40 manieren om te relaxen in (minder dan) 5 minuten

Nood aan ontspanning? Dan denk je misschien aan een weekendje weg of een welverdiende strandvakantie. Maar daar is niet altijd tijd voor. Toch hebben we soms nood aan een relaxmoment, tijd of niet.

17 mei 2018

Delen

Staan er zo’n 200 ongelezen e-mails in je inbox? Begint er over 5 minuten een vergadering? Voel je de stress van de deadlines aan je gemoed knagen? Dat is dan het perfecte moment om even te ontspannen. Hoewel dat misschien het laatste is waar je aan denkt. Ontspannen hoeft niet altijd op een strand met een cocktail in de hand. Er is niet altijd tijd om te relaxen in de zon, of zelfs voor het slapen, eten, of naar het wc gaan. Maar met deze 40 tips kan je toch snel even 5 minuten ontspannen.

Welke van deze 40 manieren werken voor jou?

Voeding

1. Drink groene tee

Het hoeft niet altijd koffie te zijn, maar warme dranken helpen om je te kalmeren. Vooral groene thee heeft een positief effect op je zenuwen.

Voor meer inspiratie: De 6 beste alternatieven voor een kop koffie.

2. Eet (zwarte) chocolade

Een klein stukje zwarte chocolade stabiliseert je stresshormoon en je metabolisme. Verder is het ook goed voor je productiviteit. 

3. Eet een lepeltje honing of doe een lepeltje in je warme drank.

Honing levert bestanddelen die ontstekingen in de hersenen verminderen en de effecten van depressie, paniekaanvallen en stress tegengaan.

4. Eet mango

Eventjes een vakantiegevoel? Eet een mango. Niet alleen smaakt het naar een exotische bestemming, het bevat ook bestanddelen die het stressniveau verminderen.

5. Knabbel op kauwgom

De smaak maakt niet uit, maar enkele minuten knabbelen kalmeert de zenuwen al.

6. Ga voor een krokante snack

Wanneer we gestresseerd zijn, hebben we meer zin in krokante, hartige en zoute snacks. Die krokante snacks hoeven niet noodzakelijk een snoepreep te zijn, ga voor een gezonder alternatief: nootjes, een seldersteel, een gezonde ‘snoepreep’ ...

Mindfulness

7. Mediteer

Dit kan je zelfs op je werk doen. Geen idee hoe je eraan begint? Hier vind je 3 tips om op je werk te mediteren.  

8. Leg je hoofd op een kussen

Dit gaat je niet zo goed lukken op kantoor, maar thuis kan je dit wel even doen. Heb je geen tijd om in slaap te vallen? Gebruik het kussen dan samen met een visualisatietechniek. Je legt je hoofd op het kussen en je beeldt je in dat het kussen je zorgen opslorpt. Zo laat jij je stress achter in je hoofdkussen. (Vergeet het niet even stevig uit te kloppen wanneer je daadwerkelijk gaat slapen.)

9. Adem bewust

Af en toe stilstaan bij je ademhaling kan wonderen doen. Adem enkele keren diep en langzaam in en uit, dat zal je bloeddruk en je hartritme verlagen. Er bestaat ook een yoga-ademhalingsmethode, namelijk de pranayama techniek. Dit houdt in dat je maar één neusgat tegelijk gebruikt om je te kalmeren. De techniek zou hetzelfde effect hebben als acupunctuur, en je geest en lichaam in balans brengen.

10. Probeer progressieve spierontspanning

Voel jij je gespannen? Knijp, laat los, herhaal. Deze techniek houdt in dat je je spieren opspant in één lichaamsdeel per keer. Hierdoor zou je volledig ontspannen en je rustiger voelen. Het zou ook een goede manier zijn om in slaap te vallen.

11. Tel achteruit

Je bent te druk bezig met nadenken over welk cijfer voor 7 komt om je nog veel zorgen te maken om iets anders. Is terugtellen te gemakkelijk, dan kan je altijd het alfabet eens omgekeerd opzeggen. Het is vooral een manier om jezelf af te leiden én te kalmeren.

12. Gebruik creatieve visualisatie

Een vrijgeleide om even te dagdromen. Denk aan dingen die je gelukkig maken of die je in een ontspannen stemming brengen.

