Werkplek
Vorige

1 van 555

Volgende

Zijn kantoren klaar voor het hybride werken?

Zijn kantoren klaar voor hybride werken
Organisaties zien hun werknemers na twee coronajaren graag weer meer afzakken naar kantoor. Maar daar lijken ze niet altijd even vlot in te slagen.

Dat het merendeel van de bedrijven de kantoorruimte zelf onveranderd liet, speelt hierbij een rol. Ruim acht op de tien Belgische bedrijven hebben hun kantoor nog niet aangepast aan de veranderde noden, waarbij werknemers schipperen tussen thuiswerken of pendelen naar de werkvloer.

Die is nog altijd traditioneel uitgerust met klassieke bureaus, vergaderzalen en open ruimtes. Dat blijkt uit een steekproef door advieskantoor BDO bij 150 bedrijven rond hun werkorganisatie.

Ontdek: Hoe zal werken er in de toekomst uitzien?

Meerwaarde?

De meerwaarde van de verplaatsing naar kantoor - ten opzichte van werken in het thuiskantoor - is voor veel medewerkers te beperkt, klinkt het bij BDO. “Bedrijven moeten voldoende voordelen creëren om de verplaatsing naar kantoor interessant te maken”, stelt Geert Volders, partner bij BDO Advisory.

“Een van de redenen om naar kantoor te komen, is het samenwerken en het contact opzoeken met collega’s en mensen van andere afdelingen. Daar is de infrastructuur helemaal niet op voorzien.”

Hybride werken: wat wil de werknemer zelf?

Luide team calls

Hoe moet het dan wel? Geert Volders denkt hierbij aan ruimtes voor creatieve en informele meetings en aan afgesloten ruimtes waar medewerkers zich volop kunnen concentreren. Of aan booths om vaak lange (en luide) team calls te doen en te telefoneren. “Maar al die zaken zijn in veel bedrijven vandaag nog onbestaande”, oppert hij.

Ook het samenwerken met andere afdelingen loopt niet altijd even vlot. Zo heeft de helft van onze bedrijven nog geen oplossing gevonden om hybride vergaderingen vlot te laten verlopen, waarbij sommige medewerkers dus op kantoor zitten en andere thuis.

Ook zijn er bij 7 op de 10 bedrijven geen duidelijke afspraken om contact te houden tussen collega’s en leidinggevenden. Kleine bedrijven en multinationals vinden overigens het makkelijkst hun draai in de nieuwe manier van werken.

Extra: Hybride werken bespaart bedrijven 10.000 euro per werknemer

(William Visterin)

11 juli 2022
Aanbevolen jobs

Zijn kantoren klaar voor het hybride werken?

Zijn kantoren klaar voor hybride werken
Organisaties zien hun werknemers na twee coronajaren graag weer meer afzakken naar kantoor. Maar daar lijken ze niet altijd even vlot in te slagen.

Dat het merendeel van de bedrijven de kantoorruimte zelf onveranderd liet, speelt hierbij een rol. Ruim acht op de tien Belgische bedrijven hebben hun kantoor nog niet aangepast aan de veranderde noden, waarbij werknemers schipperen tussen thuiswerken of pendelen naar de werkvloer.

Die is nog altijd traditioneel uitgerust met klassieke bureaus, vergaderzalen en open ruimtes. Dat blijkt uit een steekproef door advieskantoor BDO bij 150 bedrijven rond hun werkorganisatie.

Ontdek: Hoe zal werken er in de toekomst uitzien?

Meerwaarde?

De meerwaarde van de verplaatsing naar kantoor - ten opzichte van werken in het thuiskantoor - is voor veel medewerkers te beperkt, klinkt het bij BDO. “Bedrijven moeten voldoende voordelen creëren om de verplaatsing naar kantoor interessant te maken”, stelt Geert Volders, partner bij BDO Advisory.

“Een van de redenen om naar kantoor te komen, is het samenwerken en het contact opzoeken met collega’s en mensen van andere afdelingen. Daar is de infrastructuur helemaal niet op voorzien.”

Hybride werken: wat wil de werknemer zelf?

Luide team calls

Hoe moet het dan wel? Geert Volders denkt hierbij aan ruimtes voor creatieve en informele meetings en aan afgesloten ruimtes waar medewerkers zich volop kunnen concentreren. Of aan booths om vaak lange (en luide) team calls te doen en te telefoneren. “Maar al die zaken zijn in veel bedrijven vandaag nog onbestaande”, oppert hij.

Ook het samenwerken met andere afdelingen loopt niet altijd even vlot. Zo heeft de helft van onze bedrijven nog geen oplossing gevonden om hybride vergaderingen vlot te laten verlopen, waarbij sommige medewerkers dus op kantoor zitten en andere thuis.

Ook zijn er bij 7 op de 10 bedrijven geen duidelijke afspraken om contact te houden tussen collega’s en leidinggevenden. Kleine bedrijven en multinationals vinden overigens het makkelijkst hun draai in de nieuwe manier van werken.

Extra: Hybride werken bespaart bedrijven 10.000 euro per werknemer

(William Visterin)

11 juli 2022
Aanbevolen jobs

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook