7 tips voor een professionele profielfoto
Wie gebruik maakt van een sociaal medium als LinkedIn om een netwerk te onderhouden, kan maar beter een foto gebruiken die het juiste imago uitstraalt.
Werkgevers zijn op zoek naar een perfect match. Zorg dus dat je profiel een positieve indruk nalaat. Alles start met een professionele profielfoto.
Als je een job wil, moet je jezelf verkopen. Zet je talenten in de kijker en zorg dat je positieve eigenschappen bevestigd worden. Een eigen blog of website, die eveneens je vaardigheden aantoont, is zonder twijfel een pluspunt.
Heb je een uitgebreid netwerk? Maak er dan handig gebruik van. Een groot aantal vacatures worden namelijk ingevuld door mond-tot–mondreclame. Je kunt ook referenties laten zien van collega’s, klanten of je ex-baas. Volg ook interessante bedrijven.
Ga in op online topics die relevant kunnen zijn voor je toekomstige job. Zo laat je zien dat je vlot en duidelijk communiceert. Let wel dat je geen fouten schrijft in je commentaren en posts.
Durven je vrienden stiekem onder jouw naam flauwe berichten posten? Zeg hen dan dat je op zoek bent naar werk en dat je een serieuzer imago wil. Echte vrienden begrijpen dat. Schakel de tag-functie op Facebook eventueel uit.
Nu je werk zoekt, kun je beter even nadenken welke informatie je best voor jezelf houdt. Maar wees subtiel: als je alles afschermt, zou een werkgever kunnen vermoeden dat iets te verbergen hebt.
Heb je in je cv een klein beetje overdreven? Als ze je online profiel bekijken komen ze snel achter je leugentje om bestwil. Probeer dit dus altijd te vermijden. Praat je bijvoorbeeld niet vlot Frans, wees dan gewoon eerlijk.
Foto’s waarop je een hele fles wijn naar binnen kapt, waarop je duidelijk dronken bent of schaars gekleed bent, zijn not done. Als je een professionele indruk wilt maken verwijder je zulke foto’s.
Het is goed om een eigen mening te hebben, maar in sommige situaties hou je die toch beter voor jezelf. Schrijf dus geen domme, gemene of ronduit racistische commentaren. Ook niet over je vorige werkgever.
Heb je moeite met spelling? Met behulp van een spellingchecker schrijf je makkelijk foutloze berichten. Onverzorgde taal en spelling zegt weinig goeds over je communicatieve vaardigheden.
Vermijd online berichten met de vraag: ‘Wie heeft een job voor mij.’ Zo kom je wanhopig over. Ook je netwerk op de hoogte brengen van een toekomstig gesprek is geen goed idee. Zo blaas je bruggen op met andere mogelijke werkgevers.
Farmville, Candy Crush en andere verslavende games genereren vaak geautomatiseerde verslagen of verzoeken. Zo wek je de indruk dat je niets beters te doen hebt dan virtuele kleurrijke snoepjes te rangschikken en dat komt echt niet professioneel over.
(dt/em)
6 april 2017Werkgevers zijn op zoek naar een perfect match. Zorg dus dat je profiel een positieve indruk nalaat. Alles start met een professionele profielfoto.
Als je een job wil, moet je jezelf verkopen. Zet je talenten in de kijker en zorg dat je positieve eigenschappen bevestigd worden. Een eigen blog of website, die eveneens je vaardigheden aantoont, is zonder twijfel een pluspunt.
Heb je een uitgebreid netwerk? Maak er dan handig gebruik van. Een groot aantal vacatures worden namelijk ingevuld door mond-tot–mondreclame. Je kunt ook referenties laten zien van collega’s, klanten of je ex-baas. Volg ook interessante bedrijven.
Ga in op online topics die relevant kunnen zijn voor je toekomstige job. Zo laat je zien dat je vlot en duidelijk communiceert. Let wel dat je geen fouten schrijft in je commentaren en posts.
Durven je vrienden stiekem onder jouw naam flauwe berichten posten? Zeg hen dan dat je op zoek bent naar werk en dat je een serieuzer imago wil. Echte vrienden begrijpen dat. Schakel de tag-functie op Facebook eventueel uit.
Nu je werk zoekt, kun je beter even nadenken welke informatie je best voor jezelf houdt. Maar wees subtiel: als je alles afschermt, zou een werkgever kunnen vermoeden dat iets te verbergen hebt.
