Gelukkig op het werk
Vorige

1 van 1036

Volgende
Volgend artikel:

Wees geen olifant, design je eigen job

Mede mogelijk gemaakt door: PepsiCo

Hoe PepsiCo diversiteit en inclusie waarmaakt

Pepsico-Matt-Sevenants-Diversiteit
Matt Sevenants zette mee zijn schouders onder het EQUAL-programma bij PepsiCo.
Diversiteit en inclusie staan bij veel bedrijven hoog op de agenda, maar hoe maak je die ambities ook in de praktijk waar? Plak je daar doelstellingen op? En waarom is dit zo belangrijk? Bij voedingsproducent PepsiCo hebben ze al goed nagedacht over zulke vragen.

Een zo goed mogelijke afspiegeling zijn van de maatschappij en dus van je klanten en consumenten. Dat is, in een notendop, de reden waarom PepsiCo een doorgedreven diversiteitsbeleid voert, volgens talent manager Iris Koning.

“Om onze klanten en consumenten goed te begrijpen, zien we graag op alle afdelingen een correcte representatie van de markt. Dat is voor ons een maatschappelijk belang met ook zakelijke voordelen. Uit alle mogelijke wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat diverse bedrijven het gewoon beter doen. Door uitdagingen vanuit verschillende perspectieven te bekijken, behaal je betere resultaten.”

PepsiCo goot zijn beleid in vijf pijlers: geslacht, etniciteit, LGBTQIA+, leeftijd/generaties en mensen met een fysieke of mentale beperking. “Zo hebben we bijvoorbeeld een heel duidelijke doelstelling dat tegen 2025 de helft van onze managementfuncties 50/50 verdeeld moeten zijn tussen mannen en vrouwen”, legt Koning uit.

“We hebben ook een programma waarbij we oudere werknemers die al twintig of dertig jaar bij ons werken – en waar we heel trots op zijn – koppelen aan heel jonge en nieuwe medewerkers. Zo kunnen jong en oud van elkaar leren. We hebben ook een programma waarbij we bijvoorbeeld specifiek werven onder mensen met autisme. Die krijgen dan een buddy om hen te begeleiden, maar uiteindelijk leren wij minstens evenveel van hen, als zij van ons.”

Ontdek: Wat is het verschil tussen diversiteit en inclusie?

Welkom

Een ander opmerkelijk initiatief is dat PepsiCo expliciet werft onder mensen met een vluchtelingenachtergrond. De eerste is Ömer Mese. Hij werkte als ambtenaar in Turkije toen hij, na de coup van 2016, in de problemen kwam. Zijn vrouw, die als rechtbankgriffier werkte, belandde in de gevangenis en de politie begon ook interesse voor Ömer te krijgen. Het gezin vluchtte naar Nederland.

“We kregen asiel in Weesp en mijn vrouw schoolde zich om tot programmeur”, vertelt hij. “Via de universiteit van Utrecht ging ik bij de stichting Refugee Talent Group, die workshops en activiteiten organiseert voor vluchtelingen. Via hen kwam ik, puur toevallig, met mensen van PepsiCo in contact, die partner zijn van de stichting. Twee maanden later ben ik aangeworven op hun HR-afdeling.”

Ömer Mese van PepsiCo 

Ömer Mese kwam na de coup in Turkije in Nederland bij PepsiCo terecht.

Ömer ondersteunt nu bij PepsiCo zelf het diversiteitsbeleid. “Het is belangrijk dat je vluchtelingen begrijpt”, vertelt hij. “Wat voelen ze? Wat zijn hun uitdagingen? Wat zijn hun noden? Als je bereid bent daarin mee te stappen, kun je heel mooie resultaten bereiken. Mijn onboarding bij PepsiCo was alvast geweldig. Iedereen wist wie ik was, iedereen kende mijn verhaal. Ik heb me nog nooit zo welkom gevoeld bij een werkgever (lacht).”

