Het loon van een treinbestuurder: ongeveer 1.700 euro netto
We vroegen treinbestuurder Dries Verhauwaert (32) uit Heule hoeveel hij netto per maand verdient…
Via mijn stiefvader ben ik bij NMBS terechtgekomen. Ik ben treinbegeleidster. Ik help om de trein op een veilige manier van punt A naar punt B te brengen. Daarnaast sta ik ook in voor het geven van informatie en het helpen van reizigers en het controleren van tickets.
Ja, ik vind het wel leuk. Elke dag is anders en het begint dus niet te vervelen. Ik heb zelfs mijn man via mijn werk leren kennen, op de trein van Charleroi. Hij is ook treinbegeleider.
Saai kan je het niet noemen. Je weet nooit wat je kan verwachten. Onlangs was er nog een dementerende dame op de trein gestapt en ze wist compleet niet meer waarheen ze moest. We hebben haar met de politie terug bij haar thuis gekregen.
Het is een heel sociale job. Tijdens het uitvoeren van je taken, geniet je heel wat vrijheid. We volgen uiteraard een dienstfiche, maar uiteindelijk ben jij de eindverantwoordelijke. Verder is de veiligheid heel belangrijk bij de Spoorwegen. Je houdt toezicht van 'je eigen trein', met doel: onthaal van de reizigers, personen met beperkte mobiliteit helpen,... en je zorgt ervoor dat de vertrekprocedure correct verloopt, zoals het veilig sluiten van de deuren en dergelijke.
Misschien, maar ik ben heel blij met de job die ik nu heb. Ik zou het er wel moeilijk mee hebben om van de ene dag op de andere op een bureau te gaan zitten.
Bruto verdien ik € 2.645 , zonder premies voor weekendwerk of nachturen dan. Met premies is dat ongeveer € 2.840.
Netto varieert het tussen € 1.900 en € 2.000 (allebei met premies inbegrepen). Het wisselt wat, omdat het afhangt van hoeveel zaterdagen, zondagen en feestdagen dat je werkt.
Dat is zeker oké. Ik ben daar heel blij mee. Je moet wel onthouden dat je ook tijdens het weekend en de feestdagen werkt en dat je soms om 3 uur ’s morgens moet opstaan om om 4 uur te kunnen beginnen.
Ongeveer 40 uur per week, dat kan van week tot week verschillen. Soms is het wat meer, soms wat minder.
Nee, buiten pensioensparen dan. We hebben net gebouwd, dus dat gaat even niet.
De lening van het huis en de kinderopvang.
Make-upspullen en dergelijke, zoals gelnagels, zonnebank… Daar kan ik echt geen geld aan geven.
Leuke dingen voor de kindjes. Leuk speelgoed enzo. De afwerking van het huis. Interieurdecoratie.
Naar het noorden trekken, naar de bergen. Ik zou veel op vakantie gaan.
Ik zou wel blijven werken. Ik vind mijn sociale contacten belangrijk, die zou ik te hard missen, moest ik stoppen. Wat heb je aan thuiszitten? Ik zou misschien wel halftijds gaan werken. Of enkel in de wintermaanden bijvoorbeeld, en dan in de zomer vrij zijn.
(sjv)
Wil je zelf graag getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via redactie@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!
26 oktober 2015Via mijn stiefvader ben ik bij NMBS terechtgekomen. Ik ben treinbegeleidster. Ik help om de trein op een veilige manier van punt A naar punt B te brengen. Daarnaast sta ik ook in voor het geven van informatie en het helpen van reizigers en het controleren van tickets.
Ja, ik vind het wel leuk. Elke dag is anders en het begint dus niet te vervelen. Ik heb zelfs mijn man via mijn werk leren kennen, op de trein van Charleroi. Hij is ook treinbegeleider.
Saai kan je het niet noemen. Je weet nooit wat je kan verwachten. Onlangs was er nog een dementerende dame op de trein gestapt en ze wist compleet niet meer waarheen ze moest. We hebben haar met de politie terug bij haar thuis gekregen.
Het is een heel sociale job. Tijdens het uitvoeren van je taken, geniet je heel wat vrijheid. We volgen uiteraard een dienstfiche, maar uiteindelijk ben jij de eindverantwoordelijke. Verder is de veiligheid heel belangrijk bij de Spoorwegen. Je houdt toezicht van 'je eigen trein', met doel: onthaal van de reizigers, personen met beperkte mobiliteit helpen,... en je zorgt ervoor dat de vertrekprocedure correct verloopt, zoals het veilig sluiten van de deuren en dergelijke.
