9 vervelende e-mailgewoontes en hoe ze overkomen bij anderen
Bel jij ook niet graag? Dan is een e-mail sturen het ideale communicatiemiddel.Althans als er geen misverstanden ontstaan.
Wanneer je defensief reageert als je vlammende kritiek krijgt, kunnen je collega’s je beginnen te mijden en je manager zal stoppen met je te vertellen hoe je je kan verbeteren. Je moet ervan uitgaan dat kritiek opbouwend bedoeld is. Kritiek van iemand die erop uit is je te kwetsen, kan je negeren, maar ga ook tegen die mensen niet staan fulmineren. Ze zijn het niet waard.
Je denkt misschien dat niet te veel opvallen en niemand tegen de schenen schoppen het beste is voor je carrière, maar niet assertief zijn is nog erger. Ga ervoor als je vindt dat een bepaalde beslissing fout is, een project afstevent op een ramp of dat je opslag verdient. Goede managers zullen hierover willen praten. Natuurlijk is er een verschil tussen assertief zijn en te pusherig zijn. Maar je mening geven op een professionele en constructieve manier is absoluut een noodzaak om vooruit te komen.
Je mag dan nog fantastisch werk leveren, als niemand het ziet, ben je er weinig mee. Toch niet als je uit bent op promotie of opslag. Zorg ervoor dat je baas en de baas van je baas weten wat je doet, en wees niet te bescheiden om je verwezenlijkingen in de verf te zetten.
Of het nu gaat om het aftrappen op het werk omdat je baas iets negatief zei, of een job aannemen zonder er goed over na te denken: impulsieve beslissingen nemen in je carrière is zelden een goed idee. Je professionele beslissingen hebben serieuze gevolgen voor je portemonnee, je reputatie en je dagelijkse levenskwaliteit.
Als je constant zit te klagen over wat er minder goed gaat in een project of het bedrijf, ondergraaf je je eigen positie. Hetzelfde met humor: een sarcastische mop kan absoluut, maar als negatieve humor over collega’s en bazen je handelsmerk is, zal je ook niet verder geraken. Zelfs al lachen de collega’s met je moppen.
Als je betrapt wordt op een leugen, hoe klein ook, heb je er gelegen. Het ondermijnt je geloofwaardigheid, en die krijg je niet meer terug. Hoe goed je daarna ook presteert.
Een document forwarden tegen vanavond, of een belangrijke deadline halen van een project. Doen wat je zegt wat je gaat doen, is belangrijk. Als je je aan je beloftes houdt, bouw je een reputatie op, cruciaal om het ver te schoppen.
Er komt altijd wel iets nieuws op ICT-vlak. Als de jaren vorderen, is het steeds moeilijker om dat te blijven volgen. Maar je zal wel moeten, wil je blijven meetellen op de werkvloer. Niet dat je de laatste iPhone moet hebben, maar met essentiële nieuwe toepassingen moet je wel meegaan.
(mr) – Bron: www.businessinsider.com
18 oktober 2012Wanneer je defensief reageert als je vlammende kritiek krijgt, kunnen je collega’s je beginnen te mijden en je manager zal stoppen met je te vertellen hoe je je kan verbeteren. Je moet ervan uitgaan dat kritiek opbouwend bedoeld is. Kritiek van iemand die erop uit is je te kwetsen, kan je negeren, maar ga ook tegen die mensen niet staan fulmineren. Ze zijn het niet waard.
Je denkt misschien dat niet te veel opvallen en niemand tegen de schenen schoppen het beste is voor je carrière, maar niet assertief zijn is nog erger. Ga ervoor als je vindt dat een bepaalde beslissing fout is, een project afstevent op een ramp of dat je opslag verdient. Goede managers zullen hierover willen praten. Natuurlijk is er een verschil tussen assertief zijn en te pusherig zijn. Maar je mening geven op een professionele en constructieve manier is absoluut een noodzaak om vooruit te komen.
Je mag dan nog fantastisch werk leveren, als niemand het ziet, ben je er weinig mee. Toch niet als je uit bent op promotie of opslag. Zorg ervoor dat je baas en de baas van je baas weten wat je doet, en wees niet te bescheiden om je verwezenlijkingen in de verf te zetten.
