Stress maakt je ouder

Heb je veel en langdurige stress, en werk je te hard? Dan betaal je een hoge prijs: je kan tot wel 17 jaar ouder lijken.

23 oktober 2012

Delen

oudjes

“Dat langdurige stress oud maakt, is een volkswijsheid die in de laatste 40 jaar ook wetenschappelijk bewezen is”, vertelt Nell van de Ligt, stress- en burn-outexpert.

“Symptomen van stress zijn: grijze haren, haaruitval, de huid die dof en grauw wordt. Door stress is er in je lichaam minder doorbloeding en minder toevoer van zuurstof en voedingsstoffen, en daardoor worden afvalstoffen minder goed afgevoerd.”

Meer dan grijze haren

Je immuunsysteem wordt zwakker en je lichamelijke weerstand neemt af. Het verouderingsproces wordt hierdoor versneld en je wordt vatbaarder voor allerlei ziektes en huidaandoeningen.

“Chronische stress maakt dus niet alleen dat je er ouder uitziet, het leidt ook tot vroegtijdige aftakeling. Verzwakte vitaliteit, verminderde weerstand, verhoogde kans op ouderdomskwalen zoals hoge bloeddruk, hartaanval en ook een verhoogde sterftekans.”

Leef je onder veel en langdurige stress, werk je te hard en heb je een druk leven, dan betaal je een hoge prijs. “Je kan dan wel tot 17 jaar ouder lijken. Tot die conclusie kwamen Elizabeth Blackburn en Richard Cawthon, twee vooraanstaande wetenschappers die de veroudering bij stress onderzochten. Maar het goede nieuws is dat als je leert met stress om te gaan, de veroudering kan worden teruggedraaid. Maar dat moet je wel doen voordat de stress jarenlang druk heeft uitgeoefend en blijvende schade heeft aangericht”, aldus Nell van de Ligt.

Blijvende schade

“De valkuil is om nu te denken dat het dus allemaal wel meevalt. Maar weet dat je niet altijd de schade kan beperken of terugdraaien. Hou er rekening mee dat er wel blijvende schade kan zijn, schade die je nooit meer kan herstellen: zoals maagzweren, hernia's, overgewicht, verslaving en hartinfarcten.” Het is dus best om langdurige stress te voorkomen en regelmatig tijd te nemen om te ontstressen.

Enkele tips

  • Slaap en rust voldoende, drink minder koffie, eet gezond en regelmatig.
  • Sporten of bewegen ontspant en zorgt voor ontlading. Ga met de fiets naar het werk, doe een wandeling tijdens de middagpauze en stap regelmatig eens weg van je bureau.
  • Maak een lijstje van wat je nog moet doen, zodat je niets hoeft te onthouden en taken kan schrappen.
  • Regelmatig korte pauzes nemen, is beter dan een lange pauze.
  • Plan uitjes en ontspanning naast het werk. Een kort vakantieweekendje, een leuke dagtrip, een boswandeling of een avondje Trakteer jezelf op een massage, een sauna of een goed boek.
  • Trakteer jezelf op een massage, een sauna of een goed boek.
  • Leer relaxen door ontspanningsoefeningen, yoga of meditatie.
  • En last but not least: herschik je dag- of weekindeling en bouw bewust deze tips in.

“Word je dus bewust van stress en leer met stress om te gaan, want daarvan blijf je jong, gezond en vergroot je je weerbaarheid. Blijf je gezond, dan heb je ook meer geestelijke en lichamelijke weerbaarheid.”

(mr) - Nell van de Ligt is stress- en burn-outexpert. Nadat ze zelf een burn-out heeft gehad, is ze op zoek gegaan naar wat stress en burn-out nu precies inhouden. In 2007 richtte ze haar bedrijf Ligtpunt op om leidinggevenden te trainen die willen voorkomen dat medewerkers uitvallen door stress en burn-out. Naast deze training begeleidt ze ook medewerkers die een burn-out dreigen op te lopen of die een burn-out hebben. 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.