De vraag van élke week: hoe voel ik me?

Tim Vermeire
“Je moet niet als bedrijfsatleet op de Mont Ventoux staan pronken om een goede medewerker te zijn.” (Tim Vermeire, specialist corporate vitality bij Attentia)

Bedrijven die maar niet kunnen zwijgen over de happiness van hun medewerkers, maar in de praktijk alleen naar productiviteit kijken: ze bestaan. Gelukkig zijn er vele andere die écht begaan zijn met het welbevinden van hun medewerkers. Maar als werknemer kun je ook zelf heel wat doen om je eigen welzijn op te krikken.

Tim Vermeire, specialist bij HR & Well-being-partner Attentia, houdt eigenlijk niet van de term 'welzijn'. Daar kleeft soms een wat vreemde connotatie aan, vindt hij. Neen, dan heeft hij het veel liever over 'corporate vitality'. “Het gaat er immers om dat bedrijven samen met de mensen op de juiste manier rond welzijn kunnen werken. We zien corporate vitality als een strategische zoektocht naar de juiste positionering en de gepaste acties die finaal leiden tot een optimaal welzijn, een optimaal engagement en ook optimale resultaten. Dát is de essentie, en dat gaat veel verder dan 'we moeten veel bewegen, gezond eten, voldoende me-time nemen'.”

Geen marathon, maar koffiekoeken

Er zijn vandaag nauwelijks bedrijven meer die helemaal géén aandacht schenken aan hoe medewerkers zich voelen. Dat betekent niet noodzakelijk dat ze alle medewerkers oproepen om mee met de CEO een marathon te lopen. Of zoals Tim Vermeire het zegt: “Je moet niet als bedrijfsatleet op de Mont Ventoux staan pronken om een goede medewerker te zijn. Je werkt al aan het welzijn van de mensen door elke vrijdagochtend samen met de collega's de tijd te nemen om de dag rustig op te starten door samen koffiekoeken te eten. Ja, natuurlijk zijn koffiekoeken niet het gezondste ontbijt, maar je organiseert op die manier wél een moment waarop een team zich even op een andere manier verbindt, los van de dagelijkse routine in het werk.”

Maar je kunt ook zélf werken aan je eigen welbevinden en dat van de mensen rondom je. Opnieuw: je hoeft daarvoor geen Alpencol op, al blijft gezond eten, voldoende bewegen en op tijd gaan slapen belangrijk. De hoofdboodschap, zo legt de expert uit, is dat je doet wat in jouw situatie het best is om je levenskwaliteit te verhogen. Heb je tijd en beschik je over een goed gestel? Train dan gerust met de collega's voor de 20 kilometer van Brussel. Heb je daarentegen thuis een paar kleine kinderen lopen of kruipen? Dan is een uurtje extra slaap misschien een betere investering van je kostbare tijd. “Voor iedereen is een fysieke conditie wel een sterk fundament. En dit kun je ook realiseren door elke dag in korte timeslots aandacht te hebben voor je lichaam en 15 minuten functionele oefeningen uit te voeren die de mobiliteit van je lichaam verbeteren. In de living, op het terras, kies maar. Hyperefficiënt. Je hebt dan ook automatisch meer aandacht voor zelfzorg in zijn totaliteit.”

Kwaliteit dankzij reflectie

“Je kunt ook op heel andere manieren je levenskwaliteit bevorderen”, gaat Tim Vermeire verder. “Dat start met een goede relatie met je collega's. Die bouw je op via intervisie, door samen successen te boeken en ze te delen, door samen eens stil te staan bij wat werk, welzijn en levenskwaliteit voor jou en je collega’s betekenen. Dankzij een goede persoonlijke relatie eens kunnen ventileren en waardering krijgen, is veel fundamenteler dan het compensatiegedrag waar de maatschappij vandaag op aanstuurt.”

Het allerbelangrijkste dat je te doen staat om je eigen welzijn te bevorderen, is genoeg reflecteren. Reflecteren helpt je om effectiever te reageren bij toekomstige gebeurtenissen. “Je moet jezelf regelmatig de vraag stellen hoe het met je gaat, en daar betekenis aan te geven. Als het kan, doe je dat ook samen met anderen. Mocht iedereen daar meer tijd voor nemen, dan zou iedereen ook veel sneller weten wat ze nodig hebben en wat niet. Zo spoor je trouwens stress of een tekort aan energiebronnen op en kun je tijdig schakelen. Dan kun je heel bewust kiezen wat voor jou het best is om je levenskwaliteit te verhogen. Maak tijd om af en toe na het werk iets te gaan eten met collega's en op vrijdagavond met je partner een gin-tonic te drinken. Geniet en sta stil bij de week die is gepasseerd. Door reflectie kom je tot bewuste keuzes richting meer levenskwaliteit.”

Lees verder:

"Hey, ik, hoe gaat het met je?" 

In samenwerking met MARK Magazine
(tv) - Bron: MARK Magazine 

Meer info over Stress , Ontspanning , Gelukkig op het werk , Evenwicht werk-privé , Gezondheid

14/07/2017