Het loon van een zelfstandig fietskoerier: tussen 1.600 en 2.500 euro netto
We vroegen aan Koen (34) uit Gent hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
In een paar klikken heb je online een prachtige kerstkaart gemaakt. Eentje met een foto van het gezin, een grappig citaat of een traditionele kerstwens. Het enige wat je dan nog moet doen, is je ontwerp opslaan en mailen naar al de mensen die je prettige feestdagen wilt wensen. Handig, toch?
Het is geen geheim dat het leven zich alsmaar meer online afspeelt. De belastingaangifte, bankoverschrijvingen, kleren shoppen, kerstcadeautjes kopen. Er bestaan tal van websites die het leven gewoon veel makkelijker maken. Waar we vroeger op de fiets sprongen om de handgeschreven kerstkaarten in de brievenbussen te stoppen, verzenden we nu alles per mail. Dan is de grote vraag: is de fiets überhaupt nog nodig?
Absoluut. Zelfs al regelen we alles vanuit huis en laten we zoveel mogelijk aan huis bezorgen, de efficiënte en duurzame uitlevering van die bestellingen wordt alsmaar belangrijker. Vooral in grote steden denkt men steeds harder na over manieren om het aantal vervuilende wagens en brommende scooters tot een minimum te beperken. Het perfecte alternatief? De fiets natuurlijk. Maaltijden worden nu al steeds vaker bezorgd met de fiets. Maar de mogelijkheden zijn eigenlijk veel uitgebreider.
De fietskoeriers zijn niet alleen een zegen voor wie online shopt. Ook voor oudere mensen kunnen de trappers heel wat betekenen. Denk maar aan het bezorgen van medicijnen, zeker wanneer iemand slecht ter been is en moeilijk tot in de apotheek geraakt. Zelfs maaltijden kunnen in principe door een fietskoerier bezorgd worden.
Er lopen nu ook al experimenten – en dan vooral bij de noorderburen – waarbij fietskoeriers uitgeleende bibboeken ophalen en weer netjes én op tijd terugbrengen naar de bibliotheek. Ook dat betekent extra comfort voor de ouderen. Zo kunnen zij blijven genieten van een portie leesvoer, zonder zich daarvoor in duizend bochten te moeten wringen.
Eén ding is zeker: fietskoeriers zijn een duurzaam, milieuvriendelijk, betrouwbaar en efficiënt alternatief. De wereld mag dan wel drastisch veranderen, fietsers zullen altijd in het straatbeeld te zien blijven. Is het niet om de pakjes van Zalando of Bol.com te leveren, dan wel om binnenkort met een winkeltas vol boodschappen voor de deur te staan.
(dt/em) - Bron: Duurzaamheidskompas.nl
17 januari 2020Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
We vroegen aan Koen (34) uit Gent hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
Tot pakweg drie jaar geleden was een fiets leasen via het werk nog uitzonderlijk. Vandaag kiezen veel werknemers ervoor.
Oude ambachtelijke beroepen die aan het uitsterven waren en vroeger ‘te min’ werden bevonden, zijn nu weer helemaal hip.
“Drie kwart van de verkochte fietsen zijn elektrisch. Maar de meest voorkomende herstellingen zijn nog altijd dezelfde”, vertelt Siebe, die ook flink wat leasinggebruikers tot zijn klanten mag rekenen.
We vroegen aan 9 belangrijke Brusselse werkgevers om enkele hardnekkige vooroordelen over werken in Brussel tegen het licht te houden...
Een taxi bestellen via Uber of Lyft, op vakantie met Airbnb, schoonmaken via Helpling en een maaltijd via Deliveroo: wat is de invloed?
Meer dan 1 op 10 werknemers (13%) neemt geregeld de fiets voor zijn woon-werkverkeer. Dat is meer dan dubbel zo veel als 5 jaar geleden!
Je staat op met een zwaar hoofd en een loopneus. Moet je dan naar het werk? Misschien is thuiswerk een optie. Lees hier wat je in zo’n situatie best doet...
Het is belangrijk voor de groepsdynamiek dat je het kunt vinden met de meeste collega’s. Welke types zijn er op de werkvloer? En hoe ga je daar het best mee om?