13. Sluit je ogen

Een fractie van de tijd je oogleden laten rusten is vaak al voldoende om voor even de chaos buiten te sluiten en je te bezinnen.

Lichaamsrelaxatie

14. Geef jezelf een handmassage

Ben je constant aan het tokkelen op je toetsenbord? Dan kunnen je vingers misschien wel eens verkrampen. Een handmassage kan dan zeker deugd doen. Je handen zijn sowieso erg onderhevig aan stress. Weet je niet hoe je aan zo’n massage begint? Op YouTube vind je enkele handige instructievideo’s. Een welriekende handlotion zorgt voor dat beetje extra. Wist je trouwens dat het masseren van de spier onder je duim ervoor zorgt dat je minder stress in je schouders, nek en hoofdhuid voelt?

15. Probeer acupressuur

Laat de naalden achterwege, deze therapie kan je gewoon met je handen doen. Het aanraken van bepaalde drukpunten zorgt voor relaxatie en brengen je lichaam en geest in balans. Zoek zeker online naar tips. Lavendelolie zorgt voor een extra ontspannend effect.

16. Rol je voeten over een golfbal

Een voetmassage? Je voet over een golfbal wrijven is een handige shortcut voor een instant diy-massage.

17. Knijp in een stressbal

Soms wil je wel eens iemand slaan of de nek omwringen, zoek dan best een alternatief, zoals een stressbal. Een handige, draagbare en niet expliciet agressieve manier om je stress te verminderen.

Of waarom eens geen voodoopop proberen?! 

18. Laat koud water over je polsen stromen

Er lopen enkele belangrijke aders op de plek van je polsen. Even water over die plek laten stromen, kalmeert daardoor je hele lichaam. Heb je dus het gevoel dat je oververhit raakt door de stress, hou je polsen onder een zachte koud waterstroom en dep wat koud water achter je oorlellen.

19. Kam je haar

Zelfs al ziet je haar er niet uit als een rattennest, toch kan je haar borstelen je frustraties laten wegsmelten. Repetitieve gebaren zorgen ervoor dat je lichaam zich ontspant. Dingen zoals je haar borstelen, de afwas doen, breien ... zorgen ervoor dat je je relaxt.

Nieuwe omgeving

20. Zonder je even af

Heb je een landschapskantoor? Dan kan het wel eens druk en chaotisch worden. 5 minuten tijd voor jezelf is dan vaak genoeg om even op adem te komen en je gedachten op een rijtje te zetten. Je zal meteen een grote portie stress voelen wegebben.

21. Creëer een zenzone

Zoek een plek die vrij is van stress. Al is het maar de wc-cabine. Vind je een iets ruimere plek? Dan kan je een geurkaars aansteken en een comfortabele stoel installeren. Thuis kan je zelfs wierook gebruiken en enkele minuutjes gewoon verdwijnen in je zenplek tot je spanning wegtrekt.

22. Zoek de zon op

Je hoeft er geen vliegtuigticket voor te boeken, maar als er eens een zonnige dag is, blijf dan niet binnen voor de lunch. Maak een ommetje of ga buiten de bedrijfsmuren zitten om jezelf op te laden. Natuurlijk licht kan stress verminderen en is gekend als effectieve manier om mensen met een depressie te helpen. Een goede lichtinval staat dan ook hoog op werknemers hun verlanglijstje!  

Heb je de mogelijkheid om buiten te werken? Ideaal. Zorg er wel voor dat je de nodige voorzorgen neemt! 

23. Kijk uit het raam

Nee, je moet niemand bespioneren. Het volstaat al om 5 minuten uit het raam te staren om wat druk van je schouders af te nemen. Kijken naar ronddrijvende wolken, wiegende boomkruinen, een vliegtuig in de verte is veel relaxerender dan kijken naar een tv-scherm.

24. Ruim op

Rommel en wanorde dragen bij tot stress. Gebruik je vrije minuutjes daarom om je bureau op orde te brengen. Omgebogen paperclips, lege blikjes, een stapel papierwerk … het kan allemaal je stress aanwakkeren. Heb je het niet meteen nodig, steek het in een schuif. Heb je het niet nodig, gooi het weg.

Beweeg

25. Doe yoga

Tijd om te ontstressen met Start to Yoga. Evy Gruyaert begeleidt je in de eerste stappen om actiever en toch ontspannen je werkdag door te komen. Bekijk de video. 

