Loon vs. Facebook & Twitter: wat kiezen jongeren?
Jonge professionals willen tijdens hun werk sociale media, hun mobiele toestellen en internet kunnen gebruiken. Dit is zelfs belangrijker dan het salaris.
Sociale media duiken overal op, ook in het opleidingsbeleid van bedrijven. Opleidingsverantwoordelijken verwachten dat het gebruik van sociale media zoals Twitter, Yammer, YouTube en blogs voor leerdoeleinden in de toekomst sterk zal toenemen.
Leren lijkt zo almaar minder een klassikaal gebeuren te worden. In de toekomst staan de aanpak op maat en het individu centraal. De ‘klas’ als leeromgeving verdwijnt niet, maar krijgt stevige concurrentie van leervormen zoals peterschap, mentoring en persoonlijke coaching.
Dat zeggen de 300 opleidingsprofessionals die in april van dit jaar online werden bevraagd naar de tendensen in hun vakgebied. Het onderzoek is een initiatief van Stimulearning, een netwerk voor opleidingsprofessionals. Bij de respondenten zijn zowel interne L&D-verantwoordelijken (learning & development, red.) als aanbieders van opleidingen.
Ook mobile learning zit in de lift, concludeert het onderzoek. “Dat is leren vanop afstand, waarbij gebruik gemaakt wordt van mobiele toestellen zoals smartphones en tablets”, zegt Kristoff Vandermeersch, zaakvoerder van Stimulearning.
Een belangrijke bedenking is dat opleidingsverantwoordelijken wel veel verwachten van sociale media en mobiele toestellen, maar dat er nog maar weinig bedrijven deze kanalen inschakelen in het leerproces. “Dit kan pas succesvol zijn als L&D-professionals zelf massaal deze nieuwe media gaan gebruiken. Dat is nog niet zo, wat de situatie enigszins duaal maakt. Men verwacht veel van sociale media, maar kent zelf vaak onvoldoende de mogelijkheden ervan”, aldus Kristoff Vandermeersch.
Een op de drie respondenten uit dit onderzoek geeft toe dat op zijn of haar werkplek sociale media worden geweerd van de werkvloer. Slechts 5 procent zegt dat in zijn organisatie sociale media een volwaardige leertool zijn. “Er is nog heel wat groeimarge, maar dan moeten bedrijven zich openstellen voor sociale media”, besluit Kristoff Vandermeersch.
(wv)
7 juni 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Jonge professionals willen tijdens hun werk sociale media, hun mobiele toestellen en internet kunnen gebruiken. Dit is zelfs belangrijker dan het salaris.
John Flexman, een hr-manager, werd ontslagen nadat zijn baas ontdekte dat hij aangaf ‘open te staan voor nieuwe carrièremogelijkheden’ op LinkedIn.
Een verkeerd gebruik van sociale media kan voor zowel werknemer als werkgever verstrekkende gevolgen hebben. 'Een deontologisch code is dringend nodig.'
Iedereen zit op Facebook of LinkedIn, en ook Twitter vergaart steeds meer gebruikers. De vraag is: hoe maak je best gebruik van deze social media?
Een studie van Google toont aan dat niet de jongere generatie, maar vooral leidinggevenden tijdens de werkuren actief zijn op sociale media.
Volgens Ray Tomlinson zullen we voor altijd trouw blijven aan e-mail, ongeacht Facebook, Twitter, SMS of instant messaging.
Welke fouten worden door de meeste bedrijven op social media gemaakt? Social media-expert Philippe De Puydt legt uit welke bedrijven (niet) goed bezig zijn.
Kan je bij warm weer deze zomer met een korte broek naar kantoor?
Nachtshift, dagshift of late namiddagen: niet elke werkdag ziet er hetzelfde uit. 3 net afgestudeerden nemen ons mee doorheen hun werkdag.