Vorige

1 van 878

Volgende
Volgend artikel:

Moeder, waarom werken wij?

Het belang van complimentjes op het werk

27 februari 2020
Een compliment over jouw werkprestaties? Voor ruim een kwart van de Vlaamse werknemers (26%) klinkt dit onbekend in de oren. Toch is waardering krijgen erg belangrijk: het schenkt je motivatie én maakt je productiever op het werk. Dit blijkt uit een onderzoek van Protime, een specialist in onder meer tijdregistratie en werkplanning, bij meer dan 1.000 werkende Vlamingen, naar aanleiding van de Nationale Complimentendag op 1 maart.

Wie krijgt niet graag waardering voor zijn werk? Bijna 1 op de 3 werknemers (32%) krijgt minstens wekelijks één of meerdere complimenten over de werkprestaties. Nog eens 42% krijgt minstens maandelijks één of meer schouderklopjes op de werkvloer. Deze waardering krijgen we het liefst van een leidinggevende (46%) of een collega (43%). Voor 11% van de respondenten hoeven complimenten over prestaties op het werk dan weer helemaal niet.

Peter s’Jongers, CEO van Protime, vertelt: “Slechts 7 op de 10 werknemers (72%) voelen zich geapprecieerd op het werk. Dit kan en moet beter! Waardering tonen over het geleverde werk van werknemers moet ingebakken zitten in de bedrijfscultuur. Dit helpt bedrijven niet alleen om werknemers te vinden, maar ook om ze te blijven motiveren, boeien en aan zich te binden.”

Complimenten maken productiever en gemotiveerder

Het belang van complimenten op de werkvloer valt niet te onderschatten. Het onderzoek laat zien dat wie gewaardeerd wordt, hierdoor extra gemotiveerd wordt. Maar liefst 7 op de 10 respondenten gaven dit aan. Appreciatie krijgen over de werkprestaties, stimuleert de werklust: volgens 62% van de werknemers maakt dit hen productiever.

“We weten uit onderzoek dat sociale steun van collega’s en leidinggevenden een beschermende factor is tegen stress en burn-outklachten”, merkt Hilde De Man, verantwoordelijke psychosociale aspecten bij IDEWE, op. “Daarnaast merken we dat werknemers die bij ons terecht komen met burn-outsymptomen, vaak duidelijke en opbouwende feedback missen. Bovendien kost een compliment niets, dus wees er maar niet te karig mee.”

Ook Lode Godderis, professor arbeidsgeneeskunde aan de KU Leuven, pleit voor meer opbouwende feedback: “In feedback focussen leidinggevenden en collega’s vooral op wat niet goed loopt, de fouten. Terwijl het veel stimulerender en motiverender is om te focussen op wat goed gaat. Door hier meer aandacht op te vestigen, geef je een duidelijke – en meer ondersteunende - richting aan collega’s en medewerkers aan. Er is trouwens geen reden om te wachten op de periodieke functioneringsgesprekken om feedback te geven; het is effectiever om dagelijks te benoemen wat goed liep.”

(es) - Bron: Protime

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook

Artikels zoeken

Aanbevolen jobs

Wil jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

Of zoek in 14339 andere jobs