Het loon van een tramchauffeur: 3.400 euro bruto
We vroegen een trambestuurder naar zijn job en hoeveel hij daar maandelijks mee verdient...
Zo’n tramsimulator bootst het besturen van een tram na. Hij bestaat uit een cockpit met aanraakschermen die een vooraanzicht van 180 graden vormen, aangevuld met bedieningspanelen. Er kunnen verschillende tramtypes in diverse verkeerssituaties aangeleerd worden. “Het voelt levensecht, alsof je daadwerkelijk met een tram op de baan bent”, klinkt het bij De Lijn.
Lees ook: Het loon van een tramchauffeur
Dat alles vereist spitstechnologie en maatwerk qua ontwikkeling, want De Lijn heeft met Gent, Antwerpen en de Kusttram meerdere tramnetwerken die in de software verwerkt moeten worden. Met de aankoop van drie simulatoren is een investering gemoeid van 1,5 miljoen euro.
Door de specifieke software en het aantal tramnetwerken is de realisatie van de tramsimulatoren een vrij langdurig proces. De levering van de drie toestellen wordt daarom pas volgend jaar voorzien. Maar de klassieke scholing loopt intussen gewoon door. Zo leidt het opleidingscentrum van De Lijn, ook wel de rijschool genoemd, jaarlijks zo’n 125 nieuwe tramchauffeurs op.
Een job voor jou? Bekijk het actuele vacatureaanbod voor trambestuurders
(William Visterin)
19 mei 2022We vroegen een trambestuurder naar zijn job en hoeveel hij daar maandelijks mee verdient...
Raak jij ’s morgens maar moeilijk uit je bed? Je bent niet de enige. Een toffe ochtendroutine kan je ochtenden al vergemakkelijken.
Pas afgestudeerden hebben te weinig vaardigheden voor leiderschap. Slechts 9% heeft een leiderschapsprofiel, zo blijkt.
Wat doe je als recruiter als je technicus zo gegeerd is dat hij of zij sowieso zeker is van de baan? Heeft een sollicitatiegesprek dan nog wel nut?
Op latere leeftijd ontslagen worden, kan een grote impact hebben op je leven. Maar het hoeft niet per se een eindpunt te zijn in je leven...
Welgeteld 46 Jobat-klanten ondersteunden Rentree tijdens de voorbije eindejaaractie. Rentree biedt gratis dienstverlening rond werk aan (ex-)kankerpatiënten.
Hoe mooi je loon ook is, het mag altijd wel wat meer zijn. Maar hoe vraag je opslag in tijden van crisis? Verloren moeite of toch maar proberen?
De grote meerderheid van de werkzoekenden kan te maken krijgen met vooroordelen vanuit de werkgever. En die gaan alle kanten uit.
Een inclusieve en diverse werkplek is vandaag een must voor bedrijven. Overal. Toch voldoet ons land niet altijd aan de verwachtingen...