Of het nu gaat om het aftrappen op het werk omdat je baas iets negatief zei, of een job aannemen zonder er goed over na te denken: impulsieve beslissingen nemen in je carrière is zelden een goed idee. Je professionele beslissingen hebben serieuze gevolgen voor je portemonnee, je reputatie en je dagelijkse levenskwaliteit.
Als je constant zit te klagen over wat er minder goed gaat in een project of het bedrijf, ondergraaf je je eigen positie. Hetzelfde met humor: een sarcastische mop kan absoluut, maar als negatieve humor over collega’s en bazen je handelsmerk is, zal je ook niet verder geraken. Zelfs al lachen de collega’s met je moppen.
Als je betrapt wordt op een leugen, hoe klein ook, heb je er gelegen. Het ondermijnt je geloofwaardigheid, en die krijg je niet meer terug. Hoe goed je daarna ook presteert.
Een document forwarden tegen vanavond, of een belangrijke deadline halen van een project. Doen wat je zegt wat je gaat doen, is belangrijk. Als je je aan je beloftes houdt, bouw je een reputatie op, cruciaal om het ver te schoppen.
Er komt altijd wel iets nieuws op ICT-vlak. Als de jaren vorderen, is het steeds moeilijker om dat te blijven volgen. Maar je zal wel moeten, wil je blijven meetellen op de werkvloer. Niet dat je de laatste iPhone moet hebben, maar met essentiële nieuwe toepassingen moet je wel meegaan.
(mr) – Bron: www.businessinsider.com
18 oktober 2012Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Bel jij ook niet graag? Dan is een e-mail sturen het ideale communicatiemiddel.Althans als er geen misverstanden ontstaan.
Er is niks mis mee om carrière te maken door te flirten, je uitdagend te kleden en met je heupen te wiegen, vindt de Britse sociologe Catherine Hakim.
Een burn-out iets voor oudere werknemers? Door de hoge snelheid van onze economie is de kans groot dat je in het begin al een klop van de hamer krijgt ...
Als je hogerop wil komen en liefst nog een promotie wil krijgen, dan kan je maar beter goed bevriend zijn met je baas. Zo blijkt ...
De generatie die nu de werkvloer opstapt, koestert grote verwachtingen. Welke? Jobat zet ze allemaal op een rij...
Wil je je hele leven hetzelfde werk doen? Heel simpel: zet dan deze 8 tips in de praktijk, en je bent zeker dat je baas je nooit nog iets komt vragen!
Het is niet altijd gemakkelijk om de moed niet te laten zakken na een serieuze tegenslag in je carrière. Hoe haal je toch het beste uit deze 5 tegenvallers?
Scheiden doet lijden, ook als je op het werk ontslagen wordt. Toch hoeft het geen emotionele rollercoaster te zijn want zelfs van een ontslag kun je een positieve ervaring maken!
Optimaal presteren en je mentaal in topconditie voelen: klinkt goed, niet? Om dit te bereiken wordt steeds vaker beroep gedaan op biohacks...
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Wil je je hele leven hetzelfde werk doen? Heel simpel: zet dan deze 8 tips in de praktijk, en je bent zeker dat je baas je nooit nog iets komt vragen!
Het is niet altijd gemakkelijk om de moed niet te laten zakken na een serieuze tegenslag in je carrière. Hoe haal je toch het beste uit deze 5 tegenvallers?
De generatie die nu de werkvloer opstapt, koestert grote verwachtingen. Welke? Jobat zet ze allemaal op een rij...
Bel jij ook niet graag? Dan is een e-mail sturen het ideale communicatiemiddel.Althans als er geen misverstanden ontstaan.
Als je hogerop wil komen en liefst nog een promotie wil krijgen, dan kan je maar beter goed bevriend zijn met je baas. Zo blijkt ...
Een burn-out iets voor oudere werknemers? Door de hoge snelheid van onze economie is de kans groot dat je in het begin al een klop van de hamer krijgt ...
Er is niks mis mee om carrière te maken door te flirten, je uitdagend te kleden en met je heupen te wiegen, vindt de Britse sociologe Catherine Hakim.
Een eerste job is een sprong van je studententijd naar het volwassen leven. Voor sommigen een walk in the park, voor anderen reden tot paniek. 3 tips!
Belgische werknemers hebben vooral lichamelijke klachten. Meer dan de helft van de werkgerelateerde klachten blijkt te wijten aan lichamelijke issues.