‘Zelfs door regen en wind neem ik de fiets naar het werk’
Excuses om niet met de fiets naar het werk te moeten rijden, had Frank Verjans genoeg. Maar sinds de zomer maakte hij een switch.
De elektrische fiets werd altijd een beetje stiefmoederlijk behandeld door de wetgeving, maar daar komt nu verandering in. “Het woord “fiets” is in de wetteksten aangepast naar ‘rijwiel, gemotoriseerd rijwiel met elektrische aandrijving of speed pedelec met elektrische aandrijving’.
Dit betekent dat elektrische fietsen dezelfde behandeling krijgen als een gewone fiets”, zegt Nathalie Wellemans, Legal Advisor Sr. van hr-specialist Group S.
Kent je werkgever je een fietsvergoeding toe voor je woon-werkverkeer, dan moet je hier tot 24 eurocent per kilometer geen belasting op betalen. Zo kan je je spaarpotje wat aandikken.
Krijg je iets van je werkgever, dan is dat in principe een voordeel in natura en moet je daar belastingen op betalen. Voor een elektrische fiets wordt een uitzondering gemaakt. Het voordeel in natura dat voortvloeit uit de terbeschikkingstelling van een fiets (en zijn toebehoren) die effectief gebruikt wordt voor de woon-werkverplaatsingen is vrijgesteld van belastingen.
Deze vrijstelling geldt zowel voor de woon-werkverplaatsingen als voor de andere verplaatsingen (louter privéverplaatsingen, verplaatsingen tijdens weekend, vakantie, vrije tijd).
“Elk voertuig met 2 of meer wielen, dat via pedalen of handgrepen met spierkracht wordt aangedreven. Naast spierkracht mag dat voertuig ook uitgerust zijn met een elektrische hulpmotor, die geen extra ondersteuning meer biedt vanaf 25 km per uur, wanneer de bestuurder ophoudt met trappen. De hulpmotor mag maar een vermogen hebben tot 250 W”, vertelt Nathalie Wellemans, Legal Advisor Sr. van hr-specialist Group S.
Bijvoorbeeld: klassieke fietsen, koersfietsen, mountainbikes, city bikes, bakfietsen, aangepaste fietsen voor mindervaliden, plooibare fietsen. Hoverboards, rolschaatsen, skateboards, monowheels en segways tellen niet.
“Dit gaat over elk voertuig dat twee, drie of vier wielen heeft en pedalen. Dit voertuig is uitgerust met een elektrische hulpaandrijving met als hoofddoel jou helpen trappen. Ook hierbij moet de motor stoppen wanneer je meer dan 25 km uur rijdt. Hierbij mag het vermogen maar gaan tot 1kW.”
“Een speed pedelec is elk voertuig met twee wielen en pedalen, uitgezonderd de gemotoriseerde rijwielen, met een elektrische hulpmotor die jou helpt bij het trappen. De aandrijfkracht wordt hierbij onderbroken als je meer dan 45 km/u fietst. Het maximumvermogen van de elektrische motor mag maar 4 kW bedragen.”
Stel dat een cao voorziet dat je werkgever verplicht een fietsvergoeding moet betalen aan zijn werknemers, geldt dit dan voor elektrische fietsen?
Hierop is het antwoord neen. Enkel als de cao of het ondernemingsreglement ook wordt aangepast zal je recht hebben op een fietsvergoeding. Uiteraard kan een werkgever op eigen initiatief beslissen om ook de werknemers met een elektrische fiets te vergoeden.
(mr)
26 maart 2019Excuses om niet met de fiets naar het werk te moeten rijden, had Frank Verjans genoeg. Maar sinds de zomer maakte hij een switch.
Misschien is ook jouw werkgever met je gezondheid en welzijn begaan, en wil hij je een bedrijfsfiets cadeau doen? Dat kan!
Betaalt je werkgever je een fietsvergoeding van maximaal 0,35 euro per kilometer dan moet je er geen belastingen of sociale lasten op betalen.
Met de zomer in aantocht kan je eindelijk dat goede voornemen voor dit jaar in de praktijk brengen: naar het werk fietsen. De pro's en contra's.
Flexibele uren, telewerken en een goed uitgebouwd openbaar vervoer: daarom kiezen deze jongeren voor een Brusselse werkgever.
Technisch Adviseurs Rioolnet Koen Van den Bossche (55) en Ian Calbo (27) zijn trotse Aquafinners. Beide ambassadeurs maken deel uit van hét kenniscentrum van het ondergrondse patrimonium bij Aquafin en bouwen elke dag mee aan het rioolbeheer van de toekomst.
Artificiële intelligentie duikt steeds vaker op bij rekrutering... Blijft menselijke input nog wel nodig in het wervingsproces?
Als werknemer krijg je sowieso te maken met een baas. Het goede nieuws is dat de rol van de baas er in de toekomst wellicht iets anders zal uitzien.
Met een gemiddeld brutoloon van 4.842 euro per maand betaalt de sector van chemie en farma het best. Daar zijn een aantal redenen voor.