Waar vind ik jobs?
Vorige

1 van 422

Volgende
Volgend artikel:

De verschillen tussen statutairen en contractuelen

Werken in Brussel: 5 mythes doorprikt

Werken in Brussel
V.l.n.r.: Inez Raemaekers (Audi Brussels), Isabelle Meulemans (talent.brussels), Werner Leemans (Jobat), Caroline Mancel (Actiris), Johan Claes (MIVB), Barbara Kielbaey (HR Rail), Marie-Anne Bury (HR Rail), Dirk Leonard (Stad Brussel), Alain Goergen (BruSafe), Cédric Verschooten (talent.brussels), Jeroen Roppe (visit.brussels) en Alain Berton (Sibelga).
Nooit waren er meer jobkansen in Brussel. Tegelijk lijken Vlamingen steeds minder happig op werk in de hoofdstad. Is Brussel het hol van de leeuw, of juist een mekka van mogelijkheden? We vroegen aan 9 belangrijke Brusselse werkgevers om enkele hardnekkige vooroordelen tegen het licht te houden en de puntjes op de i te zetten. Wat we onthouden? Dat het loont om Brussel beter te leren kennen.

De personeelsverantwoordelijken van Actiris, MIVB, Audi Brussels, BruSafe, HR Rail|NMBS, visit.brussels, Sibelga, talent.brussels en Stad Brussel samen rond de tafel? Dan krijg je een gesprek in vloeiend Nederlands en Frans, waarbij iedereen elkaar vlot ‘verstaat’. Tiens, zou dát de Brusselse bedrijfscultuur zijn? Vijf mythes op een rij over werken in onze hoofdstad.

Mythe 1: Brussel is Franstalig en er zijn geen jobs voor Nederlandstaligen

Nee, dat is Brussel al lang niet meer, zeggen de Brusselse werkgevers in koor. 25 procent van de Brusselse ambtenaren moét Nederlandstalig zijn, en bij het hoger kader van arbeidsmarktbemiddelaar Actiris is de verhouding zelfs 50/50. Ook de meeste (grotere) Brusselse bedrijven streven naar een gezond taalevenwicht. Tweetalig zijn, kan je bij sommige werkgevers een mooie taalpremie opleveren. En omdat er veel minder cv’s van Nederlandstaligen binnenkomen, heb je automatisch een voorsprong bij het solliciteren.

Maar is het ook leuk werken als Nederlandstalige in Brussel? “Je komt automatisch in een meertalige context terecht. In de praktijk is ons kosmopolitisme een verrijking op de werkvloer”, zegt Cédric Verschooten van talent.brussels. “Diversiteit zit in de Brusselse genen, 60% van de Brusselaars is geboren in het buitenland. Maar Brussel is niet Frans- maar meertalig. Engels zit enorm in de lift.”

Dat iedereen op de werkvloer zijn eigen taal spreekt, is dus heel gewoon, net als gratis taalopleidingen: Nederlandse les is heel populair! Hoe zit het voor technische profielen? “Die zijn vaak nog moeilijker naar Brussel te halen dan bedienden”, zeggen Barbara Kielbaey en Marie-Anne Bury van HR Rail. “Voor een autonoom overheidsbedrijf als de spoorwegen is taalevenwicht wel belangrijk, wat de jobkansen van Nederlandstaligen positief kan beïnvloeden. Tegelijk zien we bij de jongere werknemers nu meer Franstaligen die het Nederlands beheersen.”

Mythe 2: Brussel is onbereikbaar

Met de auto naar Brussel: een nachtmerrie, zeker nu de ‘stadstol’ er aankomt? Nuance: ‘Brussel’ kan ook vlak bij de Ring liggen, zoals voor de werknemers van Audi Brussels, merkt Employer Branding Coördinator Inez Raemaekers fijntjes op. De locatie en de bedrijfspolitiek van je Brusselse werkgever spelen dus een grote rol. Sommige werkgevers, zoals Audi Brussels, leggen bedrijfsbussen in en stimuleren carpooling.

Naar Brussel ‘moet’ je niet per se met de trein, als je daar tegenop ziet. Maar het kan wel perfect, met vlotte treinverbindingen vanuit Gent, Antwerpen, … De stad is ook heel toegankelijk met alternatieve vervoermiddelen en de metro is superefficiënt én schoon, luidt het eenstemmig. “Ga voor een mix van vervoermiddelen”, zegt Jeroen Roppe van visit.brussels. “Al is daar wel een mindshift voor nodig, zeker voor wie de auto gewoon is.” 94 procent van de Actiris-medewerkers komt milieuvriendelijk naar het werk, benadrukt Caroline Mancel (Actiris). “Ze kunnen gratis een elektrische fiets gebruiken en krijgen een fietspremie.”

Werken in Brussel

Het aantal fietsers in Brussel is de jongste 10 jaar verdrievoudigd en Brussel telt veel deelfiets-, deelstep- en deelautomogelijkheden. Meer en meer jonge werknemers die in Brussel wonen, weigeren zelfs de bedrijfswagen. Een mobiliteitsbudget is bij heel wat Brusselse werkgevers het nieuwe normaal: zo stel je je eigen ideale vervoersmix samen. “Als werknemer van Stad Brussel kan je er een deelautoabonnement mee nemen of zelfs de lening voor je huis mee afbetalen”, stelt Dirk Leonard (Stad Brussel) verrassend.

Werk je in shifts, mag je telewerken of heb je een flexibel uurrooster, dan win je natuurlijk veel pendeltijd. Voor Brusselse ambtenaren is de mogelijkheid tot telewerk zelfs structureel bepaald. En je kan natuurlijk in Brussel komen wonen! “Maar voor wie buiten Brussel woont of snel moet schakelen, blijft de auto voorlopig een soort verzekering om op het werk te geraken”, nuanceert Alain Berton (Sibelga) het hoeraverhaal. Zolang Vlaanderen Brussel ziet als een autoverkeersknoop en niet als een openbaarvervoerparadijs, is de strijd niet gewonnen. Vandaar ook het belang van het Gewestelijk Express Net, klinkt het.

Mythe 3: Brussel is niet interessant voor je loopbaan

Die loopbaan kan je perfect uitbouwen in Vlaanderen, dus waarom zou je naar Brussel komen? Toch hebben we flink wat in petto voor je cv, zeggen de Brusselse werkgevers. Bovendien betaalt een job in Brussel gemiddeld 20% méér en zijn er volop kansen voor starters. Volgens arbeidsmarktwatchdog view.brussels zijn er 741.000 jobs in Brussel, 1 op de 6 van alle jobs in België.

Lees ook: Brussel betaalt het best

Is Brussel je opstap naar een internationale carrière? De stad telt meer dan 2.000 hoofdzetels van internationale organisaties. Goed voor een vliegende start én verder je vleugels uitslaan. Ook start-ups heeft Brussel heel wat te bieden. De overheid zet tax shelters op en je vindt overal incubatoren waar je als startende ondernemer je voordeel mee kan doen. Actiris stimuleert, begeleidt en ondersteunt je financieel bij je overstap naar een zelfstandige activiteit via JobYourself.

Werken in Brussel

Brussel als studentenstad? 100.000 studenten, dat zijn er méér dan in Gent of Leuven. Via WeConnect (VUB) leer je als student de stad beter kennen. De kazerne van Etterbeek met Usquare is het nieuwe hart van de studentenbuurt. “Je moet Brussel leren lezen, pas dan ga je het waarderen”, zegt Johan Claes (MIVB). “Dit is nu eenmaal een stad met een complexe identiteit. We mogen er best wat trotser op zijn. Veel Vlamingen komen in Parijs, maar Brussel laten ze links liggen. De Nederlandstalige Brusselaars en zeker de ‘import-Vlamingen’ weten wel beter.”

Mythe 4: Brussel is saai (en daarom onbekend)

Veel Vlamingen kennen het geweldige kunst- en cultuuraanbod van Brussel niet. Toch betalen ze ervoor, want door de Brusselnorm stroomt er via de Vlaamse Gemeenschapscommissie veel geld van Vlaanderen naar Nederlandstalige cultuur en onderwijs, waardoor aanbod en niveau erg hoog liggen. Brussel is ook een fijne woonstad met een jonge, diverse bevolking en in sommige buurten vind je enorm veel groen. Pendel je enkel heen en weer naar het Noordstation, dan zie je dat natuurlijk niet.

“Ga je toch op verkenning, dan merk je dat de 19 gemeenten onderling enorm verschillen en bovendien permanent in transformatie zijn. Want wat is Brussel? Een melting pot met meerdere centra, met voor ieder wat wils voor werk en plezier”, zegt Inez Raemaekers van Audi Brussels, zelf een geboren Brusselse. Bij talent.brussels brengen ze die liefde voor de stad over op de medewerkers via een gratis jaarabonnement op het museum KANAL – Centre Pompidou. Dé manier om een beetje ambassadeur te worden voor de stad? Wel als je ervoor open staat, zeggen onze werkgevers.

Werken in Brussel

Mythe 5: Brussel is onveilig en vuil

Komt dan eindelijk de kat op de koord? In de Vlaamse media komt Brussel nogal eens negatief in beeld. Erg productief vinden de Brusselse werkgevers al dat Brussel bashing niet. “Objectief scoort Brussel als grootstad goed op veiligheidsvlak, al is elk incident er natuurlijk één te veel”, zegt Alain Goergen (BruSafe). “In sommige wijken is het wat slechter, maar niet heel Brussel verdient dat etiket. De resultaten van een recente gewestelijke enquête ‘Uw kijk op veiligheid’ (BPV) zijn op dat vlak heel duidelijk.”

Over de metro wil niemand een kwaad woord horen: “Pure perceptie uit het verleden”. Je kan als vrouw ’s avonds met een gerust hart de metro op. Waar iedereen het óók over eens is, is dat Brussel er op sommige plekken vuil bij ligt. En dat is misschien nog de grootste oorzaak van het onveiligheidsgevoel, al proberen acties zoals Fix MyStreet daar iets aan te doen. Sluikstortafval wordt meteen door buurtbewoners gerapporteerd en weggehaald.

Conclusie? Het Brussels Gewest heeft nog nooit zoveel middelen geïnvesteerd in veiligheid en dat werpt zijn vruchten af. We moeten die boodschap gewoon blijven herhalen en sensibiliseren rond diversiteit, zeggen de 9 Brusselse werkgevers. Goed voor nog wat extra hoofdstedelijke vacatures?

Werken in Brussel

4.000 extra Brusselse jobs in 2019 … and counting

Onze 9 Brusselse werkgevers aan tafel zijn goed voor een fractie van de 741.000 jobs in het hele Hoofdstedelijk Gewest. Samen kunnen ze dit jaar een stevig aanwervingscijfer van 4.000 jobs voorleggen. En waarom dus ook niet in 2020?

  • Actiris: jaarlijks 150 vacatures
  • Audi Brussels: 280 productieoperatoren, techniekers en ingenieurs aangeworven
  • BruSafe: jaarlijks 400 vacatures in de sector Veiligheid, Preventie en Hulpdiensten (politie, brandweer, gemeentelijke en gewestelijke ambtenaren zoals stadswachters, …)
  • MIVB: jaarlijks 1.000 vacatures
  • HR Rail: rekruteerde 1.400 medewerkers voor NMBS, vooral burgerlijk en industrieel ingenieurs, architecten, technici, treinbegeleiders en -bestuurders, commerciëlen, tekenaars, onderchefs en IT’ers
  • visit.brussels: 30 vacatures per jaar
  • Sibelga: jaarlijks 100 vacatures
  • Stad Brussel: 400 vacatures, van straatveger over kinderverzorg(-st)er tot burgerlijk ingenieur bouwkunde. Onderwijs: 270 à 300 vacatures per jaar open voor beide taalrollen en +/- 70 vacatures per jaar voor het Nederlandstalig onderwijs.
  • talent.brussels: jaarlijks ongeveer 200 vacatures

(Wieland De Hoon)

20 november 2019
Anderen bekeken ook