9 vervelende e-mailgewoontes en hoe ze overkomen bij anderen
Bel jij ook niet graag? Dan is een e-mail sturen het ideale communicatiemiddel.Althans als er geen misverstanden ontstaan.
Stop - vandaag nog! - met de volgende zaken:
Veel mensen hebben er moeite mee om een verzoek van collega's, klanten of zelfs vrienden te weigeren. Maar zelden draait 'neen' zeggen zo slecht uit als je aanvankelijk verwacht. De meeste mensen appreciëren het wel als je gewoon eerlijk bent en toegeeft dat je iets liever niet wil doen of geen tijd hebt.
Denk eraan, wie 'neen' zegt, voelt zich natuurlijk wel een tijdje slecht. Maar wanneer je je tegen je zin engageert voor een project of opdracht, zal je nog véél langer met een slecht gevoel rondlopen dan wanneer je gewoon direct de opdracht afwijst.
Je weet nooit 100 procent zeker of je zal slagen in iets dat je nog nooit hebt uitgeprobeerd. Maar je kan wel 100 procent zeker weten dat je je uiterste best zal doen om dat ene plan tot een goed einde te brengen. Stop met al dat wachten, je hebt veel minder te verliezen dan je denkt …
Vermijd multitasken tijdens een meeting en je zal ervan versteld zijn hoeveel je kan leren over het onderwerp én de aanwezigen van de vergadering wanneer je gewoon de hele tijd aandachtig bent. Zo kan je bijvoorbeeld manieren vinden om jezelf onmisbaar te maken voor mensen die belangrijk zijn. En dat blijkt niet zo moeilijk, want als je rondkijkt tijdens de meeste vergaderingen, zal blijken dat jij een van de weinigen bent die dit probeert.
Het is verleidelijk om je telefoon soms voorrang te geven op je gesprekspartner. Wil je positief opvallen? Wil je de persoon zijn die iedereen aangenaam vindt omdat je hen het gevoel geeft dat ze de meest belangrijke personen ter wereld zijn? Stop dan met voortdurend je gsm te checken terwijl er anderen bij zijn. Wees er maar zeker van dat 'asociaal gedrag' niet onopgemerkt voorbijgaat en door velen niet wordt geapprecieerd.
Is het echt nodig dat je steeds onmiddellijk op de hoogte wordt gebracht wanneer je een nieuwe e-mail, sms, tweet of Facebook-bericht binnenkrijgt? Ben je met belangrijke zaken of personen bezig, dan is het belangrijk dat je niet al te vaak gestoord wordt. Concentreer je daarom steeds volledig op datgene waar je mee bezig bent en schakel inkomende meldingen uit. Spreek met jezelf af wanneer je jouw e-mails, smartphone of sociale media gaat checken en ga nadien meteen weer aan het werk. Dat is veel belangrijker dan je voortdurend te focussen op datgene waar iedereen mee bezig is of zich druk over maakt.
Fouten zijn waardevol, omdat je er altijd iets van kan leren. Maar probeer ze nadien toch zo snel mogelijk los te laten. Wanneer iets misgaat, maak er dan een opportuniteit van om iets te leren dat je nog niet wist. Ook wanneer iemand anders een fout begaat, kan je er het beste uithalen en je genadig, vergevingsgezind en begripvol opstellen. Het verleden houdt je alert, maar mag op geen enkele manier je hele toekomst negatief beïnvloeden.
Besteed je tijd aan mensen die er écht toe doen, zoals je familie, vrienden, collega's ... Geef hen de tijd en aandacht die zij verdienen en steek geen moeite in mensen die het niet waard zijn en geen verschil in je leven maken.
Als je de hele tijd je beklag doet tegen collega's over het (slechte) werk van collega X, wordt het dan geen tijd om gewoon zelf op meneer/mevrouw X af te stappen en dit face to face ter sprake te brengen? Als het niet 'jouw job' is om collega X op de vingers te tikken, dan ben je ook niet de geschikte persoon om er bij iemand anders over te roddelen. Besteed je tijd aan productieve gesprekken. Je krijgt veel meer gedaan en wint heel wat bij aan respect.
(nm) – Bron: Inc.com
25 april 2013Stop - vandaag nog! - met de volgende zaken:
Veel mensen hebben er moeite mee om een verzoek van collega's, klanten of zelfs vrienden te weigeren. Maar zelden draait 'neen' zeggen zo slecht uit als je aanvankelijk verwacht. De meeste mensen appreciëren het wel als je gewoon eerlijk bent en toegeeft dat je iets liever niet wil doen of geen tijd hebt.
Denk eraan, wie 'neen' zegt, voelt zich natuurlijk wel een tijdje slecht. Maar wanneer je je tegen je zin engageert voor een project of opdracht, zal je nog véél langer met een slecht gevoel rondlopen dan wanneer je gewoon direct de opdracht afwijst.
Je weet nooit 100 procent zeker of je zal slagen in iets dat je nog nooit hebt uitgeprobeerd. Maar je kan wel 100 procent zeker weten dat je je uiterste best zal doen om dat ene plan tot een goed einde te brengen. Stop met al dat wachten, je hebt veel minder te verliezen dan je denkt …
Vermijd multitasken tijdens een meeting en je zal ervan versteld zijn hoeveel je kan leren over het onderwerp én de aanwezigen van de vergadering wanneer je gewoon de hele tijd aandachtig bent. Zo kan je bijvoorbeeld manieren vinden om jezelf onmisbaar te maken voor mensen die belangrijk zijn. En dat blijkt niet zo moeilijk, want als je rondkijkt tijdens de meeste vergaderingen, zal blijken dat jij een van de weinigen bent die dit probeert.
