Werknemers leren steeds vaker via sociale media

fb like

Uit onderzoek van Kluwer Opleidingen bij 6.211 professionals blijkt dat steeds meer werknemers sociale media inschakelen voor hun professionele ontwikkeling. Dat aantal zal de komende jaren zelfs nog toenemen.

Het onderzoek van Kluwer Opleidingen, waarbij HR-verantwoordelijken, medewerkers (bedienden) en managers bevraagd werden, trachtte na te gaan hoe professionals social media inzetten binnen hun werkomgeving. 15 procent van de ondervraagden blijkt geen account te hebben op social media. 70 procent heeft wel een Facebook-profiel, 58 procent beschikt over een Linkedin-account, 27 procent zit op Twitter en 21 procent gebruikt een interne social media-tool zoals Yammer.

Vergeleken met 2012 is de populariteit van LinkedIn het sterkst gegroeid. Zo heeft 8 procent meer respondenten een profiel op de bekende professionele netwerksite. Het aantal Facebook-gebruikers blijft stabiel, Twitter wordt door 2 procent meer respondenten gebruikt. Deze cijfers volgen de algemene groei van het social media-gebruik in België.

Professioneel leren

Een op de tien medewerkers gebruikt social media om professioneel up-to-date te blijven. Gevraagd naar het nut van social media voor hun professionele ontwikkeling scoort LinkedIn van alle sociale netwerksites het hoogst. Opvallend, 68 procent vindt de intern gebruikte social media-tool niet nuttig.

Toch biedt slechts 7,5 procent van de organisaties social media vandaag als leervorm aan. Steeds meer HR-verantwoordelijken zien wél een groeiend belang van social media voor de professionele ontwikkeling. “De resultaten van het onderzoek bevestigen de trends die wij waarnemen op de opleidingsmarkt. Er is steeds meer vraag naar opleidingen social media en we krijgen meer vragen over hoe social media als bijkomende leervorm ingezet kunnen worden voor, tijdens en na een opleiding”, zegt Miek Wouters, learning consultant bij Kluwer Opleidingen.

“Een positieve evolutie is dat het aantal HR-verantwoordelijken met een account op social media gestegen is tegenover vorig jaar. Toch heeft 35 procent nog steeds geen LinkedIn-account. Een gemiste kans, want vooral op HR-gebied biedt LinkedIn heel wat voordelen.”

(nm) 

Meer info over Sociale media

17/01/2014