Waarom e-mail nooit zal sterven
Volgens Ray Tomlinson zullen we voor altijd trouw blijven aan e-mail, ongeacht Facebook, Twitter, SMS of instant messaging.
Sociale media duiken overal op, ook in het opleidingsbeleid van bedrijven. Opleidingsverantwoordelijken verwachten dat het gebruik van sociale media zoals Twitter, Yammer, YouTube en blogs voor leerdoeleinden in de toekomst sterk zal toenemen.
Leren lijkt zo almaar minder een klassikaal gebeuren te worden. In de toekomst staan de aanpak op maat en het individu centraal. De ‘klas’ als leeromgeving verdwijnt niet, maar krijgt stevige concurrentie van leervormen zoals peterschap, mentoring en persoonlijke coaching.
Dat zeggen de 300 opleidingsprofessionals die in april van dit jaar online werden bevraagd naar de tendensen in hun vakgebied. Het onderzoek is een initiatief van Stimulearning, een netwerk voor opleidingsprofessionals. Bij de respondenten zijn zowel interne L&D-verantwoordelijken (learning & development, red.) als aanbieders van opleidingen.
Ook mobile learning zit in de lift, concludeert het onderzoek. “Dat is leren vanop afstand, waarbij gebruik gemaakt wordt van mobiele toestellen zoals smartphones en tablets”, zegt Kristoff Vandermeersch, zaakvoerder van Stimulearning.
Een belangrijke bedenking is dat opleidingsverantwoordelijken wel veel verwachten van sociale media en mobiele toestellen, maar dat er nog maar weinig bedrijven deze kanalen inschakelen in het leerproces. “Dit kan pas succesvol zijn als L&D-professionals zelf massaal deze nieuwe media gaan gebruiken. Dat is nog niet zo, wat de situatie enigszins duaal maakt. Men verwacht veel van sociale media, maar kent zelf vaak onvoldoende de mogelijkheden ervan”, aldus Kristoff Vandermeersch.
Een op de drie respondenten uit dit onderzoek geeft toe dat op zijn of haar werkplek sociale media worden geweerd van de werkvloer. Slechts 5 procent zegt dat in zijn organisatie sociale media een volwaardige leertool zijn. “Er is nog heel wat groeimarge, maar dan moeten bedrijven zich openstellen voor sociale media”, besluit Kristoff Vandermeersch.
(wv)
7 juni 2013Sociale media duiken overal op, ook in het opleidingsbeleid van bedrijven. Opleidingsverantwoordelijken verwachten dat het gebruik van sociale media zoals Twitter, Yammer, YouTube en blogs voor leerdoeleinden in de toekomst sterk zal toenemen.
Leren lijkt zo almaar minder een klassikaal gebeuren te worden. In de toekomst staan de aanpak op maat en het individu centraal. De ‘klas’ als leeromgeving verdwijnt niet, maar krijgt stevige concurrentie van leervormen zoals peterschap, mentoring en persoonlijke coaching.
Dat zeggen de 300 opleidingsprofessionals die in april van dit jaar online werden bevraagd naar de tendensen in hun vakgebied. Het onderzoek is een initiatief van Stimulearning, een netwerk voor opleidingsprofessionals. Bij de respondenten zijn zowel interne L&D-verantwoordelijken (learning & development, red.) als aanbieders van opleidingen.
Ook mobile learning zit in de lift, concludeert het onderzoek. “Dat is leren vanop afstand, waarbij gebruik gemaakt wordt van mobiele toestellen zoals smartphones en tablets”, zegt Kristoff Vandermeersch, zaakvoerder van Stimulearning.
Een belangrijke bedenking is dat opleidingsverantwoordelijken wel veel verwachten van sociale media en mobiele toestellen, maar dat er nog maar weinig bedrijven deze kanalen inschakelen in het leerproces. “Dit kan pas succesvol zijn als L&D-professionals zelf massaal deze nieuwe media gaan gebruiken. Dat is nog niet zo, wat de situatie enigszins duaal maakt. Men verwacht veel van sociale media, maar kent zelf vaak onvoldoende de mogelijkheden ervan”, aldus Kristoff Vandermeersch.
Een op de drie respondenten uit dit onderzoek geeft toe dat op zijn of haar werkplek sociale media worden geweerd van de werkvloer. Slechts 5 procent zegt dat in zijn organisatie sociale media een volwaardige leertool zijn. “Er is nog heel wat groeimarge, maar dan moeten bedrijven zich openstellen voor sociale media”, besluit Kristoff Vandermeersch.
(wv)
7 juni 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Volgens Ray Tomlinson zullen we voor altijd trouw blijven aan e-mail, ongeacht Facebook, Twitter, SMS of instant messaging.
John Flexman, een hr-manager, werd ontslagen nadat zijn baas ontdekte dat hij aangaf ‘open te staan voor nieuwe carrièremogelijkheden’ op LinkedIn.
Een studie van Google toont aan dat niet de jongere generatie, maar vooral leidinggevenden tijdens de werkuren actief zijn op sociale media.
Iedereen zit op Facebook of LinkedIn, en ook Twitter vergaart steeds meer gebruikers. De vraag is: hoe maak je best gebruik van deze social media?
Welke fouten worden door de meeste bedrijven op social media gemaakt? Social media-expert Philippe De Puydt legt uit welke bedrijven (niet) goed bezig zijn.
Een verkeerd gebruik van sociale media kan voor zowel werknemer als werkgever verstrekkende gevolgen hebben. 'Een deontologisch code is dringend nodig.'
Jonge professionals willen tijdens hun werk sociale media, hun mobiele toestellen en internet kunnen gebruiken. Dit is zelfs belangrijker dan het salaris.
De meeste werknemers stellen hun baas uiteindelijk voor een voldongen feit: ze hebben een nieuwe job gevonden en vertrekken. Maar het kan ook anders!
Ben jij het beu om je onvoldoende gewaardeerd te voelen in wat je kan? Dan wordt het misschien tijd om te starten als zelfstandige…
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Jonge professionals willen tijdens hun werk sociale media, hun mobiele toestellen en internet kunnen gebruiken. Dit is zelfs belangrijker dan het salaris.
Iedereen zit op Facebook of LinkedIn, en ook Twitter vergaart steeds meer gebruikers. De vraag is: hoe maak je best gebruik van deze social media?
Welke fouten worden door de meeste bedrijven op social media gemaakt? Social media-expert Philippe De Puydt legt uit welke bedrijven (niet) goed bezig zijn.
Volgens Ray Tomlinson zullen we voor altijd trouw blijven aan e-mail, ongeacht Facebook, Twitter, SMS of instant messaging.
John Flexman, een hr-manager, werd ontslagen nadat zijn baas ontdekte dat hij aangaf ‘open te staan voor nieuwe carrièremogelijkheden’ op LinkedIn.
Een verkeerd gebruik van sociale media kan voor zowel werknemer als werkgever verstrekkende gevolgen hebben. 'Een deontologisch code is dringend nodig.'
Een studie van Google toont aan dat niet de jongere generatie, maar vooral leidinggevenden tijdens de werkuren actief zijn op sociale media.
De start van een nieuw jaar betekent een pak nieuwe maatregelen qua werk en loon. Wat verandert er in 2022 voor je portemonnee en je loonbriefje?
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Belgen denkt binnen enkele weken of maanden een gelijkaardige job te vinden bij een andere werkgever.