Het is verleidelijk om je telefoon soms voorrang te geven op je gesprekspartner. Wil je positief opvallen? Wil je de persoon zijn die iedereen aangenaam vindt omdat je hen het gevoel geeft dat ze de meest belangrijke personen ter wereld zijn? Stop dan met voortdurend je gsm te checken terwijl er anderen bij zijn. Wees er maar zeker van dat 'asociaal gedrag' niet onopgemerkt voorbijgaat en door velen niet wordt geapprecieerd.
Is het echt nodig dat je steeds onmiddellijk op de hoogte wordt gebracht wanneer je een nieuwe e-mail, sms, tweet of Facebook-bericht binnenkrijgt? Ben je met belangrijke zaken of personen bezig, dan is het belangrijk dat je niet al te vaak gestoord wordt. Concentreer je daarom steeds volledig op datgene waar je mee bezig bent en schakel inkomende meldingen uit. Spreek met jezelf af wanneer je jouw e-mails, smartphone of sociale media gaat checken en ga nadien meteen weer aan het werk. Dat is veel belangrijker dan je voortdurend te focussen op datgene waar iedereen mee bezig is of zich druk over maakt.
Fouten zijn waardevol, omdat je er altijd iets van kan leren. Maar probeer ze nadien toch zo snel mogelijk los te laten. Wanneer iets misgaat, maak er dan een opportuniteit van om iets te leren dat je nog niet wist. Ook wanneer iemand anders een fout begaat, kan je er het beste uithalen en je genadig, vergevingsgezind en begripvol opstellen. Het verleden houdt je alert, maar mag op geen enkele manier je hele toekomst negatief beïnvloeden.
Besteed je tijd aan mensen die er écht toe doen, zoals je familie, vrienden, collega's ... Geef hen de tijd en aandacht die zij verdienen en steek geen moeite in mensen die het niet waard zijn en geen verschil in je leven maken.
Als je de hele tijd je beklag doet tegen collega's over het (slechte) werk van collega X, wordt het dan geen tijd om gewoon zelf op meneer/mevrouw X af te stappen en dit face to face ter sprake te brengen? Als het niet 'jouw job' is om collega X op de vingers te tikken, dan ben je ook niet de geschikte persoon om er bij iemand anders over te roddelen. Besteed je tijd aan productieve gesprekken. Je krijgt veel meer gedaan en wint heel wat bij aan respect.
(nm) – Bron: Inc.com
25 april 2013Bel jij ook niet graag? Dan is een e-mail sturen het ideale communicatiemiddel.Althans als er geen misverstanden ontstaan.
Gelukkig zijn is de enige echte maatstaf voor persoonlijk succes. Hoe kan je door kleine veranderingen in je dagelijkse routine heel wat gelukkiger worden?
Vraag je je af waarom je niet sneller vooruit geraakt in je carrière? Dan is het hoog tijd om je hand eens in eigen boezem te steken.
Af en toe een beetje duimendraaien blijkt dan toch niet zo slecht. Daarom: zes tips om het maximum uit dat nietsdoen te halen!
De kans is groot dat je een woon-werkvergoeding krijgt. Toch kan het ook zijn dat de werkgever deze niet uitbetaalt.
Het Agentschap Overheidspersoneel (AgO) tekent mee de lijnen uit van het hr-beleid binnen de Vlaamse overheid.
Wil je op woensdag vrij maar heb je schrik voor de reactie van je baas? Neem ouderschapsverlof waarbij je beschermd bent tegen ontslag.
Narcisten bezitten vooral negatieve eigenschappen maar ze blijken wel succesvol op de werkvloer. Hun charisma en zelfvertrouwen spelen hierbij een grote rol.
Wat doet een accounting manager precies? Over welke vaardigheden moet hij/zij beschikken? En hoe groot is het bruto jaarloon van een accounting manager?
Gelukkig zijn is de enige echte maatstaf voor persoonlijk succes. Hoe kan je door kleine veranderingen in je dagelijkse routine heel wat gelukkiger worden?
Af en toe een beetje duimendraaien blijkt dan toch niet zo slecht. Daarom: zes tips om het maximum uit dat nietsdoen te halen!
Vraag je je af waarom je niet sneller vooruit geraakt in je carrière? Dan is het hoog tijd om je hand eens in eigen boezem te steken.
Bel jij ook niet graag? Dan is een e-mail sturen het ideale communicatiemiddel.Althans als er geen misverstanden ontstaan.
Vorig jaar waren in ons land 33.402 personen meer dan 1 jaar afwezig door burn-out. Een stijging met één derde ten opzichte van 2016 ...
Het overlijden van een naaste is een erg ingrijpende gebeurtenis. Sinds kort krijg je extra rouwverlof, ook wanneer het gaat over een pleegkind of pleegouder.
We kennen het allemaal: het zwarte gat na een lange loopbaan. Sommigen staan te springen om het te vullen, anderen cirkelen er angstig omheen...
Ben jij pas afgestudeerd, of behaal je binnenkort je diploma? Dan wil je wellicht graag weten welk salaris je mag verwachten in je eerste job binnen finance.
Ruim één op de vijf werknemers krijgt minder complimenten over de werkprestaties in vergelijking met voor de coronacrisis. De oorzaak?