Vergaderen
Vorige

1 van 145

Volgende
Volgend artikel:

Hoe maakt je Zoom-achtergrond een goede eerste indruk?

Waarom is de start van je presentatie zo cruciaal?

start van de presentatie
Wat voor een Formule 1 race van tel is, geldt ook voor presenteren: je start is cruciaal. Maar hoe grijp je binnen de eerste seconden van jouw (online) presentatie de aandacht van je publiek?

Volgens tv-journalist Mehdi Hasan verliest de gemiddelde toehoorder al na 9 seconden zijn interesse. “Je mag dan al 30 minuten aan het woord zijn, als de mensen in de zaal afgeleid raken - of erger nog: meteen al verveeld zijn, zal de rest van je voordracht niet meer dan een gigantische tijdverspilling zijn. Voor jou en voor hen”, stelt Hasan. Want in het huidige smartphone-tijdperk is de concurrentie voor aandacht behoorlijk zwaar.

Ontdek: Hoe doe je iedereen luisteren?

In zijn boek ‘Win elke discussie’ geeft Mehdi Hasan enkele tips om je toehoorders mee te nemen in je betoog, en dat al meteen. Volgens hem kan je platitudes als ‘Wat fijn om hier te mogen spreken’ of ’hoe gaat het met jullie’ beter vermijden. Maar deze tips moeten de aandacht van je publiek wel al bij de eerste minuut of seconden grijpen.

1. Denk aan een sterke opening

Begin met iets onverwachts, prikkelend of zelfs provocerend. Liefst al vanaf de eerste zin. Een voorbeeld is de TED-presentatie van tv-kok Jamie Oliver, die begon met te vertellen dat er tijdens zijn presentatie van 18 minuten zeker 4 Amerikanen zullen sterven van het voedsel dat ze eten. En hoe hij via informatie en voorlichting dergelijke overlijdens wil voorkomen.

2. Begin met een vraag

Je kan ook starten met een intrigerende of prikkelende vraag. Dat deed Nasa-wetenschapper James Hansen tijdens zijn TED-presentatie. Zijn intro was: “Hoe komt het dat ik als wetenschapper gearresteerd werd nabij het Witte Huis? En wat zouden jullie doen als jullie wisten wat ik weet? Ik zal het jullie vertellen.”

3. Begin met een verhaal

Ook persoonlijke anekdotes doen het vaak goed. Zo begon ondernemer Ric Elias ooit zijn betoog met een angstwekkend verlopen vliegtuigreis. En als het een grappige anekdote is, waar mensen om moeten lachen, zullen ze met extra aandacht naar de rest willen luisteren.

“Verhalen vertellen is uitermate geschikt om je publiek te betrekken, omdat iedereen dol is op een goed verhaal”, weet Mehdi Hasan. “We voelen ons van nature aangetrokken door goede verhalen.”

Video: 3 valkuilen bij een presentatie en hoe ze te vermijden

(William Visterin) | Win elke discussie – De kunst van het debatteren, overtuigen en spreken in het openbaar, Mehdi Hasan, Uitgeverij Business Contact, ISBN: 9789047016335, maart 2023, 336 pagina's

1 september 2023
Anderen bekeken ook