Deze 10 vreselijke gewoontes vreten energie

De beste manier om je productiviteit te boosten, is door je routine en gedrag onder de loep te nemen en te kijken waar de energievreters en tijdverspillers zitten. Wat haalt jouw motivatie onderuit? Waar krijgt jouw productiviteit een deuk? Wie zuigt jouw energie weg? Ontdek waar jij van je eigen doelen afgeleid wordt en verander deze gewoontes. Maak van jezelf en je productiviteit weer een prioriteit.

23 maart 2018

Delen

1. Je zorgen maken over dingen die buiten je macht liggen

Je zorgen maken is tijdverlies. Helemaal als hetgeen waar je je zorgen om maakt volledig buiten jouw macht ligt. Je kan jezelf alleen maar een slecht gevoel geven en uiteindelijk niets veranderen. Je verliest slaap, wordt ziek, zondert je af… Al deze bijwerkingen maken van piekeren een ongezonde gewoonte, die niets oplevert.

In plaats van je gek te piekeren, probeer een ander perspectief te vinden en kijk of je zelf iets aan de situatie kan veranderen of bijdragen. Is dat niet zo, accepteer het en kijk hoe je verder kan. Focussen op mogelijkheden zal je meer energie geven en je zal je vrijer voelen door na te denken over wat je wel kan doen.

2. Altijd perfectionistisch zijn

Perfectie nastreven is mooi, maar vermoeiend en vaak onhaalbaar. Vaak is een oog voor detail mooi meegenomen, maar meestal draait het gewoon om je werk afkrijgen binnen de deadline. Soms kan je maar tot 95% raken, ook al wil je er 100% van maken. Die overige 5% is soms even tijdrovend als die andere 95%. Kijk voor jezelf wat nodig is, wat haalbaar is en pick your battles. Zo blijf je gemotiveerd voor je volgende taak. Want als je jezelf altijd richt op de 100%, zal je af en toe falen en met enorm veel stress af te rekenen krijgen en dat werkt demotiverend.

3. Afgeleid raken door wat anderen belangrijk vinden

Klagen je collega’s over iets wat jou eigenlijk niet echt aanbelangt of waar je zelf geen mening over hebt? Het is gemakkelijk om toch bij de zaak betrokken te raken en jezelf in iets te verliezen waar je eigenlijk liever geen energie in zou steken. Als het voor jou niet relevant is, probeer dan niet té betrokken te raken. Je wint er niets bij. Het is goed om je collega’s te steunen, maar let wel dat je jezelf er niet in verliest.

4. Mensen helpen die niet geholpen willen worden

Hoe goed je intenties ook zijn, hulp wordt niet altijd aanvaard en dat is vermoeiend en frustrerend. In plaats van je energie te verspillen aan mensen die het niet willen, investeer in jezelf en probeer mensen te helpen die hier wel voor openstaan.

5. Te veel aandacht geven aan wat anderen doen en denken

Ben je iemand die sms-berichten over analyseert, elke e-mail vanuit elke toon interpreteert, en zichzelf constant afvraagt wat anderen over hem of haar denken? Veel (gis)werk dat vaak geen echte onderbouwde basis heeft. Vaak is iemand gewoon kortaf door een gebrek aan tijd, waren ze gefrustreerd doordat ze zelf een slechte dag hadden of heb je het misschien zelf gewoon verkeerd geïnterpreteerd. Laat wat anderen denken jou niet ondermijnen.

Soms kruipen woorden of gebaren onbewust toch onder je huid, probeer dat van je af te zetten. Concentreer je op wat jij wil en wat jij denkt. Kan je het niet loslaten, bespreek het dan met de persoon in kwestie voor duidelijkheid. Maar laat je niet meeslepen.

6. Tijd doorbrengen met mensen die je naar beneden halen

De mensen waar jij je mee omringd zijn belangrijk. Krijg je tonnen negatieve energie over je heen dan is het moeilijk om dat te negeren en je er niet door te laten beïnvloeden. Spendeer je tijd daarom niet aan mensen die je constant afbreken, slecht advies geven of je ambities onderuit halen. Je tijd is kostbaar, zorg dat je vrienden je opbouwen en dat je sociale contacten constructief zijn.

7. Werk doen dat je niet fijn vindt

Er zullen altijd taken zijn die je minder graag doet, maar als je volledige jobinhoud je doet balen, dan is het tijd voor een nieuwe job, of om je jobinvulling te her-evalueren. Je werkt ongeveer 40 uur per week, die kan je beter op een aangename manier spenderen. 8 uur per dag tegen elke minuut op zien, kan niet de bedoeling zijn en is tijdsverspilling. Je saboteert op deze manier jezelf én je energiepeil.

8. Sportsessies overslaan

Sporten is een vorm van ontstressen. Je doet het daarom best vóór of na je werk. Natuurlijk ben je dan juist vatbaar om nog eens op de snooze-knop te drukken of om meteen naar huis te gaan en te rusten. Begrijpelijk, maar je doet er jezelf uiteindelijk geen plezier mee.

Maak daarom op voorhand je sporttas klaar of leg je sportoutfit klaar zodat je niet te veel hoeft na te denken om toch nog snel een sportsessie vóór of na het werk in te plannen. Gewoon doen.

9. Blijven hangen in het verleden

Het is gemakkelijk om je verleden de schuld te geven van dingen die in het heden fout lopen, maar je hebt een keuze. Het verleden accepteren, doorgaan en je situatie veranderen, of blijven hangen en jezelf verlammen. Je kan wat gebeurd is niet meer veranderen. Laat het verleden zien dat het je niet klein krijgt en ga alsnog voor je doelen.

10. Moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen

Ben jij iemand die zoveel mogelijk mensen tevreden wil stellen? Dan zal je vaak verantwoordelijkheden opnemen die niet voor jou bedoeld zijn. Toch zeg je ‘ja, ik doe het wel’ omdat je nu eenmaal wil helpen. Maar is dat wel het beste voor jou?

Stel grenzen en vergeet niet om deze zelf te respecteren. Je kan niet alles op je nemen. Leer daarom ‘nee’ zeggen en voet bij stuk te houden. Hierdoor zal je meer tijd en energie hebben voor jezelf én je eigen doelen, want die zijn ook belangrijk.

(sjv) - Bron: Entrepreneur.com 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.