De 8 ultieme tips om je beter te kunnen concentreren

Recent onderzoek van de universiteit van Californië toont aan dat we dagelijks geconfronteerd worden met ongeveer 34 GB informatie. Dat is 2 keer zoveel als 30 jaar geleden en die info bereikt ons meer dan dubbel zo vaak. Wat ons punt nu juist is? Eeeuuhm, effe denken... 8 tips om je beter te kunnen concentreren!

1. Multitasken bestaat niet

Sorry vrouwen, maar ook jullie zijn niet in staat om productief te multitasken. Hoewel het misschien lijkt alsof je aan het luisteren bent terwijl je een bericht aan het typen bent, zijn je hersenen in praktijk constant van activiteit aan het wisselen. Zo maak je niet alleen gemakkelijker fouten (denk aan auto-ongevallen door gsm-gebruik), je onthoudt ook minder van wat je hebt gedaan. Je hersenen geraken aan topsnelheid vermoeid. Idealiter neem je een korte mentale pauze na elke activiteit en hou je activiteiten dus strikt gescheiden.

2. Had mama toch gelijk?

Een georganiseerde en proper opgeruimde werkomgeving vermijdt nodeloze bronnen van afleiding. Op deze manier kan je aan één taak verder werken zonder aan iets anders te denken telkens je blik afdwaalt. Zou mama dan toch gelijk gehad hebben toen ze bleef zeuren over die opgeruimde kamer?

3. Sound of silence

Absolute stilte is niet per se voor iedereen de ideale achtergrondmuziek. Voor de ene is hardrock ideaal om in zijn of haar mentale cocon te kruipen, sommige mensen houden dan weer van geroezemoes op de achtergrond. Probeer dus gerust verschillende muziekstijlen en achtergronden uit. Als je merkt dat muziek beluisteren je eerder afleidt dan vooruithelpt, maak jezelf dan ook niks wijs! Je vermijdt sowieso het best het geluid van sms’en, e-mails en telefoons. Om in een staat van concentratie te komen, heb je gemiddeld 15 minuten nodig. Om de 3 minuten afgeleid worden door één of andere jingle, zorgt er dus voor dat je nooit volledig gefocust bent.

4. Gezonde geest in een gezond lichaam

Je brein heeft de juiste vitaminen nodig om te kunnen functioneren. Eet dus gezond en kom regelmatig buiten voor een stevige portie lucht en licht. Onder andere vetten in vis, noten en avocado’s leveren de broodnodige brandstof voor je brein. Sport werkt niet enkel ontspannend, het zorgt ook voor meer dopamine in je bloed. Je wordt er blijer van, maar ook gemotiveerder. Je aandachtsboog zal er aanzienlijk door verlengen.

5. Vroege vogel of nachtuil?

Probeer voldoende te slapen en op de juiste uren te werken. Vermijd voor het slapengaan voorwerpen die blauw licht uitzenden, zoals TV’s, computers en gsm’s. Deze voorwerpen laten je brein denken dat het dag is en zorgen ervoor dat je je minder moe voelt dan je bent. Als je het dan toch echt niet kunt laten, installeer dan programma’s als f.lux software op je computer. Dit soort programma’s vermindert de hoeveelheid blauw licht dat uitgestraald wordt, afhankelijk van het tijdstip. De meeste mensen leveren hun beste werk in de late ochtend. Vanaf het middaguur tot ongeveer vier uur neemt het concentratievermogen dan weer af. Dit hangt natuurlijk ook af van je uurrooster.

6. Organisatie

Als je zelf niet weet of je een tekst van één of vijf pagina’s moet schrijven, ben je na drie regels al afgeleid. Bepaal goed op voorhand de ‘wat’, ‘waarom’, ‘voor wie’ en ‘wanneer’ van je opdracht. Het kan je heel wat start- en stopmomenten besparen tijdens de uitwerking.

Deel grote taken ook op in kleine stappen. Een duidelijk pad volgen vergt minder concentratie dan een wirwar van paadjes.

7. Stel een deadline

Deadlines kunnen voor stress zorgen. Maar als die stress niet verlammend werkt, kan het je brein ook dwingen om in staat van concentratie te blijven. Krappe deadlines zorgen ervoor dat je recht op je doel afgaat, zonder je te verliezen in al te veel details.

8. De plusvijf-regel

Lijkt het er, ondanks deze tips, nog steeds op dat je over het concentratievermogen van een goudvis beschikt? Probeer dan de plusvijf-regel! Deze regel daagt je uit om nog 5 minuten, 5 pagina’s, 5 oefeningen, … te proberen alvorens er de brui aan te geven. Zo zal je vissenbrein worden getraind om zich langer te kunnen concentreren.

Proficiat! Je concentratievermogen heeft het dan toch al zo’n 700 woorden uitgehouden! Vergeet niet even te rusten nu hé.

(mr) 

Meer info over Stress , Evenwicht werk-privé , Ongewenst gedrag

05/12/2017