De poolbike als alternatief voor bedrijfswagen
In België rijden ongeveer 400.000 bedrijfswagens rond. Om autobestuurders op de fiets te krijgen, bedacht ALD Automotive het concept van de 'poolbike'.
Frank Verjans, mede-eigenaar van ICT-bedrijf Trius in Genk, kent Joep Kempen van Team Cyclis vanuit de werkgroepen bij VKW Limburg. “Ik wist dat Joep beroepsmatig fietsen least aan bedrijven, en zo haalde ik begin dit jaar een elektrische stadsfiets in huis”, vertelt Frank Verjans.
“Aanvankelijk met de bedoeling om ermee naar het werk te fietsen, maar ik vond altijd maar excuses om het niet te doen. Tot ik na de zomer toch eens de voordelen op een rijtje heb gezet. Al snel bleek dat het traject met de fiets 10 kilometer korter is, en ik er qua tijd even lang over zou doen als met de auto. Ik ging zoeken naar de juiste fietskledij en daarna was ik vertrokken. Bovendien waren ook de randvoorwaarden ingevuld, zoals de pechverhelpingsdienst, onderhoud, verzekering, enzovoort.”
Een keuze die direct enorm beviel. “Het half uur dat ik ’s morgens en ’s avonds op de fiets zit, is ideaal om het hoofd vrij te maken”, zegt hij. “Genieten van de stilte, van de zuivere lucht… En het is een uur beweging die ik toch maar mooi heb meegenomen. Het doet ook fysiek erg goed. Ik merk dat mijn hartslag positief reageert. Een elektrische fiets laat toe dat ik ‘de assistentie’ telkens een beetje kan verlagen, zodat de inspanningen groter worden en de conditie kan verbeteren. Ik vind het echt super. Deze fiets zou ik niet meer kunnen missen. Regen of wind deren me niet. Ik neem nu altijd de fiets als het kan.”
De werkorganisatie moet er niet onder lijden. “Als ik naar een afspraak moet, is er altijd wel een auto van een collega beschikbaar om even te lenen. Alleen als ik bijvoorbeeld ’s avonds een vergadering op de agenda heb of ik heel wat materiaal moet vervoeren, dan neem ik toch de auto. Dat beperkt zich tot ongeveer één keer per week, dus zit ik wekelijks toch minstens vier uur op de fiets.”
De positieve ervaring doet Frank Verjans nadenken over mobiliteit. “Misschien dat mijn volgende auto een stuk kleiner zal zijn, want ik heb hem nog maar zelden nodig. Ik wil de lijn ook doortrekken naar de medewerkers en maak bij hen reclame om ook het gebruik van de fiets te overwegen.”
Volgens Joep Kempen van Team Cyclis denken meer bedrijven zo. “Het budget voor een bedrijfswagen met tankkaart wordt vaker vervangen door een ‘mobiliteitsbudget’, waarmee werknemers zelf keuzes kunnen maken. Een grote of kleine auto, een fiets, openbaar vervoer, enzovoort. We merken dat bedrijven die hun personeel aanmoedigen om de fiets te gebruiken, daar snel een positieve repons op krijgen. Wie bijvoorbeeld de medewerkers een vervoermiddel gratis laat uitproberen (via Testkaravaan Limburg), zal zeker enthousiaste deelnemers vinden die gezonder en voordeliger naar het werk willen komen.”
(kme)
9 november 2016Frank Verjans, mede-eigenaar van ICT-bedrijf Trius in Genk, kent Joep Kempen van Team Cyclis vanuit de werkgroepen bij VKW Limburg. “Ik wist dat Joep beroepsmatig fietsen least aan bedrijven, en zo haalde ik begin dit jaar een elektrische stadsfiets in huis”, vertelt Frank Verjans.
“Aanvankelijk met de bedoeling om ermee naar het werk te fietsen, maar ik vond altijd maar excuses om het niet te doen. Tot ik na de zomer toch eens de voordelen op een rijtje heb gezet. Al snel bleek dat het traject met de fiets 10 kilometer korter is, en ik er qua tijd even lang over zou doen als met de auto. Ik ging zoeken naar de juiste fietskledij en daarna was ik vertrokken. Bovendien waren ook de randvoorwaarden ingevuld, zoals de pechverhelpingsdienst, onderhoud, verzekering, enzovoort.”
Een keuze die direct enorm beviel. “Het half uur dat ik ’s morgens en ’s avonds op de fiets zit, is ideaal om het hoofd vrij te maken”, zegt hij. “Genieten van de stilte, van de zuivere lucht… En het is een uur beweging die ik toch maar mooi heb meegenomen. Het doet ook fysiek erg goed. Ik merk dat mijn hartslag positief reageert. Een elektrische fiets laat toe dat ik ‘de assistentie’ telkens een beetje kan verlagen, zodat de inspanningen groter worden en de conditie kan verbeteren. Ik vind het echt super. Deze fiets zou ik niet meer kunnen missen. Regen of wind deren me niet. Ik neem nu altijd de fiets als het kan.”
