Chatbots helpen om snel en simpel te solliciteren

De Millennials van Generatie Y en zeker hun opvolgers van Generatie Z zijn steeds meer overal en altijd ‘connected’. Logisch dat ook hun sollicitatiegedrag en online verwachtingen geëvolueerd zijn. “We merken aan onze statistieken dat mobiel solliciteren in de lift zit”, zegt Toby Wauters, COO van Itzu Jobs (Hasselt).
“Meer dan 60 procent van onze websitebezoekers surft via een mobile device. Gezien wij graag het gebruiksgemak voor de kandidaat centraal stellen, zijn we voortdurend op zoek naar mogelijkheden om de ervaring voor deze doelgroep te optimaliseren. Daarbij moeten we het juiste evenwicht vinden tussen technologie, toegevoegde waarde en persoonlijke service.”
Persoonlijk
Een eerste stap om online gebruiksvriendelijkheid te verbeteren, is de investering in een chatbot. “Kandidaten kunnen via onze website en onze Facebookpagina chatten om hun droomjob te vinden”, legt Toby Wauters uit. “Op die manier maken we het sollicitatieproces voor kandidaten eenvoudiger en toegankelijker. Het is een handig en snel alternatief voor de traditionele online invulformulieren.”
Concreet vraagt de robot eerst naar de contactgegevens. “We houden het proactief en interactief, zodat de uitwisseling van informatie altijd leuk en persoonlijk blijft”, zegt Kristien Moelans, Marketing Manager van Itzu. “Kandidaten worden vervolgens zeer snel en makkelijk door het online sollicitatieproces geleid. Wij zijn alvast erg benieuwd naar de eerste ervaringen en reacties van onze sollicitanten.”
Video
De toepassing van Itzu Jobs is niet nagelnieuw. Eén van de voorlopers is het Antwerpse Sympl, dat in 2015 is gestart met geautomatiseerde online rekuteringsmodules. Een chatbot op Facebook Messenger zorgt voor de eerste screening van de kandidaten, waarbij de vragenlijst zich aanpast in functie van de antwoorden over de vereiste ervaring, geliefkoosde sector van tewerkstelling, enzovoort. Vervolgens volgt een video-interview, ook helemaal automatisch, waarin de kandidaat zich voorstelt aan de hand van enkele korte vragen.
Al deze informatie wordt gebundeld tot een dossier, dat voor de rekruteringsverantwoordelijke de basis vormt om de verdere stappen te nemen, zoals het uitnodigen van de kandidaten die het best aan het gezochte profiel voldoen. Het digitale proces is dus nog steeds een onderdeel van een totale selectieprocedure, waarin het fysieke interview (zeker bij managementvacatures) vooralsnog niet weg te denken is.
Bijna normaal
De inspanningen van bedrijven als Sympl, The House of HR en Itzu Jobs zijn kenmerken van een trend, vindt Hans Mangelschots, Buinsess Manager van HR Tech Valley op de Corda Campus in Hasselt. “Chatbots worden al bijna als normaal beschouwd voor klantendiensten en marketingdoeleinden”, zegt hij.
“Vanuit deze richting zal ook de HR-markt verder beïnvloed worden. De kandidaten en werknemers zijn immers de belangrijkste klanten van het HR-departement. Daarom is het belang van hun (gebruiks)ervaring primordiaal tijdens het aantrekken, ‘onboarden’ en behouden van deze steeds schaarser wordende doelgroep.”
Intelligentie
De evolutie in deze toepassingen gaat razendsnel. “Ik ben persoonlijk heel benieuwd naar de laatste ontwikkelingen in de chatbots”, zegt Hans Mangelschots. “Ik verwacht er heel veel van, want de mogelijkheden zijn erg uitgebreid. Vandaag is er al heel wat variatie in. Zo kan de ene chatbot alleen gericht zijn op input of op zelfbediening, terwijl de andere via artificiële intelligentie een mooie interactie toelaat. Dat maakt het veel leuker om bijvoorbeeld gegevens uit te wisselen die tot dusver via het opsturen van een cv werden overgemaakt.”
