Gelukkige werknemers zijn productiever … met chocolade

reep chocolade vrouw

Uit onderzoek van economen van de Britse University of Warwick blijkt dat geluk de productiviteit van werknemers met 12 procent doet verhogen.

Andrew Oswald, Eugenio Proto en Daniel Sgroi voerden een aantal experimenten uit om te testen of gelukkige werknemers harder werken. Om 'geluk' in een labo te kunnen creëren, pasten de onderzoekers emotionele manipulatie toe.

Zo kregen een aantal deelnemers bijvoorbeeld een fragment te zien van een stand-up comedian of kregen ze gratis fruit en chocolade. De controlegroep keek naar een neutrale video en kregen niets om te snoepen. Nadien testten de onderzoekers de productiviteit van de deelnemers onder druk.

Wat bleek?

De economen ontdekten dat het kijken naar de stand-up comedian of een chocoladereep eten, de prestaties in de daaropvolgende productiviteitstaak doet verbeteren. De productiviteit van gelukkige proefpersonen ligt zelfs 10 tot 12 procent hoger dan die van de neutrale controlegroep. Ook bleken ongelukkige personen, die gevraagd werden om aan een negatieve periode uit hun leven te denken, minder productief te zijn dan de controlegroep of de gelukkige groep.

De resultaten van de studie komen overeen met die van eerdere studies en tonen de positieve relatie tussen tevredenheid en productiviteit. De onderzoekers benadrukken dat werkgevers hieruit enkele lessen kunnen leren. Zo kunnen kleine zaken – zoals gratis chocolade of fruit, of zelfs een simpel bedankje – positief zijn voor de productiviteit van werknemers. Proto: "Managers moeten zeker niet vrezen dat vrolijke, gelukkige werknemers zullen zorgen voor meer afleiding en een dalende productiviteit."

(nm) – Bron: Theconversation.com 

31/03/2014

  • 31 maart 2014