De werkorganisatie moet er niet onder lijden. “Als ik naar een afspraak moet, is er altijd wel een auto van een collega beschikbaar om even te lenen. Alleen als ik bijvoorbeeld ’s avonds een vergadering op de agenda heb of ik heel wat materiaal moet vervoeren, dan neem ik toch de auto. Dat beperkt zich tot ongeveer één keer per week, dus zit ik wekelijks toch minstens vier uur op de fiets.”
De positieve ervaring doet Frank Verjans nadenken over mobiliteit. “Misschien dat mijn volgende auto een stuk kleiner zal zijn, want ik heb hem nog maar zelden nodig. Ik wil de lijn ook doortrekken naar de medewerkers en maak bij hen reclame om ook het gebruik van de fiets te overwegen.”
Volgens Joep Kempen van Team Cyclis denken meer bedrijven zo. “Het budget voor een bedrijfswagen met tankkaart wordt vaker vervangen door een ‘mobiliteitsbudget’, waarmee werknemers zelf keuzes kunnen maken. Een grote of kleine auto, een fiets, openbaar vervoer, enzovoort. We merken dat bedrijven die hun personeel aanmoedigen om de fiets te gebruiken, daar snel een positieve repons op krijgen. Wie bijvoorbeeld de medewerkers een vervoermiddel gratis laat uitproberen (via Testkaravaan Limburg), zal zeker enthousiaste deelnemers vinden die gezonder en voordeliger naar het werk willen komen.”
(kme)
9 november 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
In België rijden ongeveer 400.000 bedrijfswagens rond. Om autobestuurders op de fiets te krijgen, bedacht ALD Automotive het concept van de 'poolbike'.
Ook als het weer én de afstand meezitten, grijpen werknemers sneller naar hun auto dan naar hun fiets.Daarom: 7 redenen om toch die fiets van stal te halen!
75% van de Vlaamse werknemers verplaatst zich nog met de auto naar het werk. Kan de e-fiets een waardig alternatief vormen?
De duurzame schoonmaakdienst De Poetsfiets, van Gentenaars Zeinab Mohamed en Kjell Vanderhaeghen, focust op het stadscentrum en bedient alleen bedrijven.
Waarom design engineer Arthur Joos koos om bij TUC RAIL mee te bouwen aan de veiligheid van het Belgische en Europese spoornet? Ontdek het hier.
Vrouwen moeten nog te vaak het onderspit delven tegen hun mannelijke collega’s. Heb je er als vrouw genoeg van? 5 tips om sterker in je schoenen te staan ...
Ook als werknemer komt het rijk der vrijheid stilaan terug in zicht. Deze FAQ’s informeren je over je Covid-19 gerelateerde rechten en plichten op de werkvloer.
We vroegen aan Roxanne (39) uit Oostende hoeveel zij verdient en wat haar job precies inhoudt...
De coronacrisis bracht niet alleen kommer en kwel, maar ook solidariteit en samenhorigheid met zich mee. In UZ Leuven bijvoorbeeld...
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
De duurzame schoonmaakdienst De Poetsfiets, van Gentenaars Zeinab Mohamed en Kjell Vanderhaeghen, focust op het stadscentrum en bedient alleen bedrijven.
75% van de Vlaamse werknemers verplaatst zich nog met de auto naar het werk. Kan de e-fiets een waardig alternatief vormen?
Ook als het weer én de afstand meezitten, grijpen werknemers sneller naar hun auto dan naar hun fiets.Daarom: 7 redenen om toch die fiets van stal te halen!
In België rijden ongeveer 400.000 bedrijfswagens rond. Om autobestuurders op de fiets te krijgen, bedacht ALD Automotive het concept van de 'poolbike'.
Wist je dat het vinden van de juiste job veel te maken heeft met je zelfbewustzijn? Zolang je niet weet wat je wil, geraak je niet verder...
Bjorn Kiggen (43) woont en werkt in Hamburg. We vroegen deze Vlaming hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
Hoe negeer je het werk in een welverdiend verlof? Met onze tips denk je alleen nog aan feestmaaltijden en geschenken in de kerstvakantie.
Heb je een bedrijf op het oog waar je graag wilt werken? Als er geen passende vacature is, dan kun je ook een open sollicitatie sturen. Hoe pak je dat aan?
Wie 4 weken betaald verlof wil, moet het jaar voordien minstens 12 maanden gewerkt hebben. Maar wat als je 50+ bent, en wegens ziekte of ontslag thuis zat?