Zelfstandigen en bijberoep
Vorige

1 van 188

Volgende
Volgend artikel:

In welke sectoren kan je met een flexijob werken?

Influencer worden: hoe doe je dat?

"Influencer zijn is een job als een andere. Je moet er elke dag gepassioneerd mee bezig zijn." (Céline Schraepen, 559.000 volgers)
Ze hebben duizenden volgers op Instagram en lijken een glamoureus leven te leiden. In werkelijkheid zijn influencers mensen zoals jij en ik die van hun socialemediagebruik een (bij)verdienste gemaakt hebben. Sofie Van Hooydonk en Céline Schraepen vertellen over de weg ernaartoe. Maar elke medaille heeft ook een keerzijde...

Sofie Van Hooydonk, al 10 jaar actief op Instagram (21.500 volgers)

Sofie focust op sport en fitness – Behaalde in juni haar diploma Cross Media Management – Schreef het boek ‘Vlaamse Instagram Influencers 2019’ – Verdient haar boterham als freelance socialemedia-adviseur.

Haar eerste post op Instagram was een foto van een fruitkom, met als bijschrift: ‘Dit heb ik als vieruurtje gegeten, en wat jij?’ “Ik was vijftien jaar en veel met sport en gezonde voeding bezig”, vertelt de nu bijna 25-jarige Sofie Van Hooydonk. “Ik was onder andere fan van Blogilates, een Amerikaanse die op haar blog yoga- en pilatesachtige oefeningen deelt. Die deed ik na, maakte er een foto van voor Instagram en schreef erover op mijn blog SophiaGetFit. Dat ik daarmee andere meisjes zou inspireren, kwam niet bij me op. Ik wou vooral mezelf motiveren.”

“Toen ik een rollator aangeboden kreeg, heb ik toch geweigerd”

Hoe meer ze postte, hoe meer volgers ze kreeg. “Toen ik de kaap van 10.000 volgers had bereikt, viel er een pakketje van Torfs in de bus: sneakers en de vraag of ik er op mijn blog iets over wou schrijven. Ik kon mijn ogen niet geloven!” Sindsdien zijn er heel wat andere samenwerkingen gevolgd, ook langlopende zoals bijvoorbeeld met Hunkemöller, Prozis en Adidas. “Ik schat dat ik over de jaren heen met 150 partners heb samengewerkt. Ik ga zeker niet op alle voorstellen in. Die keer dat ik een rollator aangeboden kreeg om te testen, heb ik vriendelijk geweigerd. (lacht) Het moet geloofwaardig blijven.”

Sofie Van Hooydonk

Ervan leven kan Sofie niet. “Dat is ook niet mijn doel. Voor een Instagram-foto en twee stories vraag ik 75 euro. Maar als ik een product echt geweldig vind, schrijf ik er soms ook gratis over. Je moet weten dat sommige producten enkele honderden euro’s kosten. Dat ik die zomaar krijg, is al een mooie deal. Sommige partners werken op commissie. Ze sturen een link door en betalen me een percentage uit telkens iemand dankzij mijn verwijzing een product aankoopt.”

Zelf influencer worden: 3 tips van Sofie

  1. Wees uniek. Nu er veel mensen op Instagram actief zijn, is het moeilijker om op te vallen. Door je in een niche te specialiseren, kom je geloofwaardiger over en zal je sneller interessante voorstellen tot samenwerking krijgen.
  2. Post meerdere keren per week. Maak het jezelf gemakkelijk en bereid meerdere foto’s per keer voor. Maak gebruik van apps om je posts op voorhand in te plannen. Vergeet zeker niet om de reacties in de gaten te houden en snel op vragen te reageren.
  3. Stel je grenzen. Ga niet op eender welk voorstel in, ‘omdat het geld opbrengt’. Als je wilt dat mensen je blijven volgen, moet je selectief zijn.

Céline Schraepen (559.000 volgers) heeft van vloggen en Instagrammen haar beroep gemaakt

Céline focuste aanvankelijk op mode, maar heeft in de loop der jaren de aandacht verlegd naar lifestyle en familie – Heeft een diploma maatschappelijk werk en leerkracht – Is sinds vier jaar voltijds met sociale media bezig – Heeft daarnaast ook een kleding- en juwelenwebshop.

Céline Schraepen had al zo’n 50.000 volgers toen ze op een dag een gratis gsm-hoesje toegestuurd kreeg. “Dat was de eerste keer dat ik besefte dat er meer uit sociale media te halen viel. Tot dan was Instagram een hobby geweest, waar ik samen met mijn vriendin Talisa Loup veel plezier aan had beleefd. We maakten foto’s van onze kleren en deelden die met de wereld. Na die eerste keer werden we steeds vaker door bedrijven uit Amerika, Australië en zelfs China gecontacteerd.”

Céline Schraepen

Na haar studies werkte Céline een jaar als leerkracht en een jaar in een productiehuis, daarna besloot ze voluit voor het ondernemerschap te gaan. “De combinatie met mijn opdrachten op sociale media werd te zwaar en ik merkte dat ik meer creatieve vrijheid wou. Mijn webshops opstarten bijvoorbeeld vond ik superieur.”

“Influencer zijn is een job als een ander”

Vandaag leidt Céline het leven van elke zelfstandige, met ups en downs. “Influencer zijn is een job als een ander. Ik moet er elke dag gepassioneerd mee bezig zijn. De ene maand heb ik tien opdrachten en is het alle hens aan dek, de volgende maand slechts één.”

Instagram blijft haar voornaamste inkomstenbron (enkele honderden euro’s per post), al worden ook haar webshops en haar YouTube-kanaal NICEfamily – 31.300 abonnees – belangrijker. Via die weg brengt Céline haar gezinsleven in beeld. Over haar toekomst als social influencer maakt ze zich weinig zorgen. “Het klopt dat het een onzeker bestaan is, maar ik ben ervan overtuigd dat de grote boom van influencer marketing nog moet komen, zeker in België. Er zijn nog heel veel bedrijven die de mogelijkheden van Instagram en andere sociale media nog moeten ontdekken.”

Zelf influencer worden: 3 tips van Céline

  1. Geef het tijd. Verwacht niet dat je meteen duizend volgers en evenveel aanvragen van bedrijven zult krijgen. Om het vol te houden, is het belangrijk dat je zelf plezier beleeft aan content maken.
  2. Bedenk goede hashtags, want die helpen je om nieuwe volgers aan te trekken. Er zijn apps die je kunnen vertellen wat wel en niet goed werkt.
  3. Kweek een olifantenvel. Laat je niet uit je lood slaan als je negatieve reacties krijgt. Weinig mensen nemen online een blad voor de mond.


(Hermien Vanoost) - Foto’s: @gracestorys - Make-up: @glitzandglamforyou - Bron: MARK Magazine

9 januari 2020
Anderen bekeken ook