4 soorten werkgevers die je beter kan vermijden
Vooraleer je je arbeidsovereenkomst tekent, check je best nog eens je potentiële werkgever. Reden: bij sommige werkgevers wil je echt niet op de payroll staan…
Er zijn heel wat factoren die van een werkplek een goede werkplek maken. Eén daarvan is de bedrijfscultuur. Een niet onbelangrijke factor trouwens want uit een recente studie van rekruteringskantoor Robert Walters blijkt dat 3 op 4 werknemers (73%) ooit al eens gedemotiveerd ontslag heeft genomen door een slechte bedrijfscultuur.
Bezint eer ge begint te solliciteren dus en probeer - vooraleer je enthousiast solliciteert - te weten te komen wat de waarden en normen van het bedrijf zijn en hoe ze als organisatie omgaan met hun personeel. Een goede bedrijfscultuur geeft je meer voldoening en zorgt ervoor dat je je meer betrokken voelt met het bedrijf. Kortom: het maakt van jou een gelukkiger mens.
Lees ook: 10 tips voor een goede bedrijfscultuur
In de meeste gevallen staat er in de vacaturetekst weinig concrete en relevante informatie over de bedrijfscultuur. Die gegevens moet je dus op een andere manier ontdekken. Vooraleer je de Sherlock Holmes in je loslaat, maak je best voor jezelf uit welke bedrijfscultuur nu het best past bij jou.
Voel je je opperbest in een strakke, bureaucratische organisatie met vaste werkuren? Of in een commerciële omgeving waar prestaties effectief beloond worden? Of ligt je focus meer op een flexibele, minder hiërarchische werkomgeving met heel wat inspraak en autonomie?
Ook de manier van communiceren is belangrijk: hou je van een informele aanpak of voelt zakelijke communicatie vertrouwder aan? Eens je de ideale bedrijfscultuur hebt bepaald, kan je innerlijke detective aan de slag.
Ontdek: Hoe screen je het best een vacature?
Wat schrijft het bedrijf zélf over hun bedrijfscultuur? Probeer hierbij vooral door het promopraatje te kijken. Wat is de tone of voice op hun sociale media? Is er plaats voor humor en hoe reageren ze op eventuele kritische opmerkingen? Ook reviews kunnen je heel wat wijzer maken.
Misschien heb je wel connecties op LinkedIn die werken (of gewerkt hebben) in het bedrijf? Maak dankbaar gebruik van je netwerk want hun input is goud waard: zij hebben tenslotte ervaring met de bedrijfscultuur.
Zo netwerk jij jezelf een nieuwe job: 5 tips
Het sollicitatiegesprek is hét moment om er meer over te weten te komen. Stel vooral heel veel vragen en luister goed naar wat ze zeggen (of net niet zeggen). Begin met de praktische vragen. Zijn er doorgroeimogelijkheden voor jouw jobfunctie? Hoe zit het met de werk-privébalans? Zijn ze flexibel (glijtijden, hybride werken, …) en hoe staan ze tegenover overuren?
Probeer vervolgens subtiel te weten te komen hoe de baas en de leidinggevenden met het personeel omgaan. Is iedereen formeel aanspreekbaar of is er een strikte hiërarchie waarbij men oversten met de aanspreektitel “mijnheer” of “mevrouw” aanspreekt? Hoe wordt er over collega’s en ex-collega’s gesproken/geroddeld? Zijn ze open-minded of eerder star en conservatief?
Niet alleen het sollicitatiegesprek is belangrijk, ook van de aankomst en ontvangst in het bedrijf kan je heel wat leren. Let goed op wanneer je er rondloopt en geef je ogen de kost. Hangt er spanning of een negatieve sfeer in de lucht? Lijkt het personeel gelukkig en mag er al eens gelachen worden? Tip: luister vooral naar je buikgevoel: jouw intuïtie wijst je altijd de juiste weg en zorgt ervoor dat je de correcte keuze zult maken.
Online solliciteren: tips en tricks
(fd)
2 september 2022Vooraleer je je arbeidsovereenkomst tekent, check je best nog eens je potentiële werkgever. Reden: bij sommige werkgevers wil je echt niet op de payroll staan…
Gelukkige werknemers zijn productiever dan hun sombere collega’s. Volgens recent onderzoek van de Universiteit van Oxford zelfs ‘dertien procent gelukkiger’...
In een war for talent hebben organisaties met een sterke bedrijfscultuur een voorsprong. Unilin Group is hier een mooi voorbeeld van.
Uit het oog, uit het hart? Ruim één op de vier werknemers (26%) heeft tegenwoordig een minder hechte band met zijn of haar collega’s.
Een overeenkomst bezegelen met een handdruk, dat voelde de laatste maanden nogal gekunsteld. Gaan we na de zomer weer handen schudden en kussen op de werkvloer?
Het valt veel werknemers zwaar dat ze hun collega’s moeten missen. Voor meer dan 2 op de 3 Vlaamse werknemers zijn zij immers ook vrienden.
Onze werkplek verandert voortdurend. Maar wat is nu eigenlijk de ideale werkomgeving? Professor Veerle Hermans geeft tips...
Wie gelukkig is op het werk, is dat dikwijls ook ver daarbuiten. Geluksexpert Dajo De Prins verklapt al zijn tips om (terug) tevreden te zijn met je job.
Het is erg belangrijker om je werk te kunnen doen op een plek waar je je helemaal thuis voelt. Alleen dan kun je het beste van jezelf geven.