Bedrijfswagen
Vorige

1 van 116

Volgende
Volgend artikel:

We krijgen steeds meer extralegale voordelen

Heb jij een salaris- of functiewagen?

Heb jij een salaris- of functiewagen
Het aandeel bedrijfswagens stagneert voor het eerst in jaren. Dat blijkt uit een analyse van SD Worx bij 1,2 miljoen werknemers in de privésector. Er doet zich met name een terugval voor in de bedrijfswagens bij jongere werknemers. Het gaat dan om de -30 jarigen, en vooral de -25 jarigen. Meer werkgevers bieden het voordeel pas na 1 jaar anciënniteit aan. En de cijfers?

Concreet gaat het om een terugval in bedrijfswagens in het algemeen van 14,8% naar 14,6% in 2023. Maar de grootste terugval is er bij de -25 jarigen (van 3,3% naar 2,0%) en beperkt ook bij de 25-35 jarigen. Dat meer werkgevers dit voordeel pas geven na 1 jaar anciënniteit blijkt nog het meest uit de cijfers: het percentage werknemers met een bedrijfswagen en minder dan 1 jaar anciënniteit daalt gevoelig tot minder dan 2%: van 7,3% in 2022 naar 1,8% in 2023.

Lees ook: Liever wél of geen bedrijfswagen?

In vergelijking met vijf jaar geleden geven werkgevers ook bijna een kwart meer uit voor een bedrijfswagen: de mediaan cataloguswaarde voor een nieuwe wagen steeg alleen al het voorbije jaar met 10%.

CHECK: In welke functies heb je de meeste kans op een bedrijfswagen?
Gelukkig met wat je verdient?

Functie, salaris of talentdrijfveer?

Overigens is de ene bedrijfswagen de andere niet. Heb je de wagen nodig voor je werk (de zogenaamde functiewagen) of is het een onderdeel van je salaris (de zogenaamde salariswagen)? Gemiddeld gaat het in de helft van de gevallen om een functiewagen, de andere helft zijn salariswagens, stelt SD Worx vast.

Ontdek: De 10 populairste bedrijfswagens van het moment

Vanaf 30 jaar gaat het in meer dan de helft van de gevallen om een functiewagen, nodig dus voor de job. “Deze functiewagens kom je tegen in commerciële en technische jobs, in de bouw, maar evengoed in de thuisverpleging. Deze werknemers kunnen ook niet zomaar afstand doen van hun wagen en overstappen naar een alternatief”, aldus Veerle Michiels, mobiliteitsexpert bij SD Worx.

Bij de -25 jarigen gaat het relatief gezien iets meer om een salariswagen, als instrument om jongeren met specifieke talenten aan te trekken. In twee derde van de gevallen (66%) gaat het bij min 25-jarigen om een salariswagen.

Jouw mobiliteitsbudget: 5 vragen beantwoord

(William Visterin)

19 januari 2024
Anderen bekeken ook