Burn-out treft pendelaars het meest
Pendel je dagelijks met het openbaar vervoer naar je werk? Wees dan op je hoede voor aantikkende oververmoeidheid en een mogelijke burn-out!
De NMBS besliste om de tarieven van de trajecttreinkaarten vanaf 1 februari te verhogen met 3,38%. Die tariefverhoging is voor het tweede jaar op rij sinds 2011 groter dan de stijging van de gezondheidsindex. In 2016 stegen de prijzen van de trajecttreinkaarten al met 1,41%. De reden daarvoor? NMBS behaalde haar stiptheidsdoelstellingen.
Werkgevers en werknemers halen in een gezamenlijk advies van de Nationale Arbeidsraad en de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven scherp uit naar de NMBS. Ze nuanceren de stiptheidsprestatie.
“De reistijden op verschillende spoorlijnen werden verlengd, met een daling van de commerciële snelheid tot gevolg. Daardoor kon de stiptheidsdoelstelling gemakkelijker worden bereikt”, klinkt het in het advies als één van de tegenargumenten. “De stiptheidsdoelstelling van 85,63% is bovendien verre van ambitieus.”
Werkgevers en werknemers dringen er op aan dat de NMBS het advies van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven moet inwinnen, voordat het bedrag van de bijdrage verandert. “De verstrekte uitleg van de NMBS blijft onvoldoende om onze precieze vragen te beantwoorden.” De werkgevers en werknemers zijn niet tevreden dat de persoonlijke bijdrage van de werknemers stijgt naar 32,6%. Op 1 februari 2009 was dat nog een pak lager: gemiddeld 25%.
Niet per se. Het deel dat werknemers voor het openbaar vervoer zelf moeten betalen, stijgt vanaf 1 februari 2017 naar 32,6%. Dat is 3,38 procentpunten meer dan het jaar voordien. Of je effectief meer betaalt, hangt af van wat er is afgesproken in je sector.
Voor sommige werknemers komt er een forse prijsstijging aan. Werkgevers en werknemers over alle sectoren heen hebben al sinds 2009 afgesproken dat de tussenkomst in het openbaar vervoer niet meer afgestemd wordt op de barema's van de NMBS. Met als gevolg dat de prijs van de treinkaarten stijgt maar dat de tussenkomst niet mee wordt aangepast.
“Maar heel wat sectoren en bedrijven volgen die afspraken in cao 19 niet. Zij hebben een tussenkomst die de verhoging van de prijs van de treinkaarten telkens wél volgt. Zowel voor privévervoer als het openbaar vervoer”, zegt Els Vanderhaegen van Securex. In sommige sectoren zullen werknemers dus niet meer moeten betalen voor hun treinkaart, zoals bijvoorbeeld in de horecasector.
“Kijk goed na wat er in jouw sector werd afgesproken voor de tussenkomst in de vervoerskosten voor openbaar vervoer, privé-vervoer en fietsvergoeding”, klinkt het bij Securex. Zo kan je bekijken of je als werknemer meer zal moeten betalen of niet.
(mr)
2 februari 2017Pendel je dagelijks met het openbaar vervoer naar je werk? Wees dan op je hoede voor aantikkende oververmoeidheid en een mogelijke burn-out!
We vroegen Catherina Lemmens (34) uit Buggenhout wat ze doet en hoeveel ze verdient...
Treinreizigers kunnen proberen het beste te halen uit hun verloren tijd, door tijdens hun treinrit alvast wat te werken. Maar hoe doe je dat?
Je moet niet het hele woon-werktraject met de fiets afleggen om van een fietsvergoeding te kunnen genieten.
Pendel jij elke dag met het openbaar vervoer naar je werk? Leer dan hoe je kan mediteren in de trein, de metro of de bus en kom totaal ontspannen aan.
Niet alleen werknemers maar ook bedrijven zoeken een manier om hun stijgende kostenplaatje onder controle te houden. Hoe zullen bedrijven besparen in 2023?
Er zijn opmerkelijke verschillen te noteren. Een werknemer in de best betalende sector verdient maandelijkse gemiddeld 5.167 euro bruto.
Federico Bernardinelli is een 31-jarige Italiaan, een vrije vogel en echte avonturier. Hij woont nu in Zottegem. VDAB ondersteunde Federico.
20 dagen: dat is het aantal wettelijke verlofdagen waar je als voltijds werknemer recht op hebt. Deze tips helpen je aan méér en langer verlof.