van SD Worx bij 1,2 miljoen werknemers in de privésector.