Ondertussen zitten de twee kinderen van Ömer op een Nederlandse school, is hij volledig geïntegreerd en voelt het gezin zich weer veilig. “Ik ben ongelooflijk dankbaar voor de kans die ik heb gekregen”, vertelt hij.

“Ik doe ervaring op, ik kan mezelf ontwikkelen. Nu wil ik graag iets terugdoen, door mijn job zo goed mogelijk te doen, door mijn Nederlands te blijven verbeteren. Voorlopig blijven we in Nederland, de situatie in Turkije is gewoonweg nog te tumultueus om terug te keren. Ik ben stilaan een Hollander aan het worden, ik supporter zelfs al voor Ajax. Maar Galatasaray komt natuurlijk nog altijd op de eerste plaats (lacht).”

CHECK: Kunnen gevluchte Oekraïners werken in België?

Regenboogkleuren

De laatste pijler die PepsiCo in zijn diversiteitsbeleid meeneemt, is LGBTQIA+. Matt Sevenants is er een van de drijvende krachten achter, samen met collega’s Marie Christiaens en Geoffrey Holtes. “Ik ben na mijn studie handelswetenschappen in het internshipprogramma van PepsiCo beland en ik ben er blijven hangen”, zegt Matt Sevenants.

“Nu werk ik op HR, maar ik heb ook even op de communicatieafdeling gezeten. Daar werd duidelijk dat er eigenlijk nog heel weinig rond LGBTQIA+ gedaan werd binnen het bedrijf, wat wel raar was, aangezien België bijvoorbeeld een van de eerste landen ter wereld was waar het homohuwelijk werd ingevoerd.”

Pepsico_event

Geoffrey Holtes, Marie Christiaens, Matt Sevenants en Elias Gerges (Utrecht Pride, 2022).

Matt voegde de daad bij het woord en zette, samen met twee collega’s, zijn schouders onder het EQUAL-programma. “Het is vooral de bedoeling om de interne visibiliteit wat op te krikken en medewerkers bewust te maken”, vertelt hij.

“We laten bijvoorbeeld een soort ‘pledge’ circuleren die mensen kunnen ondertekenen en waarbij ze beloven om ons te steunen. Voor ons is het belangrijk dat die steun ook echt breed gedragen wordt. De ondertekenaars krijgen dan ook een keycord in regenboogkleuren. Dat is ondertussen al een zeer gegeerd item geworden binnen het bedrijf (lacht). Het laat ook echt zien dat je je achter de LGBTQIA+-gemeenschap schaart.”

Verscheidene topics onder de LGBTQIA+-paraplu worden intern gedeeld in de PepsiCo-nieuwsbrief. “Een voorbeeld hiervan was een TED-talk van een transvrouw die praatte over haar ervaringen op de werkvloer. Door dit te delen, kunnen we de algemene kennis van onze collega’s over deze zaken up-to-date brengen. We willen die acties nu ook graag extern trekken. In Mexico heeft Doritos (het chipsmerk van PepsiCo) een samenwerking met de lokale EQUAL-afdeling opgezet. Zoiets moet hier ook kunnen.”

Lees ook: Waar kan je als LGBT+ best aan het werk?

Hoop voor de toekomst

Iris Koning ziet zulke initiatieven alvast zitten. “Ik hoop dat we over tien jaar terugkijken op 2022 en verbaasd tegen onszelf zeggen: weet je nog? Zaten we toen daar nog maar? Inclusief een beschaamd lachje, ja. Het is zoals roken op de trein. Ooit was dat perfect normaal, nu zeggen we: hoe was het mogelijk?”

Iris_K

“Uit alle mogelijke wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat diverse bedrijven het gewoon beter doen”, stelt Iris Koning, talent manager NWE bij PepsiCo North West Europe.

Extra: 8 tips om met een handicap jouw droomjob te vinden

(Frederic Petitjean) - Bron: Go for happy Magazine

17 november 2022
Anderen bekeken ook