“De geavanceerde toepassingen laten toe dat onduidelijke of foutieve antwoorden gefilterd worden en er bijvragen worden gesteld. De robot kan ook analyses maken van iedere kandidaat en zelf een preselectie maken. Toch blijft het de voornaamste doelstelling om de gebruikerservaring van de sollicitanten te verbeteren. Want niets is zo saai als lange surveys invullen of via zeven omwegen op een FAQ-pagina terecht te komen…”
(kme)
18 juli 2016- Jobs voor HR
Chatbots helpen om snel en simpel te solliciteren

De Millennials van Generatie Y en zeker hun opvolgers van Generatie Z zijn steeds meer overal en altijd ‘connected’. Logisch dat ook hun sollicitatiegedrag en online verwachtingen geëvolueerd zijn. “We merken aan onze statistieken dat mobiel solliciteren in de lift zit”, zegt Toby Wauters, COO van Itzu Jobs (Hasselt).
“Meer dan 60 procent van onze websitebezoekers surft via een mobile device. Gezien wij graag het gebruiksgemak voor de kandidaat centraal stellen, zijn we voortdurend op zoek naar mogelijkheden om de ervaring voor deze doelgroep te optimaliseren. Daarbij moeten we het juiste evenwicht vinden tussen technologie, toegevoegde waarde en persoonlijke service.”
Persoonlijk
Een eerste stap om online gebruiksvriendelijkheid te verbeteren, is de investering in een chatbot. “Kandidaten kunnen via onze website en onze Facebookpagina chatten om hun droomjob te vinden”, legt Toby Wauters uit. “Op die manier maken we het sollicitatieproces voor kandidaten eenvoudiger en toegankelijker. Het is een handig en snel alternatief voor de traditionele online invulformulieren.”
Concreet vraagt de robot eerst naar de contactgegevens. “We houden het proactief en interactief, zodat de uitwisseling van informatie altijd leuk en persoonlijk blijft”, zegt Kristien Moelans, Marketing Manager van Itzu. “Kandidaten worden vervolgens zeer snel en makkelijk door het online sollicitatieproces geleid. Wij zijn alvast erg benieuwd naar de eerste ervaringen en reacties van onze sollicitanten.”
Video
De toepassing van Itzu Jobs is niet nagelnieuw. Eén van de voorlopers is het Antwerpse Sympl, dat in 2015 is gestart met geautomatiseerde online rekuteringsmodules. Een chatbot op Facebook Messenger zorgt voor de eerste screening van de kandidaten, waarbij de vragenlijst zich aanpast in functie van de antwoorden over de vereiste ervaring, geliefkoosde sector van tewerkstelling, enzovoort. Vervolgens volgt een video-interview, ook helemaal automatisch, waarin de kandidaat zich voorstelt aan de hand van enkele korte vragen.
Al deze informatie wordt gebundeld tot een dossier, dat voor de rekruteringsverantwoordelijke de basis vormt om de verdere stappen te nemen, zoals het uitnodigen van de kandidaten die het best aan het gezochte profiel voldoen. Het digitale proces is dus nog steeds een onderdeel van een totale selectieprocedure, waarin het fysieke interview (zeker bij managementvacatures) vooralsnog niet weg te denken is.
Bijna normaal
De inspanningen van bedrijven als Sympl, The House of HR en Itzu Jobs zijn kenmerken van een trend, vindt Hans Mangelschots, Buinsess Manager van HR Tech Valley op de Corda Campus in Hasselt. “Chatbots worden al bijna als normaal beschouwd voor klantendiensten en marketingdoeleinden”, zegt hij.
“Vanuit deze richting zal ook de HR-markt verder beïnvloed worden. De kandidaten en werknemers zijn immers de belangrijkste klanten van het HR-departement. Daarom is het belang van hun (gebruiks)ervaring primordiaal tijdens het aantrekken, ‘onboarden’ en behouden van deze steeds schaarser wordende doelgroep.”
Intelligentie
De evolutie in deze toepassingen gaat razendsnel. “Ik ben persoonlijk heel benieuwd naar de laatste ontwikkelingen in de chatbots”, zegt Hans Mangelschots. “Ik verwacht er heel veel van, want de mogelijkheden zijn erg uitgebreid. Vandaag is er al heel wat variatie in. Zo kan de ene chatbot alleen gericht zijn op input of op zelfbediening, terwijl de andere via artificiële intelligentie een mooie interactie toelaat. Dat maakt het veel leuker om bijvoorbeeld gegevens uit te wisselen die tot dusver via het opsturen van een cv werden overgemaakt.”
