Werknemers leren steeds vaker via sociale media
Uit onderzoek blijkt dat steeds meer werknemers sociale media inschakelen voor hun professionele ontwikkeling. Dat aantal zal zelfs nog toenemen.
We verklaren sollicitatiebrieven en -mails nog niet dood, maar met alle social media-mogelijkheden en flashy apps die voor handen zijn, maakt het sollicitatieproces toch een zekere update door. Reageren op een vacature via Twitter of je kandidaat stellen via Facebook is tegenwoordig al schering en inslag, maar ook van Pinterest en Instagram maken sollicitanten steeds handiger en creatiever gebruik om op te vallen in de horde kandidaten.
Wijs, een Belgische digital agency, maakt sinds vorige maand gebruik van Snapchat als sollicitatietool. Geïnteresseerd in een job? Snap jezelf om in the picture te komen en zo kans te maken op één van de felbegeerde vacatures.
Snapchat is een mobiele app die je toelaat om foto’s en video’s te delen. Niets speciaals zou je denken, maar de ‘snaps’ blijven na het ontvangen slechts enkele seconden zichtbaar en je kan er ook een onderschrift aan toevoegen. Het is dus een snelle en amusante manier om met vrienden te communiceren, waardoor het enorm populair is en aan populariteit blijft winnen bij jongeren.
Voor Wijs snijdt het mes aan twee kanten. Voor een digital agency is het enorm belangrijk dat ze creatieve mensen aantrekken die weten hoe ze met nieuwe digitale platformen kunnen omgaan. De snap moet zoveel mogelijk vertellen over de zender en waarom hij geschikt is voor Wijs. De beperkte houdbaarheid van de snaps kan ook toptalenten aantrekken die momenteel nog actief zijn bij een ander bedrijf. Zo blijft er geen bewijs achter van hun sollicitatie.
Verder is het ook belangrijk dat een digital agency zichzelf blijft heruitvinden en toont dat het mee is met de laatste digitale trends. Experimenteren met het gebruik van verschillende digitale platformen is een manier om aan hun klanten en aan potentiële werknemers te tonen dat ze een innovatief bedrijf zijn dat de verschillende ontwikkelingen op de voet volgt en deze ook begrijpt en creatief kan toepassen door op zoek te gaan naar een andere insteek.
Na de verzonden Snap overweegt Bart De Waele (CEO van Wijs) of de kandidaat geschikt is of niet. Hij beoordeelt de inzending op eigenheid, of de kandidaat het digitaal platform voldoende snapt, en geeft daarna feedback. Daarna gaat hij over tot het uitnodigen van de kandidaat of geeft hij hen het advies om opnieuw te proberen. Eigenlijk is de snap dus vooral een korte introductie van jezelf die kan leiden tot een uitnodiging en een écht sollicitatiegesprek.
Hoewel de actie eerst eerder low key werd uitgespeeld, heeft het project volgens De Waele wel degelijk succes en is hij zelfs aangenaam verrast door de kwaliteit van de inzendingen, al zitten er van tijd tot tijd wel de nodige grapjassen en dronkemanssnaps bij. Hij is erg positief over de goede aanzetten die er al tussen zaten en de creativiteit van de inzendingen.
Op zoek naar een job bij Wijs? Waag dan je kans! Of ga zelf creatief aan de slag met de verschillende digitale tools die ter beschikking zijn en solliciteer aldus bij het bedrijf van je keuze.
(sjv)
12 september 2014Uit onderzoek blijkt dat steeds meer werknemers sociale media inschakelen voor hun professionele ontwikkeling. Dat aantal zal zelfs nog toenemen.
De meeste kandidaten zijn zich bewust van de gevaren van Facebook, maar social media kunnen ook interessante deuren openen. Jo Caudron helpt je op weg …
Bedrijven en sollicitanten vinden stilaan hun weg naar de nieuwe sociale netwerksite Pinterest. Jobat geeft enkele tips om op Pinterest je cv op te bouwen.
Voor een standaardsollicitatie schrijf je een motivatiebrief en een cv. Maar mag het ook wat minder zijn?
Sinds 2018 kan je, behalve in de horeca, ook in een aantal andere sectoren met een flexie-job aan de slag. Ja, ook gepensioneerden en leerkrachten...
Wacht jij op het werk al lang het juiste moment af om je baas aan te spreken over je loonsverhoging? Wacht niet te lang en stuur een e-mail.
Wat doet een consolidation & reporting analyst precies? Welke vaardigheden moet hij/zij bezitten? En welk loon mag hij/zij verwachten?
Organisaties kregen tijdens de pandemie te maken met financiële onzekerheden. Met een grote vraag naar het beroep van controller tot gevolg.
We vroegen deze 47-jarige Antwerpenaar hoeveel hij verdient en wat zijn job als business systems manager precies inhoudt...