Misschien, maar ik ben heel blij met de job die ik nu heb. Ik zou het er wel moeilijk mee hebben om van de ene dag op de andere op een bureau te gaan zitten.
Bruto verdien ik € 2.645 , zonder premies voor weekendwerk of nachturen dan. Met premies is dat ongeveer € 2.840.
Netto varieert het tussen € 1.900 en € 2.000 (allebei met premies inbegrepen). Het wisselt wat, omdat het afhangt van hoeveel zaterdagen, zondagen en feestdagen dat je werkt.
Dat is zeker oké. Ik ben daar heel blij mee. Je moet wel onthouden dat je ook tijdens het weekend en de feestdagen werkt en dat je soms om 3 uur ’s morgens moet opstaan om om 4 uur te kunnen beginnen.
Ongeveer 40 uur per week, dat kan van week tot week verschillen. Soms is het wat meer, soms wat minder.
Nee, buiten pensioensparen dan. We hebben net gebouwd, dus dat gaat even niet.
De lening van het huis en de kinderopvang.
Make-upspullen en dergelijke, zoals gelnagels, zonnebank… Daar kan ik echt geen geld aan geven.
Leuke dingen voor de kindjes. Leuk speelgoed enzo. De afwerking van het huis. Interieurdecoratie.
Naar het noorden trekken, naar de bergen. Ik zou veel op vakantie gaan.
Ik zou wel blijven werken. Ik vind mijn sociale contacten belangrijk, die zou ik te hard missen, moest ik stoppen. Wat heb je aan thuiszitten? Ik zou misschien wel halftijds gaan werken. Of enkel in de wintermaanden bijvoorbeeld, en dan in de zomer vrij zijn.
(sjv)
Wil je zelf graag getuigen over jouw loon? Stuur ons een e-mail via redactie@jobat.be, dan nemen wij contact met je op!
26 oktober 2015We vroegen treinbestuurder Dries Verhauwaert (32) uit Heule hoeveel hij netto per maand verdient…
Mathias koos voor Infrabel omdat hij werk wou doen dat de wereld verandert. Hoe verandert Infrabel de wereld dan wel?
Vrijdag is het zover, dan opent de eerste flexibele werkplek in Brussel-Luxemburg. Op 15 juni zullen Regus en NMBS de volgende al openen in Brussel-Zuid.
In de ene job krijg je het al harder te verduren dan in de andere. Welke werknemers krijgen regelmatig (onterechte) kritiek te slikken?
Door de toegenomen digitalisering, automatisering en AI zijn sommige beroepen van nu misschien binnenkort niet meer relevant. Is jouw job futureproof?
De meerderheid van de Belgische bedienden heeft flexibele uren. Een kader dat onder meer glijdende werkuren en telewerk toelaat.
Glaszetters zijn arbeiders die gespecialiseerd zijn in het werken met glas. De functie omvat het snijden, opmeten en plaatsen van glas. Iets voor jou?
Sinds vorig jaar is de zorgsector niet meer uit het nieuws weg te slaan. Het is ook een sector die veel mensen aanspreekt. Maar kan dat zomaar?
Frederik Gulinck, VDAB arbeidsbemiddelaar, dook op in het programma Blind Gesprongen. Op basis van zijn ervaring weet hij wat mensen van job doet veranderen.
In de ene job krijg je het al harder te verduren dan in de andere. Welke werknemers krijgen regelmatig (onterechte) kritiek te slikken?
Vrijdag is het zover, dan opent de eerste flexibele werkplek in Brussel-Luxemburg. Op 15 juni zullen Regus en NMBS de volgende al openen in Brussel-Zuid.
Mathias koos voor Infrabel omdat hij werk wou doen dat de wereld verandert. Hoe verandert Infrabel de wereld dan wel?
We vroegen treinbestuurder Dries Verhauwaert (32) uit Heule hoeveel hij netto per maand verdient…
In het woon-werkverkeer is de fiets al een paar jaar aan een opmars bezig. Misschien wil jouw werkgever je een bedrijfsfiets cadeau doen? Dat kan!
Door het hybride werken komen werknemers structureel minder naar kantoor.
Het HR-team van Carglass werd verkozen tot HR-ambassadeur 2020. Deze editie van het event zal de geschiedenis ingaan als de corona-editie.
We vroegen aan Ann (54) uit Drongen hoeveel zij verdient en wat haar job precies inhoudt...
Ons land staat in de top tien van hoogste lonen van de wereld. IJsland en Luxemburg voeren de lijst aan.