Sociale media
Vorige

1 van 179

Volgende
Volgend artikel:

Waarom geven mensen hun ontslag via TikTok?

1 op 3 bedrijven weert sociale media van werkvloer

”Men verwacht veel van sociale media, maar kent zelf vaak onvoldoende de mogelijkheden ervan.” (Kristoff Vandermeersch, zaakvoerder Stimulearning)
Sociale media zullen in de toekomst een grote rol spelen in het leer- en ontwikkelingsbeleid van bedrijven. Althans, dat verwachten de opleidingsverantwoordelijken van die bedrijven. Voor het echt zover is, moeten nog enkele barrières overwonnen worden. Dat blijkt uit een onderzoek van het netwerk Stimulearning bij 300 opleidingsprofessionals.
Facebook op kantoor
”Men verwacht veel van sociale media, maar kent zelf vaak onvoldoende de mogelijkheden ervan.” (Kristoff Vandermeersch, zaakvoerder Stimulearning)

Sociale media duiken overal op, ook in het opleidingsbeleid van bedrijven. Opleidingsverantwoordelijken verwachten dat het gebruik van sociale media zoals Twitter, Yammer, YouTube en blogs voor leerdoeleinden in de toekomst sterk zal toenemen.

Leren lijkt zo almaar minder een klassikaal gebeuren te worden. In de toekomst staan de aanpak op maat en het individu centraal. De ‘klas’ als leeromgeving verdwijnt niet, maar krijgt stevige concurrentie van leervormen zoals peterschap, mentoring en persoonlijke coaching.

Dat zeggen de 300 opleidingsprofessionals die in april van dit jaar online werden bevraagd naar de tendensen in hun vakgebied. Het onderzoek is een initiatief van Stimulearning, een netwerk voor opleidingsprofessionals. Bij de respondenten zijn zowel interne L&D-verantwoordelijken (learning & development, red.) als aanbieders van opleidingen.

Bedenking

Ook mobile learning zit in de lift, concludeert het onderzoek. “Dat is leren vanop afstand, waarbij gebruik gemaakt wordt van mobiele toestellen zoals smartphones en tablets”, zegt Kristoff Vandermeersch, zaakvoerder van Stimulearning.

Een belangrijke bedenking is dat opleidingsverantwoordelijken wel veel verwachten van sociale media en mobiele toestellen, maar dat er nog maar weinig bedrijven deze kanalen inschakelen in het leerproces. “Dit kan pas succesvol zijn als L&D-professionals zelf massaal deze nieuwe media gaan gebruiken. Dat is nog niet zo, wat de situatie enigszins duaal maakt. Men verwacht veel van sociale media, maar kent zelf vaak onvoldoende de mogelijkheden ervan”, aldus Kristoff Vandermeersch.

Een op de drie respondenten uit dit onderzoek geeft toe dat op zijn of haar werkplek sociale media worden geweerd van de werkvloer. Slechts 5 procent zegt dat in zijn organisatie sociale media een volwaardige leertool zijn. “Er is nog heel wat groeimarge, maar dan moeten bedrijven zich openstellen voor sociale media”, besluit Kristoff Vandermeersch.

(wv) 

7 juni 2013

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook