Word slimmer in 9 simpele stappen

Wie niet slim is, moet sluw zijn. Met enkele eenvoudige tips kan je slimmer worden en je intellectuele collega’s van de troon stoten.

6 december 2013

Delen

nerd bril

Zorg dat je genoeg offline bent

Af en toe moet je je kunnen loskoppelen van wat er van je verwacht wordt. Je baas die wil dat je je mails ’s avonds of in het weekend checkt. Of je vrienden verwachten dat je direct reageert op hun mails, of om niets te missen ga je iedere twee uur op Facebook.

Maar snel een mailtje bekijken of beantwoorden lukt toch niet. Voor je het weet, ben je een uur online bezig. Je kan ook sms’en in plaats van te mailen. Eenmaal je vrienden of collega’s door hebben dat ze je beter sms’en of bellen als het dringend is, zal je veel minder mails krijgen en zal de druk om altijd online te zijn verminderen.

Zo heb je tijd over voor de volgende stappen hieronder.

1. Probeer nieuwe dingen

Snuif geuren op die je niet kent en ontdek plaatsen waar je niet veel komt of nog nooit bent geweest. Ben je rechtshandig, doe dan regelmatig iets met je linkerhand (of omgekeerd voor linkshandigen). Deze zaken stimuleren je hersenen.

2. Speel computerspelletjes

Videospelletjes kunnen helpen om je geheugen te trainen en bepaalde cognitieve vaardigheden te versterken. Een beetje zoals het maken van puzzels of het oplossen van raadsels en wiskundige sommen. Om effect te hebben, is het wel belangrijk dat de spelletjes uitdagen en je stimuleren om steeds weer nieuwe oplossingsmogelijkheden en strategieën toe te passen.

3. Draag je kennis over

Door anderen te leren wat je zelf hebt geleerd, daag je je hersenen uit om op een andere manier de verzamelde kennis te activeren. Dit zorgt weer voor een andere hersenactiviteit dan lezen of het leren zelf .

4. Slaap genoeg

Wanneer je weinig hebt geslapen, voel je je lusteloos en energieloos. Dit heeft ook zijn effect op je hersenen en je prestaties.

Een goede nachtrust, van zo'n zeven à acht uur per nacht, zorgt ervoor dat het brein goed blijft functioneren. Tijdens het slapen wordt het geheugen aangesterkt (denk maar aan je dromen) en dit zorgt voor een beter geheugen overdag. Bovendien is voldoende slapen sowieso goed om je overdag beter te concentreren op alle informatie die binnenkomt.

5. Beluister muziek

Er is een link tussen het luisteren naar muziek en de prestaties van je geheugen en wiskundige vaardigheden. Door het luisteren naar muziek zou je meer ontspannen zijn en dus beter presteren.

6. Leer een tweede taal

Een tweede, of zelfs een derde taal zorgt ervoor dat de neuronen (zenuwcellen) in ons brein meer onderlinge verbindingen leggen. Niet alleen kinderen ontwikkelen nieuwe paden in de hersenen, ook op latere leeftijd is het mogelijk om nieuwe verbindingen te leggen. Dit kan bijvoorbeeld door het leren van een nieuwe taal. Schaken heeft hetzelfde effect. Een bijkomend voordeel is dat het een perfecte manier is om oplossingsgericht te leren werken.

7. Blijf oefenen en puzzel

Wie zijn algemene kennis wil verhogen en zijn geheugen wil versterken, doet er goed aan om puzzels op te lossen. Daarom dat bejaarden worden aangemoedigd om op regelmatige basis kruiswoordraadsels op te lossen, het zou zelfs dementie deels kunnen tegenhouden. Nieuwe woorden leren, nieuwe associaties leggen … het houdt ons brein actief.

8. Kom buiten

Zijn we dommer als we alleen thuiszitten? Eigenlijk wel. Van een boek lezen, kan je slimmer worden. Maar dat is slechts één aspect van intelligentie.

Veel denkwerk gebeurt wanneer we praten, discussiëren, argumenteren, kennis overdragen of samenwerken.

Een lange wandeling maken of op café gaan, maakt ons ‘slimmer’. In zulke offline activiteiten handelen we helemaal anders dan wanneer we online zijn of lezen. Het zal je hersenen verplichten om op een andere manier te werken. Zeker voor wie al een hele dag op het werk achter een pc zit, is dit een goede zaak.

Heb je er al eens bij stilgestaan waarom goede ideeën plots binnenvallen in de douche of op het wc? Omdat onze hersenen dan niet ‘aan het werk zijn’ en ons lichaam iets helemaal anders doet dan gewoonlijk. Die stimulus zorgt voor nieuwe inzichten.

9. Leef volgens je passie

Heb je van je hobby je beroep kunnen maken, of kan je je passie kwijt na je werkuren? Dan kan je veel meer aan, en zal je veel meer doen dan na je werk gewoon in de zetel te kruipen en naar de zoveelste herhaling op tv te kijken. Je leeft dan meer gedreven, je creativiteit zal aangescherpt worden, je zal als vanzelf nieuwe dingen gaan doen, je kan veel meer informatie aan. Kortom, je zal slimmer – en succesvoller – worden.

(mr) – Bron: Wetenschap.infonu.nl & Businessinsider.com 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.