Firmawagen geen must voor ingenieur
Bedrijfscultuur en opleidingskansen, dat vinden ingenieurs het meest van tel bij hun keuze voor een werkgever. Een bedrijfswagen speelt minder mee.
Die 4.345 euro is het gemiddeld maandloon volgens het recente salariskompas van Jobat. Om het loon van jonge ingenieurs te weten te komen, kijken we naar de salarisenquête die ingenieursvereniging ie-net recent uitvoerde bij ruim duizend Vlaamse ingenieurs, zowel industrieel-, bio- als burgerlijk ingenieurs. Starters die maximaal 3 jaar geleden zijn afgestudeerd als ingenieur.
CHECK: Zoektocht afgestudeerde ingenieur begint al in april
Hieruit blijkt dat ‘burgies’ doorgaans het meest verdienen. De doorsnee burgerlijke ingenieur haalt 3.500 euro bruto per maand. Bij een industrieel ingenieur is dat 3.250 euro bruto, bij een bio-ingenieur 3.150 euro bruto. Het gaat telkens om mediaanlonen. Lonen van starters kunnen ook flink verschillen. De 10% meest verdienende burgerlijke ingenieurs halen bijvoorbeeld 4.537 euro bruto, de 10% minst verdienende kunnen rekenen op 2.800 euro bruto.
Interesse in een job als ingenieur? Bekijk het huidige vacatureaanbod!
Overigens zijn ingenieurs best tevreden. Ruim 85% van de startende ingenieurs vindt dat zijn/haar startersloon beantwoordt aan zijn verwachtingen.
Opvallend is dat bij er de lagere lonen weinig verschil is naargelang de type ingenieurs (burgerlijk, bio of industrieel). Maar bij de hogere lonen verdient de burgerlijke ingenieur wel zowat 400 euro per maand meer dan zijn college industrieel- of bio-ingenieur, blijkt uit de rondvraag van ie-net. Of hoe de jonge burgerlijke ingenieur qua loon al wat meer kan uithalen.
En wat met extralegale voordelen? De zogenaamde 13de maand of eindejaarspremie is wat dat betreft de meest voorkomende. Deze duikt op bij 87% van de jonge ingenieurs. Maar de meeste ingenieurs kunnen ook rekenen op een laptop of pc (85%) en een hospitalisatie- of ziekteverzekering (78%). Ook maaltijdcheques (71%) en een pensioenplan of groepsverzekering (63%) zijn vrij ingeburgerd.
Bijna de helft (46%) van de jonge ingenieurs kan rekenen op een bedrijfswagen. En 72% beschikt over een cafetariaplan, waarbij ze het loonpakket kunnen personaliseren.
Overigens kan ook de startende ingenieur doorgaans terugvallen op telewerk. 77% van hen kan thuis werken of vanuit een satellietkantoor dichtbij.
Checklist: alle extralegale voordelen op een rij
In het onderzoek van ie-net werden ook ingenieurs meegerekend die een doctoraat deden. Zij verdienen, volgens de rondvraag, 2.500 euro per maand als mediaan, maar dit brutobedrag is tegelijk ook netto.
Lees ook: Jonge ingenieur studeert vaker verder
(William Visterin)
9 februari 2024Bedrijfscultuur en opleidingskansen, dat vinden ingenieurs het meest van tel bij hun keuze voor een werkgever. Een bedrijfswagen speelt minder mee.
Meer dan de helft van de jonge student-ingenieurs gaat al in april van hun laatste studiejaar actief op zoek naar een baan.
Grote Amerikaanse techbedrijven als Apple doen heel wat financiële inspanningen om te verhinderen dat hun ingenieurs overstappen naar concurrenten.
Afgestudeerde profielen worden alsmaar eerder vastgelegd. Ze komen vaak terecht in de bouwsector en in chemie en farma.
Technici liggen goed in de jobmarkt. Al is er een behoorlijk verschil qua salaris... Welke profielen doen het het best inzake loon?
De functie die een ingenieur na zijn studies gaat uitoefenen, kan flink verschillen... Waar gaan jonge ingenieurs het vaakst aan de slag?
Ook al ligt het diploma van ingenieur vandaag goed in de markt, toch hebben meer en meer afgestudeerde ingenieurs de neiging om verder te studeren.
Katrijn werkt sinds begin dit jaar als ingenieur bij UZ Leuven, een interessante mix van techniek en zorg.
Waar kunnen ingenieurs het verschil maken bij de zogenaamde SDG’s of Sustainable Development Goals?