Heb je in je cv een klein beetje overdreven? Als ze je online profiel bekijken komen ze snel achter je leugentje om bestwil. Probeer dit dus altijd te vermijden. Praat je bijvoorbeeld niet vlot Frans, wees dan gewoon eerlijk.
Foto’s waarop je een hele fles wijn naar binnen kapt, waarop je duidelijk dronken bent of schaars gekleed bent, zijn not done. Als je een professionele indruk wilt maken verwijder je zulke foto’s.
Het is goed om een eigen mening te hebben, maar in sommige situaties hou je die toch beter voor jezelf. Schrijf dus geen domme, gemene of ronduit racistische commentaren. Ook niet over je vorige werkgever.
Heb je moeite met spelling? Met behulp van een spellingchecker schrijf je makkelijk foutloze berichten. Onverzorgde taal en spelling zegt weinig goeds over je communicatieve vaardigheden.
Vermijd online berichten met de vraag: ‘Wie heeft een job voor mij.’ Zo kom je wanhopig over. Ook je netwerk op de hoogte brengen van een toekomstig gesprek is geen goed idee. Zo blaas je bruggen op met andere mogelijke werkgevers.
Farmville, Candy Crush en andere verslavende games genereren vaak geautomatiseerde verslagen of verzoeken. Zo wek je de indruk dat je niets beters te doen hebt dan virtuele kleurrijke snoepjes te rangschikken en dat komt echt niet professioneel over.
(dt/em)
6 april 2017Wie gebruik maakt van een sociaal medium als LinkedIn om een netwerk te onderhouden, kan maar beter een foto gebruiken die het juiste imago uitstraalt.
LinkedIn is een handige tool om je netwerk uit te bouwen. Zorg er wel voor dat jouw profiel er zo professioneel mogelijk uitziet.
Ambassadeur zijn van je bedrijf wil vandaag óók zeggen dat je digitaal ambassadeur bent. Het grootste publiek bereik je immers via sociale media.
Met een goed gevoel gesolliciteerd bij een bedrijf, maar nu hoor je er niets meer van? Misschien ligt het wel aan (een van) de volgende 5 redenen ...
Selfies zijn voor rekruteerders vaak een aanleiding om kandidaat-werknemers niet uit te nodigen op sollicitatiegesprek, zo blijkt.
Iedereen is een merk, en zet zichzelf in de verf. Dat is het idee van personal branding. Zakenblad Forbes zette onlangs de grootste fouten op een rijtje.
Vrienden hebben op Facebook, Twitter en LinkedIn is niet moeilijk. Maar uit dit netwerk een professioneel voordeel halen is een ander paar mouwen.
Lijkt het jou wel wat om voor een bepaalde werkgever aan de slag te gaan, maar zijn er momenteel geen vacatures beschikbaar? Laat de moed vooral niet zakken...
Begin jij ’s ochtends al je werkmails te beantwoorden? Relax, uit onderzoek blijkt dat je je werkmails in de meeste gevallen best ’s middags beantwoordt…
Selfies zijn voor rekruteerders vaak een aanleiding om kandidaat-werknemers niet uit te nodigen op sollicitatiegesprek, zo blijkt.
Met een goed gevoel gesolliciteerd bij een bedrijf, maar nu hoor je er niets meer van? Misschien ligt het wel aan (een van) de volgende 5 redenen ...
Wie gebruik maakt van een sociaal medium als LinkedIn om een netwerk te onderhouden, kan maar beter een foto gebruiken die het juiste imago uitstraalt.
Ambassadeur zijn van je bedrijf wil vandaag óók zeggen dat je digitaal ambassadeur bent. Het grootste publiek bereik je immers via sociale media.
Vrienden hebben op Facebook, Twitter en LinkedIn is niet moeilijk. Maar uit dit netwerk een professioneel voordeel halen is een ander paar mouwen.
Iedereen is een merk, en zet zichzelf in de verf. Dat is het idee van personal branding. Zakenblad Forbes zette onlangs de grootste fouten op een rijtje.
LinkedIn is een handige tool om je netwerk uit te bouwen. Zorg er wel voor dat jouw profiel er zo professioneel mogelijk uitziet.
De bussen van De Lijn denderen mee op de weg van evolutie en innovatie. Sander Ram (33) uit Mechelen is een van de ingenieurs die dagelijks nadenkt over de uitdagingen die elektrische bussen met zich mee brengen.
Willen of niet, door het vele thuiswerken met online videomeetings kent je baas je nu een pak beter. Weet hij of zij te veel van je?