Zelfstandigen en bijberoep
Vorige

1 van 188

Volgende
Volgend artikel:

In welke sectoren kan je met een flexijob werken?

5 schaduwkanten van een job als (professionele) influencer

Schaduwkanten job influencer
Influencer op sociale media: voor veel jongeren lijkt het een droomcarrière. De levensstijl van bekende influencers oogt dan ook als een eeuwigdurende vakantie. Maar is de realiteit wel zo rooskleurig? Ondanks de ogenschijnlijke glamour heeft de job ook schaduwkanten. We sommen er vijf voor je op. Kwestie van de pros and cons af te wegen, voor je die carrièresprong naar de wereld van de influencers waagt.

1. Onzeker inkomen

Om met de financiële deur in huis te vallen: als influencer heb je geen vast inkomen. De verloning is vaak onzeker. Je bent namelijk afhankelijk van wat merken je willen geven of betalen. En dat hangt dan weer af van je populariteit. Hoe meer views en likes je krijgt, hoe meer samenwerkingen zich aandienen. Kortom: je inkomen schommelt in functie van je zichtbaarheid en populariteit op de socialemediaplatformen.

Leven als digitale nomade: iets voor jou?

2. Slaaf van het algoritme

De mate van jouw populariteit hangt trouwens niet alleen af van jouw talent of creativiteit. Je kan je populariteit maar tot op een bepaalde hoogte zelf bevorderen. Voor het andere deel ben je overgeleverd aan het algoritme. Dat bepaalt wie en wat zichtbaar is op sociale media.

Om relevant te blijven, gaan veel influencers vaak (te) ver in het delen van persoonlijke informatie. Soms overschrijden ze hierbij een grens die het algoritme niet tolereert. Bij een dergelijk misstap zak je in de zoekresultaten of worden je posts zelfs helemaal verborgen voor je volgers.

Influencer worden: hoe doe je dat?

3. Geen bescherming

Een job als influencer biedt minder zekerheid dan een andere vaste baan. Je inkomen schommelt continu en je hebt geen recht op vakantiedagen of ziekteverlof. De sector is nog vrij jong en daarom niet even transparant.

Ook de regelgeving staat nog in zijn kinderschoenen. Dat weerspiegelt zich soms in de manier waarop merken influencers ‘belonen’. Vaak onderwaarderen merken het werk en de creativiteit van influencers. Resultaat? Soms krijgen ze helemaal niets betaald voor hun inspanningen.

Zelfstandige worden als influencer: bezint eer ge begint

4. Discriminatie

Recent onderzoek wijst uit dat influencers vaak te maken krijgen met discriminatie. Zo wordt er in de sector regelmatig gediscrimineerd op basis van huidskleur. Blanke influencers krijgen bijvoorbeeld meer geld. Dit gaat vooral over de samenwerking met merken op sociale media. Bovendien zijn er ook voorvallen van loonverschil ten opzichte van influencers met een handicap of LGBTQ+ influencers.

5. Mentale belasting

Continu online aanwezig willen zijn: het brengt veel druk met zich mee. Als influencer ben je 24/7 bezig met je job. Hierdoor vervaagt de scheiding tussen privé en werk. Veel influencers zijn overwerkt. In combinatie met de angst om irrelevant te worden, leidt dat niet zelden tot geestelijke gezondheidsproblemen of burn-out.

Kortom: de manier waarop de levensstijl van influencers wordt getoond, schept vaak een fout beeld. Zeker bij jongeren die ervan dromen om veel geld te verdienen met de creatie van content op sociale media.

Werk-privé: ben jij een ‘segmentator’ of een ‘integrator’?

(es/em) - Bron: BBC

24 augustus 2022
Anderen bekeken ook