Efficiënt e-mailen: 9 tips

E-mail is voor velen nog altijd het belangrijkste communicatiemiddel op het werk. Toch ervaren veel werknemers hun inbox vooral als een bron van afleiding en overbelasting. Een hoop ongelezen berichten, eindeloze cc’s en onduidelijke onderwerpregels maken het lastig om het overzicht te bewaren. Gelukkig hoeft het zo niet te zijn.

Efficient emailen

Het geheim van een goede e-mail, één die haast gegarandeerd gelezen wordt, ligt volgens schrijftrainer Mark Van Bogaert in de efficiëntie ervan. Om zo’n e-mail te maken, geeft hij de volgende 9 tips:

1. Vraag je af of een e-mail wel het meest geschikte medium voor je boodschap is.

2. Zeg duidelijk wat het onderwerp van je mail is.

3. Hou je bericht kort. Zo toon je respect voor de tijd van je lezer.

Lees ook: 5 tips voor de perfecte (zakelijke) e-mail

4. Spreek je lezer persoonlijk aan en wees zuinig met kopietjes (cc) van je e-mail.

5. Maak je niet dik. Het internet is geen geschikt medium om ruzie te maken.

6. Neem je tijd. Herlees je mails voor je ze verstuurt.

E-mail als een baas: 10 tips

7. Pas op met afkortingen en smileys. Verstaat je lezer alle afkortingen en symbooltjes?

8. Zeg het belangrijkste eerst. Start je bericht met het antwoord op de vragen wie, wat, waarom, waarmee en wanneer.

9. Antwoord snel. E-mail is een snel medium. Wie een mailtje stuurt, verwacht binnen de 24 uur een antwoord.

Ontdek: Bij e-mail zijn deze 2 gouden regels van tel

(kg)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Anderen bekeken ook

Hoe efficiënt communiceren op kantoor?

Hoe efficiënt communiceren op kantoor?

Praten met papier ertussen, dat is volgens schrijftrainer Mark Van Bogaert wat schrijven eigenlijk is. In zijn boek 'Verleiden met Woorden' verklapt hij hoe je dat zowel mooi als efficiënt doet. Handig, ook op het werk.