Een speedboot binnen je eigen bedrijf: het tijdperk van de intrapreneur
Je kent je job en gelooft in het bedrijf waarvoor je werkt. Maar je ziet met lede ogen de dure consultants komen en gaan. Terwijl jij een slim idee hebt en wilt ondernemen bij je eigen werkgever. Maar hoe krijg je dat verkocht?
Deze vooropstelling is de rode draad in 'F*cking start-ups', het boek van Lode Uytterschaut, zelf start-upmentor, matchmaker en evangelist. Zijn boektitel zegt het helemaal. Op jezelf beginnen, daar heb je geen zin in. Je hebt eerder het scenario van een corp-up in gedachten.
Zo’n corp-up is hetzelfde als een start-up, met dat verschil dat de ondernemers (lees: intrapreneurs) op de payroll van hun bedrijf staan. Als je bedrijf een cruiseschip is, bouw jij een speedboot. “Zo’n speedboot heeft de steun van het corporate moederschip, maar behoudt zijn snelheid en wendbaarheid”, schrijft Uytterschaut.
Een goed idee? Hoe vertel je het aan je baas?
Leve de chaos
Klinkt goed, maar hou rekening met een aantal zaken als je je idee intern wilt verkopen. “Een tekortkoming van corporates is dat ze elke afwijking van de regels zien als een probleem, een bron van chaos. Nochtans is het net die zogezegde chaos waarin innovatie en creativiteit gedijen”, weet hij. Wil je vooruit met je idee, dan moet je dat beeld uit het hoofd van je management en collega’s praten. “Jij hebt hun steun nodig, maar zij hebben jouw geëxperimenteer nodig om als bedrijf relevant te blijven. Ook dat.”
Te veel hiërarchie is ook een belemmerende factor. “Hou er rekening mee dat je bij elke managementlaag of dienst geconfronteerd wordt met mensen die hun mening willen geven over je project. Al die lagen passeren mag dan misschien noodzakelijk zijn, maar je idee aanpassen is dat niet.”
Creatief zijn: hoe begin je eraan?
Twee uitvluchten
“De twee argumenten – eigenlijk eerder uitvluchten – die ik het vaakst hoor in bedrijven om niets met een veelbelovend idee te doen, zijn: ‘Er is geen budget’ en ‘Ik kan er geen mensen voor vrijmaken’”, weet Uytterschaut. Iedereen die iets wil veranderen of iets nieuws wil doen, wordt vroeg of laat met tegenkanting geconfronteerd. “Dat is tijdelijk en niet tegen jou gericht, maar tegen verandering an sich. Probeer daarom vertrouwen te winnen.”
En als je management op zoek is naar inspiratie, dan moet jij je kans grijpen. “Zorg er dan voor dat je opvalt als iemand die meedenkt en betrokken is. Je zult zien dat gelijkgestemden je dan wel vinden. Of dat je plots gevraagd wordt om iets concreets uit te werken.”
CHECK: Hoe een idee uitwerken in 4 stappen?
Vijf kingmakers of dealbreakers voor jouw idee in je bedrijf
1. Timing: komt jouw idee op een goed moment?
2. Het team: zowel motivatie als capaciteiten
3. Het idee: als antwoord op een echt probleem
4. Het businessmodel: cruciaal om je management mee te krijgen
5. Geld: corporates hebben doorgaans meer middelen dan start-ups, alleen moeten ze beschikbaar zijn
Lees ook: Hoe kan ik mijn ideeën een echte kans geven op de werkvloer?