Mag jij Facebooken op het werk?

Facebook

Veel werknemers hebben beperkte internettoegang op kantoor. Nochtans heeft surfen naar Facebook ook voordelen voor je werkgever.

Communicatieprofessionals krijgen het meest toegang tot sociale media op het werk. 64 procent van hen kan aan alle sociale media tools, van Facebook en Twitter tot YouTube. 77 procent kan op minstens één sociale netwerksite (Facebook, LinkedIn of Netlog). Dat blijkt uit een onderzoek van communicatieadviesbureau Leads United bij 70 bedrijven en organisaties over heel België.

Verrassend: meer dan een op de drie communicatiemedewerkers heeft geen onbeperkte internettoegang op het werk. “Bedrijven leggen de lat meestal voor alle werknemers gelijk: iedereen of niemand mag surfen naar sociale media”, vertelt Pieter De Wit, account manager bij Leads United. “Wij adviseren onze klanten om zeker de communicatiemedewerkers toegang te geven tot alle sociale media. Dat creëert enorme opportuniteiten. Eigenlijk zou elk bedrijf een eigen social media policy moeten uitstippelen.“

Minderheid heeft social media policy

Met zo’n sociaal mediabeleid kan er gedifferentieerd worden: welke werknemers krijgen toegang tot welke toepassingen. Bedrijven kunnen zo ook klanten bereiken, meer visibiliteit creëren, de eigen werknemers aanspreken, rekruteren of in contact komen met adverteerders.

Ongeveer drie op vier bedrijven heeft geen social media policy. Van de bedrijven die wél zo’n beleid uitstippelden gaat het vooral om een eigen regels. Bij een kleine minderheid maken de guidelines deel uit van een ruimer IT- of bedrijfsbeleid.

Internettoegang beperken nutteloos

Het positieve nieuws: het percentage respondenten mét een sociaal mediabeleid is 12 procent gestegen tegenover 2008, en zelfs meer dan een verdubbeld (+ 15 procent) in vergelijking met 2007. Sinds 2008 is het professionele gebruik van social networks gestegen met 20 procent.

“Internet of sociale media op het werk verbieden, heeft geen zin. Veel werknemers hebben nu een smartphone en kunnen deze beperkingen dus makkelijk omzeilen. Bedrijven zien sociale media nog te veel als een bedreiging en te weinig als een ongelofelijke opportuniteit. Werknemers kunnen met tools zoals Facebook of Twitter zelf ambassadeurs worden van hun bedrijf en merk. Zien ze op het net negatieve content over hun bedrijf, dan kunnen ze dat melden aan de communicatieafdeling. De lijst voordelen is onuitputtelijk”, zegt Pieter De Wit.

Bedrijven die sociale media gebruiken, doen dit vooral voor externe communicatie. Amper 3 procent van de respondenten gebruikt ze voor interne doeleinden. Bij 14 procent van de respondenten worden de werknemers via sociale media betrokken bij bedrijfsactiviteiten.

(mr) 

Meer info over Sociale media

26/07/2010