Werken bij Wijs: als digitaal de norm is geworden

Het digital agency Wijs is volwassen geworden én pas getrouwd met het al even mooi gerijpte Gentse reclamebureau DVN. In één klap telt de Wijsgroep daarmee zeventig medewerkers. Zopas werd dit creative agency of the future op een haar na Vlaamse HR- ambassadeur 2016. Hoe hard moet je daarvoor werken? Jobat ging kijken of Wijs echt zo ‘wijs’ is voor zijn mensen.

De online oogtest van Hans Anders al gedaan? Met een bankkaart en je computerscherm kom je te weten of je een bril nodig hebt. Een creatie van Wijs. Als we onze entree maken in de voormalige loods aan de Gentse Voorhaven, zien we het hele team geschaard rond een creative copywriter die een workshop geeft. Twee man kijkt toe vanop de knalrode pooltafel.

“Van elkaar leren, daar ruimen we systematisch tijd voor in”, zegt ‘chief network officer’ AKA hr-directeur Ilse Jansoone. Leren is basic bij Wijs, ooit opgericht als Netlash. Het piepjonge team introduceerde digital bij een hele generatie bedrijven. Is Wijs nog even disruptief? “Digital first is nu gewoon de norm, zelf zijn we een gevestigde waarde”, zegt Ilse Jansoone. “De gemiddelde leeftijd is zowat dertig. Die vroege beeldenstormerscultuur heeft plaatsgemaakt voor meer diepgang. We hebben zwaardere klanten die dat ook verwachten. Ook daarom zijn Wijs en DVN goed op elkaar afgestemd. We zijn allebei strategische bureaus die klanten op de lange termijn bedienen.”

Dat beaamt projectmanager Marinka Van de Walle die de hele evolutie meemaakte. Samen met collega-projectleider David De Baets, nog pril in dienst, schetst ze een beeld van hoe Wijs aanvoelt – en hun job eruitziet. “Je beheert projecten op het vlak van scope, budget en timing en bepaalt welk team je daarvoor bijeenbrengt”, zegt Marinka. “Je bent het contact en de filter tussen het team en de klant. Soms beheer je enkele projecten voor dezelfde klant, sowieso moet je verschillende cases tegelijk opvolgen. Ik zet voortdurend verschillende petjes op.”

Gezocht: projectmanagers

Beide projectmanagers hebben een behoorlijk verschillende achtergrond. David is IT’er: “Servers, systemen en netwerken zijn mijn habitat als IT’er, programmeur-analist en ik ook. Omdat ik sterk ben in klantenrelaties, was projectmanager een natuurlijke stap. Wijs is mijn derde werkgever als projectmanager. Hier bevalt deze job me het best. De teams zijn zelfsturend, we zoeken in huis zelf de juiste man/vrouw voor de job en we vullen elkaar geweldig aan. Elders wordt er toch vaak top-down gestuurd. Ik werk hier pas een maand, maar dat valt me op. Net als de open sfeer: verandering wordt verwelkomd.”

Marinka werkt al zeven jaar voor Wijs. “Nog begonnen bij Netlash”, zegt ze. “Intussen zijn we geprofessionaliseerd, sterker gedocumenteerd, maar zelf sta ik nu wel dichter bij onze klanten. Je werkt echt nauw samen, je graaft je in om te weten hoe je ze kunt helpen.” Marinka heeft een achtergrond in communicatie en multimedia design op een kunstschool. “Marketinggericht, maar ik leerde er ook programmeren. Later deed ik TV-(post)productie bij Studio 100. Daar hadden ze doeners voor nodig en daar pluk ik nu nog de vruchten van.”

Wijs personeel
Wijs kan nog meer goeie projectmanagers gebruiken, benadrukt Ilse Jansoone. “Ben je sterk in coördinatie en heb je technisch inzicht én soft skills, dan kun je aan de slag. De komst van DVN creëert nieuwe business en nieuwe jobs. Wijs telt nu liefst negen spin-offs – aparte cellen of bureaus binnen de groep, op verschillende locaties – die elk hun eigen stuk branding of merkidentiteitsbepaling voor een klant kunnen invullen. Voor kmo’s. Via snelle tactische campagnes. Via betere usability en user experience, door trafiek te genereren, voor e-mail marketing … De gemeenschappelijke cultuur is dat iedereen tech-savvy is, maar ook ondernemend en zich lekker voelt in multifunctionele teams. Voor jobs als key account manager, projectmanagers, senior designer of digitale marketingstrateeg vertaal je eerst en vooral de behoefte van een klant mee in een oplossing met impact.” Leuk als je dat mag voor je eigen love brand, zoals Rock Werchter bijvoorbeeld.

Aan boord (ge)houden

Wijs is een stevige, eigenwijze speler, maar niet echt groot en momenteel nog steeds vooral nationaal gericht. Hoe lastig is het om toptalent te vinden en te houden? “We zien medewerkers wel eens internationaal gaan of zelfstandig worden”, beaamt Ilse Jansoone. “In de VS – bij Yelp of Wikipedia – of naar grote bureaus in Londen … Wie ons mist, mag terugkomen. Met jong talent kun je dat ook verwachten. Zelf onderhouden we goede contacten met verschillende hogescholen – we nemen jaarlijks een tiental stagiairs aan boord.”

In de hoop dat het meest veelbelovende talent blijft hangen, maar ervaring is toch broodnodig voor profielen zoals digital designer Jonas De Geest. “Oplossingen tegelijk ontwikkelen voor desktops, mobile, watches … alles is gelinkt aan elkaar. Ik werk bijvoorbeeld aan een compleet applicatieplatform voor klanten van een ziekenfonds. Je zoekt wat er werkt voor een eindgebruiker? En op welk moment? Ik wilde altijd al met user interface design aan de slag. Je voelt je hier bij Wijs nooit geïsoleerd, een belangrijk pluspunt als designer. Ik werk samen met een informatie-architect aan een prototype. Onze rollen vloeien in elkaar over.”

Marketeers

Strategic director David Vansteenbrugge rekruteert mee de nieuwe strategen, informatiearchitecten, designers, front-end developers en online marketeers voor Wijs. “Samen met onze CTO – de technologisch directeur – stuur ik het hele team aan dat we graag aanvullen met hele goeie marketeers, mensen die digitale marketing echt ademen, zeg maar. Of designers die digital omarmen en thuis zijn in webtalen als html en CSS. Alweer: de eindgebruiker centraal zetten, denk maar aan de Hans Anders-oogtest. Alles wat je doet moet ook meetbare resultaten opleveren. Op dat vlak zijn we super veeleisend.”

Een veeleisende combinatie van eigenschappen ook, maar het eigen netwerk levert Wijs heel wat kandidaten op. Marketeers bij bedrijven tonen zelf wel eens belangstelling voor een rol in een agency. David startte zelf als zelfstandig digital marketeer en zag vanuit verschillende functies Wijs groeien. Is hij de typische Wijs-allrounder? “Je kan als twintiger of dertiger ver komen in dit bedrijf. Je moet vooral een klant kunnen lezen, kritisch zijn, esthetisch gevoel hebben ook. Dat vind ik belangrijke selectiecriteria. Het technische kun je wel bijleren: iedereen update elkaar permanent, spontaan én gestructureerd tijdens de kennislabs. Of we nodigen een CSS-wizard uit. Iedereen hier is gebeten om te weten.”

(wdh) – Meer info: wijs.be 

Meer info over Gelukkig op het werk , Evenwicht werk-privé , ICT

10/12/2016