“De geavanceerde toepassingen laten toe dat onduidelijke of foutieve antwoorden gefilterd worden en er bijvragen worden gesteld. De robot kan ook analyses maken van iedere kandidaat en zelf een preselectie maken. Toch blijft het de voornaamste doelstelling om de gebruikerservaring van de sollicitanten te verbeteren. Want niets is zo saai als lange surveys invullen of via zeven omwegen op een FAQ-pagina terecht te komen…”
(kme)
18 juli 2016- Jobs voor HR
-
Artificiële intelligentie berekent de ideale locatie voor je winkel
Van welke meetbare gegevens hangt het succes van een winkel af? Het in Gent gevestigde groeibedrijf RetailSonar ontwikkelde voorspellende algoritmes...
-
De 10 voordelen van artificiële intelligentie op de werkvloer
In het begin is het misschien wat vreemd: geen echte gesprekken over het werk of je privéleven. En toch heeft het tal van voordelen.
-
Digitalisering en jouw job: bereid je voor op ‘cobotisering’
25 procent van de Vlaamse werkgevers vindt bijleren nog altijd geen prioriteit, ook al gaat de digitale transitie steeds verder.
-
4 mythes over generatie Y ontkracht
Hoewel generatie Y 'anders' is dan voorgaande generaties, betekent dit niet dat ze minder betrokken is. Enkele verkeerde veronderstellingen rechtgezet.
-
Belgische bedrijven scoren ondermaats op digitalisering personeelsbeleid
De personeelsafdelingen van Belgische bedrijven kampen volgens hr-dienstverlener SD Worx met digitale koudwatervrees.
-
De hardnekkige mythe rond digitalisering
Al te vaak vinden werknemers digitalisering voornamelijk een last. Bedrijven zien digitalisering dan weer te vaak als een gefragmenteerd project.
-
Hoe artificiële intelligentie het cv van de toekomst zal bepalen
Heb je al eens gelogen op je cv? In de toekomst denk je toch best twee keer na want artificiële intelligentie doorprikt leugens meteen.
-
Levenslang leren? Zeker niet voor iedereen...
Als werknemer ben je best een eeuwige student, want wie levenslang leert en tijdens z'n carrière opleidingen volgt, heeft heel wat troeven achter de hand.
-
Solliciteren for dummies (en jonge starters): van vacature tot gesprek
Zet je je eerste stappen op de arbeidsmarkt? Dan zit je nog met veel vragen over solliciteren. We tackelen enkele heikele punten: van vacature tot loongesprek.
-
Digitalisering en jouw job: bereid je voor op ‘cobotisering’
25 procent van de Vlaamse werkgevers vindt bijleren nog altijd geen prioriteit, ook al gaat de digitale transitie steeds verder.
-
4 mythes over generatie Y ontkracht
Hoewel generatie Y 'anders' is dan voorgaande generaties, betekent dit niet dat ze minder betrokken is. Enkele verkeerde veronderstellingen rechtgezet.
-
Artificiële intelligentie berekent de ideale locatie voor je winkel
Van welke meetbare gegevens hangt het succes van een winkel af? Het in Gent gevestigde groeibedrijf RetailSonar ontwikkelde voorspellende algoritmes...
-
Belgische bedrijven scoren ondermaats op digitalisering personeelsbeleid
De personeelsafdelingen van Belgische bedrijven kampen volgens hr-dienstverlener SD Worx met digitale koudwatervrees.
-
De 10 voordelen van artificiële intelligentie op de werkvloer
In het begin is het misschien wat vreemd: geen echte gesprekken over het werk of je privéleven. En toch heeft het tal van voordelen.
-
Hoe artificiële intelligentie het cv van de toekomst zal bepalen
Heb je al eens gelogen op je cv? In de toekomst denk je toch best twee keer na want artificiële intelligentie doorprikt leugens meteen.
-
De hardnekkige mythe rond digitalisering
Al te vaak vinden werknemers digitalisering voornamelijk een last. Bedrijven zien digitalisering dan weer te vaak als een gefragmenteerd project.
-
Maak jij gebruik van opleidingsverlof?
Het Vlaamse opleidingsverlof. Hoeveel mensen maken er gebruik van? En wat is de impact van corona?
-
5 tips bij feedback: hoe omgaan met negatieve kritiek?
Het begin van het jaar staat in veel bedrijven garant voor evaluatie- of functioneringsgesprekken. Soms komt daar ook kritiek bij kijken. Hoe ga je daar mee om?