Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 890

Volgende
Volgend artikel:

Wees geen olifant, design je eigen job

7 dingen die je voor de middag gedaan moet hebben

De eerste werkuren van de dag zijn meestal de belangrijkste. Logisch, want dan hebben we het meeste energie. En het zijn de beste werknemers die al in het begin van de dag het verschil maken, door dingen te doen die anderen vergeten.
#

1. Zonder jezelf even af

Eerst dit: een drukke werkdag starten met een nog hectischere ochtend is dodelijk. Ontbijten, de boterhammen van de kinderen maken, je naar het perron of door de file haasten, ... Vooraleer je op kantoor begint, is het vaak al druk genoeg. Dus een tip: plan ’s morgens al een rustmoment in. Maak ’s ochtends vijf minuten tijd om... niets te doen. Lees een gedicht, bekijk een grappig filmpje of mediteer. Die minuten gaan je meer deugd doen dan eventjes langer in bed te blijven liggen.

Gebruik dat rustmoment ook voor een mentale voorbeschouwing op de rest van de dag. Bedenk in alle rust wat je allemaal wil doen en waarom je dat wil doen. Het maakt je dag beheersbaar en geeft je ook vertrouwen. Als je dat to-dolijstje snel snel oplijst, krijg je alleen maar meer stress. En ja, een rustige ochtend kan: die eerste telefoontjes en mailtjes kunnen echt wel wachten tot op kantoor.

2. Plan al vroeg contactmomenten in

We moeten al maar meer netwerken, maar vergeten daarbij vaak een cruciaal gegeven: onze eigen collega’s. Zorg ervoor dat je niet naast elkaar begint te werken. Probeer momentjes in te plannen voor een koffie of sigaret. Wie dat ’s ochtends doet, wanneer iedereen nog goedgezind is, heeft meer kans op slagen.

Wie de collegiale banden op het werk aanhaalt, wordt daar trouwens altijd voor geapprecieerd door zijn bazen. Een ideetje: een ‘potluck’, oftewel een gezamenlijke maaltijd. Gezond en gevarieerd eten is belangrijk, maar elke dag je eigen uitgebreide lunch meebrengen naar het werk, is nogal vermoeiend. Spreek met je collega’s af om een paar keer samen te ‘schaffen’, waarbij iedereen wat eten meeneemt.

3. Vertel je baas hoe goed het gaat

Maak elke ochtend opnieuw een stand van zaken. Je werkt nu eenmaal voor een baas en die weet graag hoe alles verloopt. Ga na welk werk er geleverd is, welke opdrachten nog open staan. Heb je taken afgewerkt of doelen bereikt? Schrijf het nadrukkelijk op. En probeer elke dag opnieuw een paar hoogtepuntjes te bedenken.

Als je baas weer eens langs zijn neus weg vraagt of alles z’n gangetje gaat, kan je meteen antwoorden met een paar concrete verwezenlijkingen in plaats van met een simpele ‘ja, hoor’. Zo’n antwoord geeft jouw baas een goed gevoel. En jou ook. Want het toont – of geeft alleszins de indruk – dat je gefocust werkt.

4. Negeer je Facebook

De meest dramatische manier om je werkdag te beginnen: snel even je Facebook checken. Want snel en Facebook gaan niet samen. Wie ’s ochtends door de newsfeed scrollt, is altijd meer tijd kwijt dan hij gepland heeft én beseft.

Wie dat momentje nodig heeft om het zogezegde nieuws niet te missen, checkt beter even de nieuwspagina van zijn favoriete krant, krantenkoppen.be of beter nog: een zelf samengestelde lijst van Google Alerts. Dan heb je effectief het nieuws mee, zonder al die overbodige Facebookballast.

5. Gebruik je online netwerk

Wie in de communicatiesector werkt, kan ’s ochtends natuurlijk best wel even op Facebook en alle andere sociale media kijken. Maar die heeft dan ook zijn vrienden uit de kleuterklas niet meer in zijn newsfeed staan. Check en share, en lanceer op tijd een eventuele vraag of oproep.

Soms denken we dat we in onze veilige cocon van collega’s moeten blijven, maar durf in de aanloop naar een presentatie, vergadering of andere opdracht ook online input te vragen. Wie weet welke tips er doorheen de dag binnenkomen om aan het einde van de dag het verschil te maken.

6. Beweeg een beetje

Wie doorheen de dag zijn energie in snel tempo voelt verdampen, zit waarschijnlijk te veel stil. Het is een klassiek probleem bij bureaujobs: we hebben een bureau, dus we blijven er aan zitten. Maar waarom? Probeer op gepaste tijdstippen even recht te staan en te bewegen. Stap wat rond, werk tien minuten rechtstaand, doe desnoods wat sit-ups of stap alle trappen eens af.

Bewegen doet je bloed stromen, ontspant en geeft energie. En die heb je nodig om de dag door te komen. Stel die bewegingsmomentjes niet uit tot na de middag, als je al bijna halfgaar bent. Een beetje beweging zorgt trouwens ook voor een beter gemoed. Zeker als je het samen met je collega’s kunt doen.

7. Geef je collega’s een compliment

Naarmate de dag vordert, stijgt meestal ook de spanning. Haal dus al vroeg op de dag de angel uit mogelijke discussies. Hoe kan dat beter dan je collega’s eens te complimenteren of te bedanken? Begin je dag – voor je het vergeet – met een lovend of dankbaar mailtje of sms’je of beter nog: een handgeschreven papiertje.

Een schouderklopje doet wonderen, en aan het begin van de dag heeft het meer waarde dan ’s avonds, wanneer het op een goedmakertje of flauwe sorry kan lijken. Vergeet trouwens ook je baas niet. Het kan soms eenzaam zijn aan de top. Een compliment kost amper tijd en energie, maar levert wel veel goede vibes op. En die heb je altijd nodig om de werkdag door te komen.

(mr) 

8 januari 2018
Anderen bekeken ook