26. Stretch

Zit je lang neer? Dan gebruik je best enkele stretchoefeningen om je lichaam gezond te houden.

27. Loop wat ter plaatse

Je kan niet weglopen van de stress, maar je mag altijd eens proberen. Loop even ter plaatse om je endorfines te activeren. Het kleinste beetje beweging kan al een verschil maken in je strijd tegen de stress. Inspiratie nodig? Bekijk de video ‘Zo optimaliseer jij je pauzes op kantoor’.

28. Maak een snelle, korte wandeling

We kennen allemaal de uitdrukking: “Walk it off”. Tijdens je snelle wandeling krijg je je beweging en je me-time. Win-win.

Creativiteit en entertainment

29. Schrijf het neer

Je emoties op papier zetten, kan ervoor zorgen dat je er minder door geïntimideerd bent. Of het nu op een kladblaadje is, in een app op je gsm, of in een bullet journal, vind de manier die bij je past.

30. Luister naar je favoriete nummer

Je favoriete lyrics luidkeels meezingen, geeft je de indruk dat alles oké is. Je favoriete nummer beluisteren, kan je ook meteen in een betere beu brengen. Vooral klassieke muziek voor je gaat slapen, heeft een positief effect. Volledige concentratie gegarandeerd met deze playlist! 

Enne ... welke muziek is het meest geschikt tegen stress? 

31. Dans

Staat je muziek aan? Doe er ineens een dansje bij. Beweging en muziek, je combineert weer enkele tips tegelijk in 5 minuten tijd. Het kan zijn dat je collega’s even raar opkijken, maar nodig hen gewoon uit om mee te doen.

32. Doe een kruiswoordpuzzel

Breinspelletjes en denksport, deze puzzels vragen concentratie en helpen je om je angsten en zorgen los te laten. Een Zweeds raadsel, sudoku of zoekdiagram, zolang jij je hersenen maar uitdaagt.

Geuren

33. Ruik aan wat bloemen

Bepaalde geuren kunnen ons gemoed veranderen en stimuleren. Het is moeilijk om boos te blijven met een ruiker rozen onder je neus of met de geur van seringen die je kantoor binnendringt.

34. Probeer aromatherapie

Druppel een beetje lavendelolie of andere geur die werkt voor jou op je handpalm en adem in. De kalmerende geur kan ervoor zorgen dat stress geen kans krijgt doordat het geurreceptoren in de neus aanspreekt die verbonden zijn met het deel van het brein dat onze emoties reguleert.

35. Ruik aan citrus(geur)

Citrusgeur helpt je relaxen doordat het het niveau verhoogt van het stressgerelateerde hormoon norepinephrine (of noradrenaline).

36. Ruik aan koffie

Zelfs als je geen koffie drinkt, kan de geur je nog kalmeren. De geur vermindert namelijk ons stresshormoon.

Sociaal

37. Knuffel een huisdier

Huisdieren zijn een instant stressverlichter, tenminste als ze zich gedragen. Je hond, kat of konijn even een knuffel geven, kan je dag volledig doen omslaan. En misschien was die babbel met je papegaai precies wat je nodig had?

Dit experiment lijkt ons alvast geslaagd: bekijk de video.

38. Lach

Eens flink in de lach schieten kan je bloeddoorstroming stimuleren en je immuniteit versterken. Een lijstje grappige YouTube-filmpjes? De illustraties van De Standaard? Wat werkt er voor jou?

39. Praat met een vriend(in)

Zit je met een hardnekkig probleem dat je al een tijdje stress bezorgt, blijf er niet alleen mee zitten. Je probleem delen en bespreken, kan al een deel van de druk wegnemen. Een nieuw perspectief of gewoon een luisterend oor doet wonderen. Even ongefilterd je gal spuwen over iets of iemand kan wel degelijk opluchten.

40. Begin een vakantie te plannen

Dromen mag. Zeg je creatieve visualisatie om in actie. Droom je van palmbomen en blauwe golven, gebruik je 5 minuten om bestemmingen te zoeken. Zo ben je weer enkele dagen zoet. Het plannen is vaak even leuk als het vertrekken op vakantie. Dan heb je binnenkort weer iets om naar uit te kijken.

(sjv) - Bron: Greatist 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.