Hoe een lastige collega aanpakken in 10 stappen

Op talloze manieren kunnen mensen met wie je samenwerkt je irriteren. Omdat ze zich niet aan gemaakte afspraken houden. Omdat ze je storen met vragen waarop ze heus zelf wel het antwoord kennen. Of omdat ze het een zeggen en het ander doen, en als dat niet goed uitpakt ze snel hun eigen straatje schoonvegen.

19 juni 2013

Delen

haat collega
"In je eigen reactie zit de sleutel naar een adequater omgaan met vervelende collega’s of onverwachte gebeurtenissen." (Heidi Does, Slow Working trainer Doe's Mindful)

“Veel professionals balen van dat gezanik en gedraai”, getuigt Slow Working trainer Heidi Does. “Ze willen gewoon hun werk doen, maar helaas lukt dat niet altijd wanneer zij de touwtjes niet zelf in handen hebben. Het komt er dan op aan om te leren omgaan met die incompetente, slordige, luie, onverschillige, saaie, onbetrouwbare of onpraktische collega’s.”

Zij zijn het immers die ervoor zorgen dat jij ergernis, ongeduld, teleurstelling, boosheid of onmacht ervaart. Of ... kan het zijn dat het niet aan hén ligt dat jij je zo voelt? Ligt het aan jezelf? Of liever: zit het ín jezelf?

Voorbeeld

Stel je voor: je dag is net begonnen en je hebt een volle agenda. Gisteren heb je langer doorgewerkt om je goed voor te bereiden op de functioneringsgesprekken met je medewerkers die voor vandaag gepland staan. Je hebt er zin in, want je zit op koers met je team. Je wilt net het eerste gesprek ingaan als de telefoon gaat. Je denkt nog 'Zal ik … of niet?', maar je bent consciëntieus en neemt de hoorn op.

De verkoopdirecteur vraagt of je die offerte - die eigenlijk pas over twee dagen de deur uit zou gaan - vandaag voor de lunch wilt aanleveren. 'Ja sorry, we wisten het gisterochtend al, maar Italië kwam er tussen, waardoor we helemaal vergeten zijn het aan jou door te geven. Zorg wel dat die technische specificatie in lijn is met ISO-14001. En check of dat effect heeft op die juridische clausule op het eind, want daar willen we onze vingers niet aan branden... We zitten erop te wachten, dus pronto!'

Een onredelijk verzoek? Ja. Een vloek en een tier waard? Ook.

Jouw reactie?

Je bent het je misschien niet bewust, maar op dat moment draait jouw stresswiel op volle toeren. Je gedachten gaan van ‘Is die helemaal van de pot gerukt?’ tot ‘Hoe ga ik die functioneringsgesprekken verzetten?’. Gevoelens van ongeloof, irritatie, frustratie, teleurstelling of boosheid dienen zich aan. Je lichaam doet ook mee: je hartslag gaat omhoog, je neusgaten staan wijduit, schouder- en nekspieren spannen zich op. Het is ‘feest’ daarbinnen in je lijf, allemaal (automatische) reacties op een onaangename ervaring.

Does: “En net in die reacties zit de sleutel naar een adequater omgaan met vervelende collega’s of onverwachte gebeurtenissen. Elke dag, misschien zelfs meerdere keren per dag, gebeuren er onprettige dingen. Daar heb je geen invloed op, maar je kan wél iets doen aan jouw reactie op die onaangename ervaring.”

Gun jezelf een mentale 'check-in'

  1. Erken dat de situatie waarin je nu zit niet strookt met jouw verwachtingen voor deze dag. Er gebeurt iets anders dan wat jij wil.
  2. Breng je aandacht van buiten naar binnen.
  3. Maak bewust contact met je gevoel van ongeloof, irritatie, ongeduld, argwaan of welke emotionele reactie dan ook, maar doe er niets mee. Gooi het niet terug naar die ander.
  4. Merk op of er ook gedachten zijn en hoe je lichaam reageert op deze situatie. Schenk ook daar aandacht aan.
  5. Zoom voor een moment in op je adem. Adem rustig in en uit. Wees je bewust van wat dat doet bij je buik of borst.
  6. Besef: zo is het nu. Niet anders.
  7. Breng je aandacht terug van binnen naar buiten.
  8. Krul je mondhoeken omhoog en realiseer je dat de ander net is als jij: een feilbaar mens.
  9. Kies nu bewust je antwoord. Doe dat op basis van de informatie uit je mentale ‘check-in’.
  10. Accepteer wat er gebeurt als gevolg van de door jou gekozen actie.

Pas deze 10 stappen zo goed als mogelijk toe en ga erop vertrouwen dat je het juiste antwoord vindt, ook in een voor jou lastige situatie. Je zult ervaren dat zorgen, eisen en verplichtingen - die zo benauwend kunnen zijn – zich terugtrekken. Op deze manier ga je inzien wat een situatie nodig heeft en zul je vaker op een milde, vriendelijke manier handelen.

Die incompetente, slordige, luie, onverschillige, saaie, onbetrouwbare, onpraktische, lastige collega zal niet weten wat hem/haar overkomt ...

(hd) 

Na een lange carrière als communicatieadviseur bij internationaal opererende bedrijven helpt Heidi Does nu managers en ondernemers om beter met werkdruk om te gaan, zodat ze effectiever functioneren en hun expertise als vanzelf optimaal gaat renderen. Zij doet dit met Slow Working trainingen op basis van mindfulness.
Vraag haar gratis e-book ‘Elke dag moeiteloos effectief in je werk’ aan op www.doesmindful.nl.
 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.