Welke beroepskosten kan ik aftrekken van de belastingen?

Het is weer bijna zover... Ten laatste op 30 juni (papieren aangifte) en 15 juli (elektronische aangifte) moeten je belastingen binnen. Vergeet ook niet dat je je beroepskosten kunt aftrekken van je belastbare inkomsten. Welke dat zijn, lees je hier.

belastingen

Liever geld terugkrijgen dan het te moeten ophoesten. Zeker wat belastingen betreft. Om meer kans te hebben om geld te ontvangen, geef je daarom best al je beroepskosten aan. Deze kosten, die je gemaakt hebt om je beroep uit te oefenen, zijn immers fiscaal aftrekbaar. Op voorwaarde dat je ze kunt bewijzen. 

Forfaitair bedrag

Zelfs al geef je je werkelijke beroepskosten niet aan, dan heb je nog altijd automatisch recht op een fiscaal voordeel. Hoe dat precies zit? Wel, de fiscus past in dat geval een standaardbedrag toe voor het ‘kostenforfait’. Dat algemene kostenforfait wordt berekend volgens een vast tarief van 30% van het belastbaar beroepsinkomen. Voor inkomens in 2024 (aanslagjaar 2025) moet je wel rekening houden met een bovengrens van 5750 euro. Bij een inkomen van 19.167 euro vorig jaar zit je al aan dat maximum en wordt dat automatisch in mindering gebracht bij de berekening van je belastingen. 

Werknemers die minstens 75 kilometer van hun werk wonen, hebben bovendien nog recht op een aanvullend forfait van 75 tot 175 euro. Het precieze bedrag is afhankelijk van het aantal kilometers.

Om recht te hebben op het algemeen kostenforfait, hoef je je kosten niet schriftelijk aan te tonen. Dit wil echter niet zeggen dat je beter geen tijd steekt in het aangeven van de echte kosten die je gemaakt hebt voor je job. Als je beroepskosten hoger zijn dan het wettelijk forfait, dan is het namelijk voordeliger om je werkelijke kosten aan te geven.

CHECK: Hoe breng jij je brandstofkosten in?

Welke beroepskosten mag je inbrengen?

Naast zelfstandigen kunnen dus ook werknemers er baat bij hebben om hun werkelijke beroepskosten in te brengen. En wel dankzij het aangeven van de volgende zaken:

Verplaatsingskosten voor woon-werkverkeer

Rijd je met je eigen wagen naar het werk, dan kan je een forfait van 0,15 euro per afgelegde kilometer inbrengen. Ook als je een bedrijfswagen bezit, kan je 0,15 euro per km inbrengen, zolang dit bedrag het belaste voordeel van alle aard plus de eigen bijdrage niet overschrijdt. Bij elk ander vervoermiddel heb je de keuze uit 2 opties. Ofwel geef je de werkelijke kosten aan voor jouw woon-werkverkeer, bv. de prijs van je treinabonnement. Ofwel reken je 0,15 euro per km met de trein of de motor, of 0,35 euro per km (aanslagjaar 2025) met de fiets, zij het dan wel met een maximum van 100 km voor een enkel traject.

Voor de meeste werknemers zal het woon-werkverkeer het grootste deel van de beroepskosten uitmaken. Maar je kan eigenlijk alle beroepskosten aangeven die te maken hebben met je job, die je hebt betaald in 2024 én die je kan bewijzen.

Ontdek: Zo herken je een goede boekhouder

Werkruimte thuis

Wie geregeld of structureel thuis werkt, kan een deel van zijn woning beroepsmatig inbrengen. Hoeveel is afhankelijk van hoe groot de werkruimte is ten opzichte van je hele huis, en van hoe vaak je van thuis uit werkt. Dat kan ook als huurder. Maar aangezien de verhuurder in dit geval zwaarder wordt belast, verbiedt die dat meestal. Je controleert dus best eerst je huurcontract om te zien of beroepsmatig gebruik is toegestaan. Opgelet: sinds het aanslagjaar 2024 kan je als huurder de huur niet meer als beroepskosten aftrekken wanneer de huurovereenkomst ‘kosteloos’ geregistreerd is.

Naast de afschrijving van de woning mag je ook andere gerelateerde kosten aftrekken. Dat kan gaan om elektriciteit, verwarming, telefoon, internet, zelfs de intresten van het woonkrediet en de ­onroerende voorheffing, maar wel altijd in verhouding tot het professionele gebruik ervan. 

Kantoorbenodigdheden

Kantoormateriaal - zoals je computer, tablet, printer en meubilair - mag je aftrekken als je ze beroepsmatig gebruikt. Gebruik je sommige kantoorbenodigdheden ook privé? Dan moet je de kosten wel opsplitsen. Grote aankopen moet je afschrijven volgens de gebruiksduur, kleine aankopen zoals papier en pennen mag je in één keer inbrengen. 

Lees ook: Moet ik belastingen betalen op een luxueuze incentive reis?

Werkkleding

Werkkleding mag je inbrengen als het gaat om heel specifieke zaken die je buiten het werk niet kunt gebruiken, zoals bijvoorbeeld een veiligheidshelm. Gewone stadskleding is uitgesloten.

Andere kosten

Ook andere kosten zoals onder andere het lidmaatschap van een beroepsvereniging of een vakbond, en kosten voor opleidingen die rechtstreeks verband houden met je job, kan je inbrengen.

Hoe geef je jouw beroepskosten aan?

Als werknemer vermeld je het totale bedrag van je werkelijke beroepskosten op jouw belastingaangifte. Voeg dan wel de gedetailleerde berekening als bijlage toe. Je facturen en andere bewijsstukken bewaar je best goed voor het geval dat de fiscus erom vraagt.

Extra: Moet ik belastingen betalen op mijn bedrijfsgsm?

(lm) - Bron: FOD Financiën / Nieuwsblad.be

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Anderen bekeken ook